Nææh, Lie For et kjempekoselig innlegg

Kom også på et godt tidspunkt, sitter her i total apati etter tannlegebesøk og null søvn. Nå skjønner jeg hvorfor noen hypo'er ikke tør å kjøre bil , men det får evt komme i et annet innlegg.

Men du er jo "krevende" også da, med flere linker som du legger ved, får vel se om jeg skjønner noe da ;)

Ang det å bli henvist til endokrinolog; derfor beholder jeg min fastlege, selv om han ikke er perfekt. Han sier rett ut: "Dette har jeg ikke greie på, jeg må henvise deg." Slik ærlig tale avler dyp respekt hos meg. Og de kan vel ikke egentlig nekte å henvise en til spesialist, kan de det da? Og det med å få utredet og behandlet hypothyreose så fort som mulig, er jo kjempeviktig, for at man skal kunne fungere mest mulig senere i livet - f.eks. bidra til arbeidslivet. Men jeg vet at mange tenker kortsiktig og sparing her og nå, så det er et særdeles ufullkomment samfunn vi har, selv om jeg er glad jeg ikke bor i Afrika f.eks. med denne elendigheta mi (bortsett fra at der hadde jeg vel strøket med for lenge siden og da vært ferdig, og det er jo også en måte å spare samfunnet på ;) )

Men altså, det er lurt å tenke langsiktig: Gi folk den hjelpen de trenger i dag, så holder de kanskje i mange, mange år til.

Synapsen husker jeg at jeg leste litt om for mange år siden da depresjon var et tema for meg ;) Men ang serotonin, hm.. kan ikke se at det stemmer helt med det nora sa, her snakker de om reopptak og bremsing av dette slik at serotonin får lengre virketid på neste celle. Hvis det da ikke er hemming av reopptaket nora mente, men her ser det jo ut til at det skal være gunstig - lengre virkning på neste celle. ???

Forklaring i tredje linken din:
En veldig forenklet teori når det gjelder depresjon, er at depresjon skyldes mangel på stoffene serotonin og noradrenalin, noe som fører til nedstemthet. Disse stoffene produseres naturlig i det nevnte området i hjernen. Stoffene fins i ulike typer proteiner i nervesystemet og stoffene blir frigjort når nerveceller sender ut impulser. Stoffene blir resirkulert i kroppen ved at andre typer proteiner tar til seg stoffene igjen. Dårlige nerveimpulser vil kunne føre til lavere stemningsleie og dårligere humør fordi det skilles ut mindre av de nevnte stoffene.

Viktig propp
Se for deg følgende bilde: En tank med vann hvor det renner vann inn fra en liten kran øverst, og hvor det renner vann ut fra et lite hull nederst. La oss si at tanken representerer mengden av serotonin eller noradrenalin i kroppen. Stoffene i antidepressiva fungerer som om det hadde blitt satt i en propp nederst i tanken. Stoffet slipper ikke ut, og tanken blir fylt opp. Virkestoffene i antidepressiva binder seg til spesielle proteiner i nervecellene og blokkerer for reopptak av serotonin og noradrenalin.

Ved hjelp av antidepressiva vil nervesynapser (overganger mellom to nerveceller) få forhøyet konsentrasjon av disse stoffene. Virkningen vil være økt stemningsleie og lystfølelse.
Jeg får ikke det til å stemme med det nora sa... Men det står jo mye mer her, orker ikke å analysere det...

Den siste artikkelen er veldig interessant, tror ikke jeg har sett den før, nei, men jeg har jo hørt en god del av dette før. Og jeg er visst very, very SAD

Joda, har jo litt humor igjen, selv om det meste vel har forsvunnet. Det er nok bare de siste krampetrekningene du har oppdaget "Live" er jeg jo blitt så treg at enhver vittig kommentar evt kommer lenge etter det måtte være aktuelt. Så jeg er nok ikke så morsom, nei. Og så har jeg en litt spesiell form for humor, er vel litt sarkastisk. Den ene sønnen min har "arvet" dette, så vi er jo helt på bølgelengde ;) Men veldig hyggelig at du har fanget opp "krampene"

Og takk for klemmen, snille du, her får du en igjen: