Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Threaded View
-
27-04-07, 11:24 #2
Hos deg er fritt t4 gått litt ned på den andre prøven. Det er stoffskiftehormonet (men det er ft3 som er det aktive hormonet) (i begynnelsen er ft3 ganske høyt, derfor tar man ikke prøver på ft3 da fordi d et bare forvirrer legene).
TSH er halparten om ettermiddagen vs morgenen.
Og hvis man er forkjølet, syk , influensa, operasjoner, ulykker osv så stemmer tallene ikke heller. TSH og ft4 og ft3 kan da gå ned. Hadde selv en sånn måling tilfeldigvis og jeg hadde bare litt influensa.
Normal TSH er ganske tett rundt 1, så den målingen på 2,8 betyr at du har begynnede lavt stoffkifte.
For anti-TPO fins det mist to målemetoder, og den ene har 30-60 som gråsone tror jeg og den andre har 100 som positiv, men det fins flere mener jeg. Den er ikke antandardisert.
TSH er standardisert men jeg ser at ditt lab har ganske høy øvre grense. Hormonlabben i Oslo har for lengst senket øvre grense til 3,6. I tyskland har mange lab senket øvre grense til 2,5 og 2,12. Så i tyskland lville du ligget over og blitt tilbudt thyroxin hvis du hadde symptomer.
Det du elllers må få sjekket er D-vitaminmangel, som kan gi lignende symptomer (nedre grense er ofte 60 nmol/l men internajsonalt anbefalt er nå 80 nmol/l ) og PTH (hyperparatyreose kan gi lignende symptomer) og ferritin (ikke bare hemoglobin) da lavt ferritin også kan gi sånne symptomer samt B-12.
Jeg selv var ganske hypo med en TSH på 2,5. ANdre forteller også at de ble hypo akkurat da TSH bikket over 2.
Hva man gjør?
I praksis må man vente til TSh stiger til minst 3,6......
Husk å alltid alltid ta prøven om morgenen ( hvis man ikke er av den sjeldne typen som har høy TSH om ttermiddagen)
Ikke ta selen nå, senker TSH
nora
Lignende tråder
-
Håper noen kan hjelpe meg litt...veksler stoffskiftet mitt??
Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 03-04-08, 19:55 -
Litt om meg og mitt....
Av Leya i forumet PresentasjonerSvar: 24Siste melding: 25-04-07, 17:33 -
Lurer litt på om jeg har hypotyreose?
Av såga i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 4Siste melding: 23-04-07, 18:31 -
litt teit men, lurer på
Av rikke i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 25-03-07, 20:28 -
Ny i forumet. Litt om mitt sykdomsforløp...
Av Thyr i forumet PresentasjonerSvar: 6Siste melding: 04-05-06, 22:32

Svar med sitat
Bokmerker