Viser søkeresultater 21 til 28 av 28
-
03-05-07, 18:07 #21
Det at hvis man har en autoimmun sykdom disponerer for en til, står så man ge steder at jeg ikke har funnet bryet verdt å bokmerke det..det er opplest og vedtatt.....
Min anti-TPO på den skalaen som hadde 100 som posoitiv, var 103 mener jeg å huske.
(obs de er ikke standardiserte. Den ene vi har her i Noge som jeg har sett er noe med 30, den andre med 100. i utlandet fins det flere. Jeg har sett en med 20 der også.)
-
05-05-07, 02:44 #22
Enig med nora - opplest og vedtatt
Kom også til å huske på at jeg ble sendt til en indremedisiner en gang, for å finne denne "underliggende" sykdommen min som måtte fremkalle alle de autiommune tilstandene bl.a. De lette f.eks. etter Lupus (som igjen også er en autoimmun sykdom). Det fant de ikke, men også indremedisineren sa at når du først har fått en autoimmun sykdom, får du lettere flere.
Eva35
Nei, jeg husker ikke så godt, men jeg mener da at det ble klart at jeg hadde Hashimotos allerede den gang. Men fordi min TSH og FT4 lå innenfor normalen (regner jeg med), fikk jeg ikke thyroxin. Jeg begynte først på thyroxin når nevrologen bekreftet kronisk smertesyndrom (fibromyalgi), og han lurte på hvorfor jeg ikke fikk medisiner mot stoffskiftet som hadde forårsaket hele verkinga og dermed også smertesyndromet. Jeg sa som sant at det visste jeg ikke, og etter brev fra ham til primærlege, begynte jeg med thyroxin - likevel, antakeligvis altfor liten dose i altfor mange år. Jeg må ha fått "irreversible" plager, er det ikke det det så flott heter? Eller er det noe helt annet det? Uansett, har jo så mange hypo-symptomer som ikke går vekk + mye annet.
(Men når jeg fikk min ITP andre gang og ble satt på hestekur med kortison, fikk jeg etter en tid "ulvehunger", så jeg la på meg mange, mange kilo. Da hadde jeg hørt noe snakk om lavt stoffskifte og gikk og sa at jeg trodde jeg hadde fått det, for jeg la likevel på meg mer enn en skulle tro i forhold til mat-inntaket. Da fikk jeg konstantert høyt stoffskifte! Gikk på Neo-Mercazole en liten periode. Aner ikke hvile prøver og resultater som da kom fram. Husker heller ikke om det var etter dette at jeg fikk tatt den undersøkelsen, mange år er bare en diger tåkeheim...)
En dag skal jeg få utskrift av journalen. Gjorde det en gang for mange år siden ved en flytting, men den finner jeg nok ikke igjen (tok kopi til meg selv før jeg leverte ny lege). Spurte her om dagen litt om det. Det går ikke på Egenandelskortet og koster 85 kr, mener jeg hun sa. I journalen vil jeg forhåpentligvis finne litt mer ut om de ulike stoffskifteprøvesvarene jeg har hatt opp i gjennom, samt de(n) undersøkelsen jeg fikk tatt av kjertelen den gangen - selv om dette har begrenset verdi, er mest på utkikk etter noe som kan lindre noe av alle symptomene mine, men de'e'kje lett ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
06-05-07, 14:00 #23
Her fant jeg faktisk litt ang dette med flere autoimmune sykdommer, og jeg ser at jeg har fått en "ny" diagnose:
http://www.helse-bergen.no/avd/roas/ (Registeret for organspesifikke autoimmune sykdommer (ROAS))tilstander med svikt i flere hormon-produserende organer (polyendokrin svikt)
Så da har jeg altså polyendokrin svikt. Legen beskriver det nettopp i en erklæring: "Hun har lavt stoffskifte og behandles med tabletter for det. I tillegg autoimmun sykdom som gir svikt i flere hormonproduserende organ." Han har tidligere muntlig beskrevet det slik for meg: "Du har en betennelsestilstand i kroppen som angriper diverse hormonproduserende kjertler.""Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
06-05-07, 19:40 #24
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Midt-Norge
- Meldinger
- 15
hei!
Har nå fått vite at jeg har mild form for thyroiditt, som ikke har noooooen sammenheng med mitt immunforsvar. Skjønner at det ikke finnes noen med. for dette, men har bestemt meg for å prøve Sun.Chorella mot antistoffene.
Uansett merkelig at endokrinologene benekter at ting kan ha en sammenheng med kronisk blærekatarr, stadige bihuleproblemer og betennelser, samt mer bronkitt og halsbetennelser de senere åra. Legen var endelig enig med meg når vi gikk gjennom journalen min at jeg var utrolig mye syk. Dette har imidlertid foregått siden 90-tallet (da startet man journalføring på data). Har fast med. mot blærekatarr, når det gjelder luftveisinfeksjonene , så skal jeg nå utredes for fjerning av mandler . Det er fint, men savner en viss forståelse for at kjertelen faktisk presser inn mot mandler og stemmebånd, selv om den "ikke forårsaker noe annet helsemessig". Prøvde å gå gjennom hele journalen for å telle antall infeksjoner, men ga opp.
Uansett bør vel prøve å få inn midler som bygger opp immunforsvaret nå, så hvis noen har gode råd tas de imot med takk!!!
Eva35
-
06-05-07, 22:27 #25
Eva35 ;)
Hvilke medisiner er det du får for blærekatarren?
Avant Garden hjelper på luftveiproblene for flere av oss herinne."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
06-05-07, 23:47 #26
Hei Eva35!
Opprinnelig skrevet av Eva35
Utviklingen av stoffskiftesykdom kan ta mange år. Tror det var Nora som skrev at noen har symptomer i opptil 20 år før blodverdiene stiger så mye at vi "kvalifiserer" til en diagnose og behandling. Dette er virkelig ikke en sykdom som vi får over natta! Kjente meg igjen i mye av det du skrev: har hatt utallige runder med blærekatarr, bihulebetennelser og nærmest kronisk forkjølelse. (Legen ga meg allergimedisin,- kjempelurt!). Flott at du har krefter til å stå på som du gjør, ikke gi deg, det er du som kjenner deg selv best! Lykke til!
-
07-05-07, 20:14 #27
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2007
- Sted
- Midt-Norge
- Meldinger
- 15
Hiprex er meget bra mot blærekatarr, skrives ut av lege på blå resept, og gir få bivirkninger.
Takker ellers for mange gode råd, skal testes ut!!!
Eva
Eva35
-
07-05-07, 22:52 #28
Takk, Eva35 ;)
Se her, om du vil:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... 5626#15626"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
Blødprøve verdier
Av Annka i forumet Lavt stoffskifteSvar: 16Siste melding: 23-07-08, 19:07 -
verdier
Av marie66 i forumet Normalverdiene?Svar: 5Siste melding: 28-04-08, 10:50 -
Ref. verdier (en vennine av meg)
Av Theodora78 i forumet Normalverdiene?Svar: 3Siste melding: 23-11-06, 19:18 -
verdier?
Av haugtussa i forumet Normalverdiene?Svar: 15Siste melding: 21-06-06, 10:10
Svar med sitat
Bokmerker