Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
29-05-07, 11:54 #1
TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
Eg lurer på om eg er i ferd med å få høyt stoffskifte. Eg fikk diagnosen Hashimoto's (lavt stoffskifte) for 3-4 år siden, men har trolig vært syk i mange år før det. Eg har tatt en kombinasjon av Levaxin og Armour og har stort sett vært ok, selv om eg ikke har så mye energi. Eg har vært gravid og dette gik helt bra, økte med 50 mikrogram og fødte en fin og frisk jente for 6 mndr siden. 3 mndr etter fødselen var min FT4 litt for høy og eg reduserte Levaxin. Og nå etter 6 mndr er min FT4 fremdeles for høy. FT4 = 28.7 øvre grense 24.5. I tilleg har min AntiTPO steget til over 1000. TRAS har blitt målt for første gang og den var 4.1. Eg har ikke normalverdiene, men legen sae at den var positiv og at eg kanskje har Graves (høyt stoffskifte).
Min TSH er 0.01, men det har den vært siden eg starta med Armour. Eg skal til legen i neste uke, men eg vet ikke helt hva eg skal tro. HAr graviditeten utløst et høyt stoffskifte?
-
29-05-07, 12:48 #2
Man kan ha Graves Hypotyreose også. Så selv om legen tenker Graves er det ikke sikkert han tenker høyt stoffskifte
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
29-05-07, 12:55 #3
TRAS er følsom for antistoffer mot selve TSH-reseptoren. De fleste og mest vanlige er stimulerende slik at du får høyt stoffskifte, men det finnes også blokkerende typer og da vil du ha lavt stoffskifte på en positiv TRAS.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-05-07, 13:33 #4
Ref Anne Ma's svar. hva er Graves hypothyreose? Jeg har i alle år(24 etter hvert) hatt symptomer på hyper- mens blodprøver viser at jeg er hypo. Dette førte bl a til at medisinering ikke kom i gang. Jeg har antistoffer også. Har gått på 100mikrogram levaxin i alle år,men hyper symptomene vedvarer. Kjertelen har brent ut- og jeg har spurt om ikke den kan fjernes,da dette kanskje ville ha stabilisert min tilstand. Det er uaktuelt, fordi den har blitt så stiv at en er redd for å ødelegge bl a stemmebånd under operasjonen. Men tilbake til temaet- Graves hypo,kan det være det jeg har?
• Sliten
• Forkjølt!!
• Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
• Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.
-
29-05-07, 17:41 #5
Tror ikke den kan fjernes, men er ikke sikker. Den er nok atrofisk etter så mange år, og hvis den skaper problemer så fjernes nok bare deler av den. Denne typen operasjoner er kritiske pga phatathyroidea vil du jo gjerne beholde......
Sett fra mitt lille ståsted så ville jeg prøvd Armour.
Synes flere av dine symptomer sammenfaller med de jeg hadde da jeg var på Levaxin.
Det er jo typen antistoffer som kan kartlegge hva du har.
Men hvis kjertelen er utbrent, så er jo årsaken av akademisk interesse. Jeg mener, da spiller jo ikke det noen rolle for behandlingen idag.
Jeg mener - hvis du ikke har antistoffer må tas hensyn til da.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-05-07, 17:47 #6
Detvar en her som postet ylig at hun fikk diagnosen graves ved en slik konstellason---hypo i lengre tid men positiv for TRAS og så og svingende stoffskifte.
det kommer av at man ofte har flere typer TRAS--aantistoffer, og noen av dem er blokkerende og gjør en hypo. det vil si at hypofysen mistolker dem som TSH og så mener det er nok TSH ute og går, og da sen der vi ike bestilling for mer TSH mens TSH erlav i virkeligheten og kjertelen ikke får beskjed å lage mer hormon. man er da hypo med en lav TSH.
Men hvis ft4 er på 28, har de stimulerende antistoffene kommet i flertall og du er hyper.
men i begge tilfeller har du graves. det er muligens best å få en ordentlig diagnose.
En TRAS på 4 er høy, and re her har hatt 1 og 2. Normalt er 0.
Behandlingen er muligens neo-mercazole og noen får levaxin i tillegg, heter block-and-replace. Neo-mercazole senker stoffskiftet og antistoffene. Men hvis en har blokkerende antistoffer, og legen bare ser på TS, vil man bli undermedisinert og hypo. Man må følge ft4 og få den høyt innenfor referanseområdet.
ting som trigger TRAS (og anti-TPO) er : jod, gluten, MSG, Aspartam, ting amn er allergisk mot, for mye karbohydrater, stress røyking og mer. Slen senker antistoffene. D-vitamin også.
Lest på nettsidene til Elaine Moore.
Datters TRAS forsvant når hun prøvde glutenfritt....
-
29-05-07, 18:08 #7
Jeg veksler mellom symptomer på høyt og lavt stoffskifte. Det er veldig irrriterende må jeg si. Men sånn er livet mitt ;)
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Lavt/høyt stoffskifte, vannansamling.
Av Chicka22 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 20Siste melding: 08-06-07, 12:48 -
høyt eller lavt stoffskifte dere som har peilin på dette
Av lene84 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 05-05-07, 08:56 -
Høyt eller lavt stoffskifte?? Hva skjer?
Av Stratos i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 4Siste melding: 14-01-07, 22:34 -
For lavt eller for høyt ??
Av kitten i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 06-12-06, 18:30
Svar med sitat
Bokmerker