Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Innlandet øst
    Meldinger
    3

Standard lurer litt på stoffskiftet mitt

Heisan.
    Jeg er ny her, og lurer veldig på om jeg kan ha lavt stoffskifte. Dette har jeg lurt på 1 års tid.

Jeg har mange symptomer: I perioder er jeg veldig trett og sliten. Hvis jeg er på kurs eller møter, sovner jeg selvom det er veldig interessant.

Jeg trener endel, for jeg legger på meg med engang jeg lar være.
    Jeg er overvektig, og har store problemer med å få bort kiloene selvom jeg spiser normale måltider.

Syns jeg har mye væskeansamlinger i kroppen, spes. før menstruasjon.
    Er plaget med migrene ca 1 gang i mnd.
    I perioder er magen veldig treg, og av den grunn har jeg fått hemorroider.
    Syns huden er tørr
    Fryser mye og har lav puls. Hvilepulsen ligger på 48-50.
    Jeg er veldig glemsk(syns jeg selv)

I perioder føler jeg meg bedre igjen. Syns det svinger endel.
    Kan det være hypothyreose eller er det noe annet jeg lider av?

Jeg var hos legen i november og tok masse blodprøver, blant annet stoffskifteprøver som han sa var helt normale. Her er svar på de stoffskifteprøvene han tok.
    FT4 15.3 (8.0 - 21.0)
    TSH 2.85 (0.20 - 4.50)

Jeg ser jo at dere har skrevet at man bør ta andre blodprøver også, så jeg ba om det da jeg var hos legen i april. Han sa at jeg ikke trengte å ta alle de prøvene, så han plukket ut 3 som jeg skulle ta, og de var helt normale. Faktisk hadde TSH gått ned siden november.
    Anti-TPO 13
    fritt T4 14.9
    TSH 1.33

Kan stoffskifteprøver variere veldig? Jeg mener at nå feks har jeg en periode da jeg føler meg litt bedre igjen, har dette da innvirkning på blodprøvene mine? Eller vil en med lavt stoffskifte alltid ha forhøyet TSH feks?

Dere som har fått diagnostisert hypothyreose: Hadde dere veldige svingninger i hvordan dere følte dere før dere fikk diagnosen? Eller var dere stort sett trøtte og slitne hele tiden?

Legen min sier jeg bør trene mindre, og at det er derfor jeg er så trøtt og sliten. men jeg trener jo helt normalt. Ikke noe hardtrening, men normal kondisjonstrening og styrke ca 1 time de dagene jeg har tid. (Ofte 3-5 dager i uka.) Treningen gjør at jeg får overskudd. Syns det er rart at en lege sier sånn, men...

Tusen takk for et veldig fint og nyttig forum
    Klem fra Evius
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hos deg er fritt t4 gått litt ned på den andre prøven. Det er stoffskiftehormonet (men det er ft3 som er det aktive hormonet) (i begynnelsen er ft3 ganske høyt, derfor tar man ikke prøver på ft3 da fordi d et bare forvirrer legene).
    TSH er halparten om ettermiddagen vs morgenen.
    Og hvis man er forkjølet, syk , influensa, operasjoner, ulykker osv så stemmer tallene ikke heller. TSH og ft4 og ft3 kan da gå ned. Hadde selv en sånn måling tilfeldigvis og jeg hadde bare litt influensa.

Normal TSH er ganske tett rundt 1, så den målingen på 2,8 betyr at du har begynnede lavt stoffkifte.

For anti-TPO fins det mist to målemetoder, og den ene har 30-60 som gråsone tror jeg og den andre har 100 som positiv, men det fins flere mener jeg. Den er ikke antandardisert.
    TSH er standardisert men jeg ser at ditt lab har ganske høy øvre grense. Hormonlabben i Oslo har for lengst senket øvre grense til 3,6. I tyskland har mange lab senket øvre grense til 2,5 og 2,12. Så i tyskland lville du ligget over og blitt tilbudt thyroxin hvis du hadde symptomer.

Det du elllers må få sjekket er D-vitaminmangel, som kan gi lignende symptomer (nedre grense er ofte 60 nmol/l men internajsonalt anbefalt er nå 80 nmol/l ) og PTH (hyperparatyreose kan gi lignende symptomer) og ferritin (ikke bare hemoglobin) da lavt ferritin også kan gi sånne symptomer samt B-12.

Jeg selv var ganske hypo med en TSH på 2,5. ANdre forteller også at de ble hypo akkurat da TSH bikket over 2.

Hva man gjør?
    I praksis må man vente til TSh stiger til minst 3,6......
    Husk å alltid alltid ta prøven om morgenen ( hvis man ikke er av den sjeldne typen som har høy TSH om ttermiddagen)
    Ikke ta selen nå, senker TSH

nora

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Innlandet øst
    Meldinger
    3

Standard

Tusen takk for veldig godt svar, Nora.

Jeg visste ikke at TSH var lavere på ettermiddagen enn på morgenen. Prøven jeg fikk tatt andre gangen ble tatt i 14-tiden.
    Jeg skal sørge for å få tatt nye prøver i nærmeste fremtid.
    Føler at legen min ikke er veldig interessert i mine plager og det jeg har å si, så tenker også på å skifte fastlege. Men det er ikke så veldig mange å velge mellom rundt her som er ledige til å ta nye pasienter heller. Men finner sikkert en ordning på det etter hvert...

Klem fra evius
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg falt selv i den ettermidags-fellen. Jeg visste ikke det heller. man lærer etterhvert.

spiser du noe soya , eller noen andre ting som er kjent for å være goitrogene?
    Tar du p-piller?
    goitrogene matvarer er :
    rå planter av kålfamilien slik som brokkoli
    hirse
    tang pga for mye jod
    bambusskudd
    yams
    mandler disse tre pga innhold av blåsyre
    soya
    og diverse mer

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Innlandet øst
    Meldinger
    3

Standard

Så fint å få slike gode råd
    Ja, jeg spiser i perioder mye mandler, egentlig endel nøtter av flere slag.
    Jeg bruker endel brokkoli og bambusskudd i middagsretter. Ikke så ofte soya..
    Bruker hormonspiral.
    Påvirker alt dette TSH og andre thyreoidea-prøver? Slik at det viser normale verdier?

Lignende tråder

1. Håper noen kan hjelpe meg litt...veksler stoffskiftet mitt??
    Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 03-04-08, 19:55
  2. Litt om meg og mitt....
    Av Leya i forumet Presentasjoner
    Svar: 24
    Siste melding: 25-04-07, 17:33
  3. Lurer litt på om jeg har hypotyreose?
    Av såga i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 4
    Siste melding: 23-04-07, 18:31
  4. litt teit men, lurer på
    Av rikke i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 25-03-07, 20:28
  5. Ny i forumet. Litt om mitt sykdomsforløp...
    Av Thyr i forumet Presentasjoner
    Svar: 6
    Siste melding: 04-05-06, 22:32

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn