Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Threaded View
-
28-05-07, 22:57 #14
Nora, må bare spørre.
Jeg har lavt stoffskifte som diagnose. Legen har nok skrevet dette som diagnose: T86 Hypotyreose/ myksødem/ kretinisme.
Jeg har 2 ganger fått bekreftet gjennom thyreoideautredninger at jeg har en autoimmun thyreoidea affeksjon. Er da koden riktig. Den er kanskje bare en felles dianose kode for alle oss som med lavt stoffskifte?
Ikke at de har undersøkt meg i det hele tatt. Bare Levaxin og ingenting annet.
Jeg har i hvertfall ikke kretinisme...
http://www.nokadietten.no/kurs/medisinsk_ordbok/k.html- Kretinisme, dvergvekst kombinert med psykisk utviklingsforstyrrelse, forårsaket av medfødt nedsatt funksjon i skjoldbruskkjertelen.
- Myksødem lavt stoffskifte, i prinsippet det samme som hypothyreose. Sykdom som forårsakes av redusert eller opphevet produksjon av skjoldbruskkjertelhormonet thyroxin. Huden får en deigaktig konsistens, håret blir tørt og ofte ser man vektøkning. Tretthet, sløvhet, økt søvnbehov, amt redusert kuldetoleranse er vanlig. Behandles ved å tilføre thyroxin.
- Hypothyreose
lavt stoffskifte. Hypothyreose kommer nesten alltid av en svikt i skjoldbruskkjertelen, og ofte er det en betennelse som forårsaker svikten. Også defekt eller sviktende stimulering fra hypofysen kan være grunn til hypothyreose
Det antas at mange har en arvelig disposisjon for å utvikle sykdommen, og at større belastninger og livskriser kan medvirke at sykdommen utvikles.
Omtrent 80% av de som får hypothyreose får den autoimmune varianten som er kalt Hashimoto. Noen utvikler også andre autoimmune sykdommer som diabetes, revmatisme, leddgikt, Sjøgrens syndrom, pernisiøs anemi m.m.
Sykdommen finnes i alle aldersgrupper, og den forekommer hyppigere med økende alder. Det er flest kvinner som får sykdommen. Thyroxin virker på alle celler i hele kroppen og mangel på hormonet gir mangeartede symptomer som:
- Tretthet og tiltaksløshet
- Søvnforstyrrelser (aldri uthvilt selv om en sover mye
- Ukonsentrert og glemsk
- Fryser
- Hovne fingrer og ben
- Håravfall, tørt og livløst hår og hud
- Tynne og sprø negler
- Heshet
- Vektøkning til tross for dårlig appetitt
- Forstoppelse eller treg mage
- Humørsvingninger
- Depresjon, nedstemthet, manglende kjønnsdrift.
Hypothyreose er kjent som en snikende sykdom og hos de fleste kommer den gradvis, det kan derfor være vanskelig å legge merke til forandringer. Ved mistanke om hypothyreose kan det tas en blodprøve for å klarlegge mengden av thyroxin i blodet. Sykdommen behandles som oftest med thyroxin, en behandling som varer livet ut.
Tenkte det kunne være greit å legge inn en tolkning på det vi snakker om.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
NTF søsterorganisasjon i amerika legges ned
Av nora i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 3Siste melding: 17-03-08, 13:20

Svar med sitat
Bokmerker