Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: TSH på 46 - er jeg syg?
-
27-05-07, 18:37 #1
Bruker
- Medlem siden
- May 2007
- Sted
- København
- Meldinger
- 6
TSH på 46 - er jeg syg?
Jeg har virkelig brug for andres vurdering af mine testresultater!!
Jeg fik konstateret Basedow for snart seks år siden og har været i behandling med medicin siden. For et par dage siden fik jeg så svaret på mine nyeste blodprøver og de viste dette:
Frit T4: 9.4 pmol/l (normalt mellem 14-15)
TSH: 46 miu/l (normalt mellem 3.5-4.5)
Min læge fortalte mig udfra prøverne at jeg havde evt. begyndende lav stofskifte, men ikke skulle hidse mig op eftersom mit FT4 var helt normalt og bare skulle stoppe med min Thycapzol behandling (mod forhøjet stofskifte). Nu er problemet bare at jeg i de seneste par måneder har følt mig lidt skidt tilpas dvs. været lidt deprimeret, træt, aggresiv og har været enormt glemsom... kan det være stofskiftet??? Jeg har måske også bare brug for at få af vide at jeg ikke er helt skør selvom min læge siger at jeg ikke fejler noget. Han tjekkede mig ikke for T3, som normalt er en del af min "blodprøverutine" - betyder det noget?
Håber en venlig sjæl kan hjælpe migFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
27-05-07, 19:10 #2
Jeg har ikke vært med her og er ingen ekspert, men dette var da stygge tall ? Absolutt lavt stoffskifte.
Hvis det har kommet som et resultat av behandling mot høyt stoffskifte, har du kanskje ikke merket det så gradvis. En person som går fra å være normal til å få gradvis lavt stoffskifte og til slutte slike prøvesvar, må føle seg veldig, veldig dårlig, tror jeg.
Du får sikkert flere kommentarer på dette ...
-
27-05-07, 19:13 #3
Dersom du fra før har høyt stoffskifte så virker jo disse tallene som om du skulle ha lavt. Med en T4 på 9 følte ikke jeg meg bra det er sikkert. Hvordan føler du deg selv da ? Syk eller frisk?
-
27-05-07, 19:40 #4
Bruker
- Medlem siden
- May 2007
- Sted
- København
- Meldinger
- 6
Jeg føler mig rigtig rigtig dårlig tilpas, men har tænkt at det måske har været høfeber/eksamensstress/dovenskab.... Jeg har været lidt nervøs med hensyn til min pludselige glemsomhed og at mit temperament er helt oppe i skyerne - men det hele er kommet sådan lidt efter lidt. Men jeg da jeg talte med min læge og forklarede mine symptomer sagde han at det nok bare var lidt eksamensangst... Følte mig lettere hypokondrisk! Jeg er så træt og ked af det hele tiden og kender virkelig ikke mig selv lige nu - er normalt et meget positivt menneske med masser af overskud til andre, men ikke mere :(
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
27-05-07, 21:00 #5
En TSH på 46 indikerer jo lavt stoffskifte. Det støtter jo en T4 på bare 9. He jeg bor er TSH på 4,4 nok til at det er utenfor referanseområdet. Spør du meg er det liten tvil at du har stoffskifteproblemer.
Du bør absolutt ta enda flere prøver av thyreoideafunksjonen. Antistoffer tenker jeg først og fremst på. Da kan legen gi deg en diagnose.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
27-05-07, 21:03 #6
Marisse ;)
Din TSH på 46 er jo skyhøy, og slett ikke normal. Du har også lav FT4. Men det kan jo være at ting vil stabilisere seg når du har vært av medisinene mot for høyt stoffskifte litt lengre. Ta en ny prøve snart du. Og etter det, enda en til om ytterligere 1-2 måneder. Så vil det jo vise seg om verdiene dine normaliserer seg eller ikke.
Velkommen i "hypokonder-klubben" ;) Og lykke til!"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
27-05-07, 21:59 #7
Bruker
- Medlem siden
- May 2007
- Sted
- København
- Meldinger
- 6
Det skal lige siges at når jeg skriver normalværdier, mener jeg mine værdier indenfor de sidste tre år. Jeg har ikke de referenceværdier i normalt henviser til.
Varierer referenceværdierne fra person til person? I så fald mærkes den samme værdi forskelligt af personer? Har som sagt ikke fået den bedste vejledning fra min læge og er lidt uvidende på emnet.
Tak for hjælpen
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
27-05-07, 23:12 #8
"Dine" normalverdier teller ingenting.
I Norge er det slik at referanserområdet kan variere litt fra laboratorie til laboratorie. Her et et eksempel på mitt laboratories normalverdier/referanseområder:
TSH: 0,3 - 4,0
FT4: 10 - 19
Jeg vet ikke hvordan det er i Danmark mht dette.
Du skal be om å få tatt nye prøver, hvis det er 1-2 måneder siden sist. Så skal du be om å få blodprøvesvar og referanseområdet for prøvene dine. Få utskrift, og hvis de ikke vil det, så skriv det ned mens du ringer eller går tilbake for å få svarene.
Ta i alle fall disse prøvene:
TSH
FT4
FT3
Anti-TPO
TRAS
Samme verdi kan oppleves forskjellig fra person til person, men ikke fordi referanseverdien varier hos folk, men fordi folk er ulikt følsomme overfor TSH, FT4 og FT3 verdier. Noen kan ha det bra på lave verdier, mens andre må ha høye verdier. Mange med lavt stoffskifte må ha lav TSH og høy FT4 og FT3."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
27-05-07, 23:31 #9
Ta med anti thyroglobulin også. Hos noen er det eneste antistoffet som bekrefeter autoimmun thyreoidealidelse.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
27-05-07, 23:57 #10
Ja, hør på Anne Ma, Marisse - det er en klok dame det
Anne Ma - er det det samme som Anti-TG?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Svar med sitat
Bokmerker