Sitat Opprinnelig skrevet av El-Ella
Hei Gerd.

Jeg fikk diagnosen Graves for 4 mnd siden. Og det har vært mye opp og nedturer siden.. det er utrolig vanskelig å finne riktig dose med Neo Mercazole sammen med Levaxin for å holde en stabil fT4 og for å få TSH til å stige. den har ikke vært målbar på meg siden jeg fikk diagnosen. Og FT4 har gått fra 52 til 16.. Men stabil blir den ikke.

Jeg blir også litt deppa av å lese andres erfaringer. Jeg som nylig har fått diagnosen ønsker å leve i håpet om at dette stabiliserer seg og at jeg kan slutte på medisiner etter hvert. Jeg har overhodet ikke lyst til at dette skal styre livet mitt... Men etter 3 mnd på betablokker så går ting i første gir kan man si. Er trist å lese om deg hvor det har brutt ut igjen etter så mange år.. Jeg vet jo at dette kan skje. Men nå får jeg konsentrere meg om å lytte til kroppen, være optimist med tanke på at dette stabiliserer seg, og ta det som det kommer. Jeg tror også at det ikke er sundt å tenke for mye på sykdom. Det blir veldig styrende i livet. Men i dårlige perioder er det ikke lett å la være..

Håper du finner en dose med medisiner som holder fT4 stabil hos deg. I følge min endokrinolog er dette lettest med å bruke Neo Mercazole sammen med Levaxin. Jeg har også skyhøye antiTPO og min endo sier dette forteller mye om sykdomsforløpet. Disse antistoffene pleier å synke med tiden sier hun..Så da håper vi på det.

Lykke til

Hei og takk for svar!
Jeg er optimist mht til å bli stabil med hormonene igjen.. Har en veldig optimistisk lege. Hun sier jeg bør være glad for at det ikke er noen øyensymtomer hos meg. Min mor har operert bort kjertelen, pga at hun fikk store problemer med øynene med dobbeltsyn og utstående øyne. Hun er i dag i fin form på tross av alderen. Jobbet fullt til hun var pensjonist. Sprek som bare det. Jeg bare sier det som håp til dere som blir motløs av tanken på å være i så dårlig form som vi er når hormonene svinger og styrer kroppen og sinnet vårt.
Jeg har aldri fått Levaxin i tillegg til Propylthyaracol (som jeg tar istedenfor NeoM) Legen min sier at det er når det er fare for at en skal gå for lavt. Legen min sier også at Tsh følger T4 og bryr seg derfor ikke om annet enn å stabilisere den verdien. Jeg blir litt nysgjerrig på deg som går hos en spesialist i endokrinologi. Lurer da på hvorfor de gir deg det ved siden av NeoM. Etter slik jeg har forstått er T4 normalt under 22, eller tar jeg feil? Jeg liker ikke å gå på antithyreostatika, syntes det i seg selv gir meg mye av den dårlige formen. NeoM tålte jeg ikke. Fikk kløe av det. Det er sterke medisiner (begge deler)som også virker på alle kroppens celler, ikke bare for å drepe produksjonen av thyroksin i kjertelen. Har prøvet meg å sluntre med doseringen pga dette... men det har ført meg opp igjen i T4 verdier. Det er bare å velge mellom pest eller kolera dette her. Det er farligere å ha for høyt stoffskifte uansett.
Men,- vi tenker mye på sykdommen så lenge den styrer oss. Men jeg har håp om både å bli stabil og slutte å tenke på meg som "syk". Ser hvor bra moren min er etter å ha fjernet kjertelen og være såpass gammel. Kjenner også en annen som fjernet kjertelen som ung, før hun fikk barn - og fungerer aldeles utmerket 25 år etter. Ledende stilling med mye ansvar.
Så cher up!! Jeg må dunke alt dette inn i hodet mitt, for det er ubehagelig å ha denne sykdommen, det er sikkert og visst! Det er bare å kjøre i 1 gir en stund... Avpasse farten etter forholdene... Og bruke mye humor!