Viser søkeresultater 81 til 90 av 227
-
25-04-07, 20:31 #81
Jeg har det som "Nettverk"; normale prøvesvar, men masse symptomer.
Og min kvinnelige fastlege sier hun kan garantere at det ikke skyldes fysisk sykdom ... Hun har også henvist meg til psykolog. (Moren min har hun faktisk ikke nevnt. ...)
Etter hva jeg har lest rundt på nettet, skrevet av spesialistene selv, så diskuterer de jo om de skal behandle de som har subklinisk hypothyreose, dvs prøvesvar utenfor referanseverdiene, men ikke symptomer. Siden man kan ha unormale prøver, men føle seg frisk, bør jo legene kunne erkjenne at det motsatte også er tilfelle... :?
-
25-04-07, 21:07 #82
Det er to leire av endokrinologer, de som nekter for at man har nosn symptomer før TSH er 10, og de som er for lavere grense, for eksempel 3,6 eller 2,5-
Trist å høre at endokrinologsenteret er i 10-gjengen. Hvor er det? Fortelle noen i NTF, som jo er for tidlig diagnose?
Det med hendene heter Carpal tunnel syndrom og er et typisk hypo-symptom.
Kan du ikke sende dette innlegget til bladet Thyra i sin helhet? Kanskje de vil trykke det, vet ikke. Det med moren var veldig slemt, spesielt siden du etter norske retnigslinjer fra Aker jo allerede lenge har hatt høy nok TSH for å ha hypothyreose. mnatrenger ikek å vente til ft4 er kommet under referansområdet, men noen leger forlanger at både TSH og ft4 er utenfor.
Din Carpal Tunnel er vel psykisk også, mener de?
Men i den nye læreboka for allemenmedisn står det at du ikke skal behandles, ikke før din "TSH er over 6 og TSH raskit stiger"
http://www.uib.no/isf/utposten/2001nr3/utp01303.htm
Steinar Huskår har også skrevet kapitlene i NEL, www.legehandboka.no , og sier klart at hypothyreose med en TSH under 10 ikke skal behandles.
Så de legene som du har vært hos, har jo sitt på det tørre på et vis. Men ikke moralsk. Fornekte dine symptomerog si at du leder av en morsbinding når du er hypo...
Din ft4 erforresten bare 39% og normalt er tettere rundt 50% ifølge både NHANES-rapporten og diverse andre rapporter hvor de målte hele befolkninger. Og vi som tar levaxin, må nesten alle få ft4 på minst 50% ved hjelp av levaxin for å bli kvitt hypo-symptomene, ofte høyere. Haug anbefaler til og med øvre tredel i artikkelen i legetidsskriftet.
-
06-06-07, 13:30 #83
Nye prøver....normalt?
Hei alle sammen i sommerværet
Jeg har nå gått på 50 mikrogram Levaxin i cirka 2 mnd uten å merke noe særlig til det egentlig (jeg har det som før ang symptomer og lignende uten å ha det dødsfælt...men fortsatt sykmeldt) og når jeg ringte på siste prøvesvar nå istad så viste det som følger :
22 mai 2007
TSH (0.2-4.0)= 1.3
FT4 (9-22)= 20.6
22 mars 2007
TSH (0.2-4.0)= 4.8
FT4 (9-22)= 14.1
Så....er dette normalt nå liksom....?Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
06-06-07, 21:18 #84
2 mnd. er kort tid da - beklager å måtte si det !
Det er nok lurt å avfinne seg med noen symptomer sånn i starten, men det kan godt hende at tia snart er inne for en doseøkning.
Symptomutviklingen din er etter min mening det avgjørende - og ikke så mye tall på et papir.
å øke svært langsomt ser ut til å gi resultater i lengden.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-06-07, 10:00 #85
Din TSH er også "normal" (skal som kjent være 0,5-1,5 ved behandling) men jeg må tilføye at et mindretall rett og slett får/trenger lav TSH ved behanling.
1,3 kan være alt for høyt for deg.
Jeg har sett noen retnnglinjer fra tyskland hvor de staver ut at maks 0,8 er retningslinjene der.
På www.thyroidmanager.org (som er ment for leger) står det at hvis en har autoimmun thyreoideasykdom skal TSH ned fordi først da går antistoffene ned el noe sånt. Det er kommet mange studer nå (står mange på jcem) som bekrefter at antistoffene går ned med levaxinbehandlingmen da må TSH ned.
Det kan være at du er dårlig av antistoffene også.
Og det er rom å prøve en lavere TSH selv innefor retninjgslinjene.
Men, det tar tid å bli bedre, selv å riktig dose.
nora
-
20-06-07, 23:43 #86
Takk for svar
Takk for svar - tror kanskje jeg nå den siste halvannen uka har kjent litt bedring i form av at "tåka har letta" hvis dere skjønner.... Merker ingenting på hud og hår og vann i kroppen og daffhet egentlig, men - psyken har endret seg litt - jeg føler meg "klarere" og "tåkefri" - er det mulig å forstå dette..
Vanskelig å beskrive....
Jeg tenker jeg ser an litt til på denne dosen.
Men lurer litt - hvis jeg ønsker å øke dosen (legen mener ikke det - han skulle ringe meg hvis han mente prøvesvarene ikke var ok og har ikke ringt) kan jeg bare prøve ut dette selv? Ta to tabletter istedet for en?? Jeg vil vel kanskje merke det på kroppen og psyken etter en tid om dette er helt feil for meg......... og da kan jeg vel bare gå tilbake å ta EN tablett?
Eller ka dokk trur....
Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
21-06-07, 08:48 #87
Jeg steilet litt på "ta to isteden for en".
Det må du ikke gjøre.
Når du skal øke dosen betyr en økning av normal størrelse 100-200µ i uka og ikke oftere enn hver 14 dag. Enda mindre når du nærmer deg idealdosen.
Reaksjonen på en doseøkning av "din kalliber" kan være kraftig ubehagelig. Sterk uro og hjertebank kommer etter noen uker.
Skulle du oppleve noe slikt er det bare å hoppe over dosen til det gir seg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-06-07, 08:49 #88
2 tabletter er en alt for stor økning.
Kan du ikke ringe legen, eller stikke innom kontoret ogs legge inn et spørsmål, om du kan prøve en halv tablett til?
Hvis de blir spørsmål om hvorfor er det jo at du føler deg ikke bra ennå og offisielle behandlingsmål er fra 0,5 til 1,5 i TSH og det er rom for å gå ned. Og man må jo rett og slett prøve noen doser med denne sykdommen.
Hvis du får lov så ka du dele økningen i to ved å prøve en kavart først.
Noe som kan skje er at ft3 blir lavere når du øker dosen levaxin, skedde med meg. Men hos man ge blir ft3 høyere når de øker dosen. ft3 er det aktive hormonet......
-
21-06-07, 09:31 #89
Hm. Trodde det uansett var 100 mikrogram jeg skulle over på hvis jeg skulle øke fra 50 som jeg går på nå.... Var muligens det legen snakket om sist....at hvis verdiene mine ikke hadde gått så mye ned så kunne jeg gå over på to tabletter om dagen isteden for en......
Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
21-06-07, 11:51 #90
Det er vanlig at legene øker med 50µg når man bare tar 50µg fra før. Så da blir det å ta 2 tabletter. Jeg gjorde det jeg da jeg startet på Levaxin. Og det uten særlige problemer eller ubehag.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 1Siste melding: 09-01-08, 09:50 -
Hei alle sammen!!
Av Nettverk i forumet PresentasjonerSvar: 8Siste melding: 24-03-07, 23:28 -
vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
Av porselen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 06-08-05, 22:12
Svar med sitat
Bokmerker