Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Tråd: Hei-hei!

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    9

Standard Hei-hei!

Hei!
    Ser at mange har presentert seg pent og synes ikke jeg burde være noe dårligere.
    Jeg er en "jente" på 41 år, jeg er gift og har to flotte barn på 9 og 11 år. Vi har også to herlige hunder, (blanding av alaskan malamute og golden retriver i hovedsak )
    Disse hundene er da også min store hobby og glede.
    Jeg har en mann som har hatt hypothyreose siden han var 20 år gammel.
    Han har levd med dette og trosset alle faresignaler og røde lamper som fantes og var derfor lenge plaget med store streptokokkinfeksjoner i halsen som en gang utviklet seg til sepsis (blodforgiftning).
    Jeg lærte ham fort å kjenne og kunne raskt si når han var på nippet til å vandre rett inn i en ny infeksjon. Når han ikke tok hensyn til seg selv og sykdommen straffet kroppen ham kraftig. Han har i de senere år begynt å høre mer på både meg og seg selv,og i dag er det noen år siden han har hatt alvorlige infeksjoner.
    Så fikk min lillesøster hypothyreose i fjor og har vært sykemeldt siden. Hun ble rammet svært hardt og har kun de siste månedene klart å komme seg ut blant folk igjen, men må ofte betale dyrt for det i etterkant.
    Til slutt...(håper jeg) fikk jeg for en uke siden vite at jeg også hadde en begynnenede hypothyreose. Jeg gikk til legen fordi jeg hadde følt meg unormalt slapp og trett over lang tid og hadde høy puls. Mange lider jo av stress og er slitne nå for tiden og sa til legen at han måtte ta noen blodprøver av meg og om ingenting gav utslag skulle han få lov å skrive; lat , som diagnose. Da diagnosen hypothyreose dukket opp trodde jeg ikke mine egne øyne. Hva er oddsene for at tre i samme familie skal få en slik sykdom (og en er ikke av samme genmateriale.)
    Så da var det godt å se at det er så veletablerte fora som det her,
    kommer nok til å titte innom ofte ( eller når jeg orker..) og også ha behov for å stille spørsmål og kanskje også ha noen gode råd eller svar på lur til andre.

Mange gode tanker
    Ann
    Ann

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Velkommen til forumet. Kjekt med nye medlemmer.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    9

Standard

Takk cat!
    Ann

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Velkommen!

Ja du har fått sett denne sykdommen fra mange sider. Håper du vil trives her med oss alle.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    9

Standard

Hei!
    Takk for velkomsten! Trives allerede.
    Ser at du også svarer på mye angående hypo/og hyperthyreose for andre. Du må ha virkelig satt deg inn i disse temaene og har en flott rolle som veiviser for alle forvirrede som seiler rundt i helsenorge.
    Jeg er også svært forundret over at hypo og hyper kan skifte i samme kropp. Jeg trodde du enten hadde hypothyreose eller hyperthyreose. Dette komplisere jo ting betraktelig for mange, også legene vil jeg tro.
    Jeg ser at mannen min som har fått diagnosen hypo, har store svettetokter om natten og hjertebank til tider, mens jeg reagerer med høy puls og å fryse hele tiden og jeg er også hypo. Så her er det visst rom for store forskjeller, eller at kroppen gjør kromspring til hyper til tider? (Kun etter feilmedisinering eller tror du kroppen skifter fra hypo til hyper og viseversa av seg selv?)

Mange hilsner
    Ann
    Ann

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg har blanding av symptomer. Og det har jeg også lest om, at skjer hele tiden, i faglitteraturen. Jeg selv har diagnose lavt stoffskifte. Har ikke fått nærmere diagnose enn det. Men jeg har aktiv TRAS og det skal ikke vi med hypotyreose ha. Så egentlig er jeg vel like forvirret som alle de andre som har vekslende symptomer.

Det med hjertebank har jeg både når jeg er høy og lav på medisinene mine. Så det hender
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    9

Standard

Hva er dette TRAS for noe?
    Var hos legen i dag for første gang og fikk konstantert hypothyreose. Startet med levaxin i dag, ingen forandringer ennå (etter hele syv timer....). Spurte om et medikament dere stadig snakker om her; Amcor?
    Legen forstod ikke hva jeg mente, nevnte et annet medikament som heter nesten det samme, som er blodtrykksdempende. Vi ble da enige om at det kanskje var et medikament for de som hadde hyperthyreose og forhøyet blodtrykk.
    (Men.. hva er det egentlig?)
    Har en flott lege vil ikke sette ham i forlegenhet, men det hadde vært fint å vite litt mer allikevel , (i all hemmelighet, trenger jo ikke si det til ham....).
    Så bare mellom oss; hva er det egentlig?

ann
    Ann

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Ann

TRAS er TSH receptor antistoff. Det er det antistoffet som gjør at folk har hypertyreose. Men av og til så er det blokkerende på TSH i stedet for stimulerende som det er ved høyt stoffskifte. Og da blir man lav i stedet for høy.

Armour er egentlig det samme som Levaxin. Det er den type medisin alle fikk før den syntetiske tyroksinen (Levaxin f.eks) kom på markedet. Den er fremstilt av grise skjoldbruskkjertler og inneholder derfor alle stoffer som en kjertel skal ha. For noen av dem som ikke blir friske på Levaxin er den et alternativ. Den inneholder også det aktive hormonet T3 mens Levaxin kun har T4, og for noen så er det reddningen ut av et ikke fungerende liv. Men for de fleste så holder Levaxin virker det som, uten å ha noen tall på det. Det skal også sies at mange leger er veldig skeptiske til denne medisinen. De har ikke noen erfaing og synes det er utrygt.

Må bare fortelle legen om det Jo mer de vet om hva vi tenker jo mer må de lære om stoffskiftet. Og mange leger har litt vel liten erfaring og kunnskap om stoffskiftet. Og det gjelder spesialistene også (fortalt av en spesialisert på stoffskifte spesialist ;) ). Så jo mer vi snakker jo mer må de jo lære til slutt ;) Og jo mer vi lærer og leser jo bedre kan vi lære oss sykdommen og mestringen av sykdommen, og så kan vi hjelpe noen andre av og til
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Armour er egentlig et feil uttrykk, medisinen heter Thyroid og legen kan finne det på det navnet. På www.relis.no fins omtalen under Thyroid og thyroxin.
    det fins mange merker og fabrikater, og Armour Thyroid er mest kjent.
    Ellers fins det Nature-throid some ikke inneholder maisstivelse (som inaktivt bindemiddel) og Westhroid og diverse andre mindre kjente merker.
    Thyroid USP (=United States Pharmacopeia) er bestemt av den amerikanske pharmacopeia (det fins tilsvarende europeisk pharmacopeia med litt andre bestemmelser) til å inneholde 38µg t4 og 9µg t3 per 60 mg tablett. Det blir rundt 72-74 µg t4 tilammen for en tablett på 60 mg =1 grain). Det er lavet av skjoldkjertlere av svin som inngår i matproduksjon. Før fantes det også fra sauer og kuer men ikke nå lenger. I tyskland fantes det også fra kuer men ikke nå lenger heller. (det fins dansk thyreoidum også, fra danske svin)

Thyroid virker bedre på noen mennesker enn levaxin gjør.

nora

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn