Anne Ma
Jeg elsker deg høyt og inderlig ;) ;)

Nei, jeg mener jo at gass-problemet mitt må være sykelig, også halsbrannen, og forstoppelsen, og diare'en ved visse ting, og kvalmen osv. Forstoppelse, vet vi jo hva kommer av, og jeg har spurt legen for flere år siden om jeg kunne ha Cølliaki. Det ble tatt en enkel blodprøve: nei, men jeg vet at det kanskje må mye grundigere undersøkelser til å finne ut av dette, men jeg orker ikke å kjempe det slaget.

Og jeg har vært så sur og nedfor i dag, alt i meg protesterer (og det er jo vanlig hvis endringer trengs: hele du protesterer ;) ). Men jeg har tenkt: For et par år siden veide jeg 104 kilo. Så begynte jeg å trene, det skjedde ikke så mye. Så begynte jeg på Herbalife, det skjedde ikke så mye. Så sluttet jeg å spise kjøtt. Da gikk jeg ned 6 kg. Så gikk jeg ned 4 kilo (eller det var kanskje før jeg sluttet med kjøttet?) Og så gikk jeg ned 4 kilo. Ja, i fjor stod jeg faktisk på 89 kilo i flere måneder. Så regnestykket mitt var: 6 kilo vekttap ved å kutte kjøtt, 4 kilo på trening, 4 kilo på Herbalife. Dette er jeg sikker på, for jeg hadde god oversikt over det da jeg holdt på. Så fikk jeg en evigvarende bihulebetennelse i fjor høst, så jeg orket ikke å trene så mye. Etter noen måneder var jeg vel oppe i 96 kilo. En dag jeg merket jeg var på rett vei igjen, veide jeg meg: 94 kilo. Etter det har jeg ikke klarte å komme ned igjen. En gang så jeg vel 86 kilo på det beste. Jeg har ikke orket å trene så mye som jeg gjorde på det meste siden, og jeg har ikke råd til å kjøpe Herbalife. Tipper jeg veier 96 kilo nå. Det er likevel 8 kilo mindre enn på det verste. (Eller historien er visst enda lengre: Tipper jeg veide 110 da jeg kom til Skogli, måtte veie meg da jeg reiste hjem, og da veide jeg 106. Trening etter det tok vel ytterligere 2 kilo før jeg noen år etterpå begynte å trene mer og spise Herbalife...)

Nå har dette hittil vært en nedbrytende helg. I går sprakk jeg helt med baguetter og ost. Og ost tåler ikke jeg, selv om det er så lavkarbo som det går an å få blitt. Jeg får alltid kviser etter at jeg har spist ost, og jeg får halsbrann og føler meg ikke bra. Føler meg heller ikke bra når jeg spiste kjøtt. Herbalife fikk meg til å føle meg bra, ga meg mer energi, selv om jeg til tider var veldig sulten (derfor spiste jeg frukt på kvelden, og gikk kanskje ikke ned så mye som jeg burde ha gjort - ifølge Herbalife-"mannen" - Upline til dama!) Og i dag, tenkte jo hva er vitsen, kjempe og kjempe til ingen nytte, du er likevel så usunn som det går an å få blitt. Så da ble det sjokolade! Huff og huff. Jeg må ikke gi opp. Jeg har tross alt kommet en lang vei.

Jeg føler meg bra med litt havregrøt, da kommer jeg på do f.eks. Men ved for mye blir det som en tørr propp i spiserøret. Og middag, det får jeg spise de dagene/kveldene jeg orker og ikke skal ut på noe. For sjela, Anne Ma ;), det sosiale er kjempeviktig etter å ha vært dårlig og ganske isolert i så mange år. Og Linedance - det er jo trim også. Nei, den gir jeg ikke avkall på. Da får jeg heller ha "myxødem" på kroppen - og heller det en trynet fullt av kviser og "ødelegge naturen" Og halsbrann er også fælt å ha. Får jo det noen ganger uansett hva jeg spiser, men det er absolutt visse ting som gjør det verre.

Marge ;)
Jeg var på Skogli i 3 1/2 uke. Der fikk vi bare vegetarkost, men vi kunne f.eks. ta makrell i tomat som pålegg og vi fikk fisk tre dager i uka. Jeg spiste kjøtt når jeg kom der, men opplegget deres fikk meg på andre tanker, selv om det tok noen år etterpå før jeg kuttet kjøtt selv. Ingen har sagt at det var lavkarbo deroppe, heller har ingen sagt at jeg har et spesielt ønske om å begynne på lavkarbo, men nora f.eks. forteller at karbohydrater kan være årsak til en del problemer, f.eks. myxødem/ødemer, overvekt (insulin), tette igjen thyreoidea-reseptorene... så det er vel derfor vi nå har denne diskusjonen. Jeg ser ut til å ikke nyttiggjøre meg thryoxinet, så vi forsøker vel å finne ut av hvorfor ;)

Ble ikke sagt noe om mageproblemene på Skogli, så vidt jeg kan huske, men det stod en type te som smakte lakris ute rundt forbi (husker ikke hva den het), det skulle hjelpe litt. Dessuten var det jo kjekt å komme på do for de som hadde problemer med det, men kanskje ikke fem ganger om dagen. Må bare få sagt: bortsett fra magesjauen på Skogli, så ble jeg kjempemyebedre av å være der - kan anbefales på det varmeste.

Ikke rart jeg fikk mageproblemer etter å ha spist mye matvarer som jeg ikke hadde spist på ukevis før trening? Vel, før nyttår spiste jeg akkurat dette veldig ofte, og det var samme sjauen hver eneste gang. Og jeg spiste ikke så mye denne dagen, og "treninga" var tre timer etter - hadde håpet jeg hadde "luftet" meg ferdig før den tid. Og det var jo ikke verre enn at jeg klarte det, men det minnet meg om hvor ille denne kosten er for magen min, og det er ikke artig når du skal ut og ha det gøy - å få det ødelagt av magesmerter.

Når det gjelder å kjøre bil og annet: vi lærer jo litt etter litt, vi er jo ikke utlært før vi skal ut i bilen og prøve oss!

Og ikke vær lei deg, for nei, jeg er ikke motivert til å legge mer om kosten enn det jeg har gjort, jeg må ta være på andre deler av livet mitt også. Men jeg kan selvsagt ta imot gode tips og råd og foreta justeringer når jeg kan orke det ;)

Kjempefint med oppskriften til Ingers Rugbrød. Tenkte her om dagen om noen kunne legge ut noen lette, sunne oppskrifter, hvis de hadde overskudd til det, men uten kjøtt da for min del. Når det gjelder rugbrød, så ville jeg nok heller blandet en pose med dansk rugbrød og hevet i ovnen - både lettere og sunnere.

Usunn innstilling til mat? Spiser veldig ensidig? Skyldfølelse? Joda, når maten uansett skader meg på noe vis, så synes jeg det hadde vært mye greier å klare seg uten. Grunnen til at jeg spiser ensidig er at jeg ikke orker å lage mat og vaske opp. Jeg er kanskje på beina 2-5 timer om dagen - skal de få timene gå til matlaging og oppvask da? Skyldfølelse har jeg jo selvsagt når jeg ser at jeg kanskje kunne spist mye sunnere. So er det med den saken! Og handle er absolutt det verste jeg vet, jeg blir totalt utmattet etterpå, så det gjør jeg så sjeldent jeg kan slippe unna med det - så her blir ikke kjøleskapet fyllt opp, nei ;) (Lurer på om jeg kan få Herbalife intravenøst? På blå resept? )

Når det gjelder tråden - er vi ikke i "Myxødem" da? I så fall er det vel jeg som har startet den, og du kan legge inn hva du vil som du mener måtte være det minste relevant - eller også om det utvikler seg i en annen retning. Mye bedre å få kommentarer enn ikke ;)