Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    3

Standard Hvorfor jeg som har operert bort hele skjoldbruskkjertelen skal måle TSH?

hei

Kan noen svare meg på hvorfor jeg som har operert bort hele skjoldbruskkjertelen skal måle TSH? Vil ikke den naturlig være høy siden jeg ikke har noen egenproduksjon av tyroxin, eller ? Min TSH er nemlig stigende mens fritt T4 ligger i øvre del av normal området. Har ikke notert meg verdiene, men forstår ikke helt at jeg da skal behøve å øke dosen levaxin. Med de verdiene følte jeg meg kjempe bra, så måtte jeg øke Levaxin pga stigende TSH og da ble jeg bare stressa og mer utålmodig.

Lurer og på om det er farlig at TSH er forhøyet, iforhold til kroppen.Er jo dumt at jeg ikke kan ha det sånn når jeg føler meg bra, om enn litt nummen i fingrene og frossen.

Håper noen har forstått dette bedre enn meg og kan gi meg en forklaring ;-)
    Hvorfor jeg som har operert bort hele skjoldbruskkjertelen skal måle TSH?
    Opererte bort kjertelen pga høyt stoffskifte i januar 2007

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Når det gjelder TSH-verdiene, tror jeg at det er ganske individuelt hva kroppen trives med. Noen har det fint med en TSH på 0,ett-eller-annet. Selv blir jeg helt hyper hvis verdiene ligger under 1,5 - får hurtig puls, fryse-tokter, skjelver osv.

Jeg synes det er rart at du skal øke levaxin-dosen hvis formen din er kjempebra - som du sier.

Hadde vært fint å fått vite hvilke verdier du har?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis duhar fjernet kjertelen fordi du har hatt kreft i skjoldkjertlen , må du holde en lav TSH.
    ellers er det ikke nødvendig.

Noe annet: Kanskje du skal følge med hva ft3 gjør.
    Du kan kanskje ville bruke en annen kombinasjon, senke levasin og ta litt lothyronin, da vil ft ikke bli så høy og ft3 blir hly nok og liontyonin er kjent for å senke TSH veldig mye og alle blir glade....

(på forumene leser man of te at t3, liothyronin erller lignende, har gitt folk et nytt liv. Hvis ft3 er i nedre halvdel av referansområdet å kan det være logisk å prøve å få den opp i øvre tredel for eksempel)

nora

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    3

Standard Takk

Takk for svar, skal undersøke litt mer. Opererte bort kjertelen pga høyt stoffskifte i januar, og har ikke satt meg så nøye inn i dette. men skjønner det er lurt, er jo noe man skal leve med.
    Hvorfor jeg som har operert bort hele skjoldbruskkjertelen skal måle TSH?
    Opererte bort kjertelen pga høyt stoffskifte i januar 2007

Lignende tråder

1. Hele familien skal trenes
    Av Blondie i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 06-03-12, 09:36
  2. Fjernet hele skjoldbruskkjertelen i 2004 pga. struma og Hashimoto's
    Av Petrosnella i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 9
    Siste melding: 14-03-11, 06:32
  3. Jeg ble operert i 2006 og fjernet hele...kjertelen
    Av dordi i forumet Operasjonssalen
    Svar: 2
    Siste melding: 14-08-10, 10:52
  4. Svar: 76
    Siste melding: 30-06-10, 13:19
  5. Jeg fikk operert ut hele skjoldkjertelen i november-06 (hyper med kalde knuter)
    Av Zena i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonen
    Svar: 55
    Siste melding: 20-04-08, 10:50

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn