Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Aberdeen
    Meldinger
    6

Standard Lurer litt på om jeg har hypotyreose?

Jeg vet ikke om jeg har lavt stoffskifte eller ikke, men noe feiler det meg. Jeg har hatt problemer med å få legene til å ta blodprøver men har fått mast meg til litt:

22. Januar
    FT4: 14
    TSH: 2,96

20. Mars
    FT4: 15
    TSH: 3,60

17. April
    TSH: 2,70

Den siste gangen ble jeg fortalt at de skulle sjekke litt mer rundt anti-stoffer, noe jeg med min minimale kunnskap om dette forstod som iallefall Anti-TPO.
    Men da jeg nå ringte om resultatene så fikk jeg vite at alt var normalt, når jeg spurte nærmere viste det seg at det var bare TSH som var blitt testet???

Jeg vet at det er noe galt med kroppen min, men hva?
    Dette er det jeg sliter med:

-Hukommelse, spesielt farlig fordi jeg glemmer å skrue av platene på komfyren.
    -Forståelse, må tenke ekstra mye og lenge på ting.
    -Blir fort sliten.
    -Har tørr hud med utslett overalt og mye flass.
    -Jeg går veldig mye på do.
    -Jeg blir liksom aldri skikkelig glad.
    -Blir i perioder kvalm
    -Ofte irritert
    -Fryser
    -Lange menstruasjonsperioder
    -Jeg har tørt hår og jeg tror jeg har mistet en del også?
    -Takler ikke at radioen eller tv’en står på høyt.
    -Har null lyst på sex
    -Det gjør alltid vondt en plass på kroppen, muskler eller ledd.
    -Føler meg mange ganger nedtrykt.
    -Syns det er vanskelig å konsentrere meg i mange tilfeller.

Kan det hende jeg har hypotyreose selv om verdiene mine er innenfor referanseområdene?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Her på østlandet kan man muligens prøve levaxin hvis man har symptomer og TSH er kommet opp i 3,6 og det hjelper å kunne henvise til antistoffer.
    Hos deg var jo nettopp antistofer neste spørsmål.....jeg synes det er ille at de ikke tok den prøven.
    Jeg selv var ganske hypo med en TSH på 2,5.
    Mange lab har senket grensen til 2,5 eller 2,12 i tyskland og grensen til å få benandling går ned til 2 hos noen leger (men de er ikke alle enige der)

ft4 er ikke så lavt men den stigende TSH viser at kroppen din synes det er lavt.

nora

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Aberdeen
    Meldinger
    6

Standard

takk for svar
    Jeg bor for tiden i Skottland, så jeg får nok ikke kommet meg til de rette legene på østlandet på en stund dessverre...

Jeg har time hos legen på fredag så det blir spennende å høre hva hun har å si... Det kan jo hende at hun som svarte på telefonene hva prøvesvarene mine var har blingsa litt. Men hun sa vel egentlig at TSH var den eneste som stod på hele arket.

Er det noen som har noe formening om hva jeg bør kreve/spørre/mase om på neste time? Jeg er definitivt ferdig med å godta at "det er bare sånn det er"!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Antistoff prøver MÃ… du ta om du lurer på om du har problemer med stoffskiftet. I Norge heter de
    S-Thyr.perox-antistoff (anti TPO)
    S-THS receptor-antistoff = TRAS (TRAb på engelsk tror jeg)
    S-Thyroglobulin antistoff (anti TG)

Får du sjekket alle så er du 100% sikker på om du har et problem med thyreoidea eller ikke
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg har hørt fra en i skottland hvor de hadde 3 som øverste grense for TSH på sykehuset der.....Men ellers er grensene for TSH i england ganske høye noen steder og mange leger nekter plent å innrømme at det kan være noen mulighet for noe med stoffskiftet enda man ligger høyt innenfor referanseområdet.
    Jeg synes du høres ut som om du har lavt stoffskifte men det var de prøvene altså, og antistoffer.
    Husk å alltid få tatt de prøvene tidligst mulig ommorgenen,siden TSH er halvparten om ettermiddagen i forhold til morgenen.
    Ikkebegynn med selen (som jo er en bra ting) siden den kan senke TSH litt og senke antistoffene...
    Hvis du bare har lavt stofskifte pga. p-piller eller soya, kan du jo vurderer å slutte med det og se om du blir bra nok slikat du ikke trenger å begynne med thyroxin.
    Sjekk ellers forumet på thyroid.about.com, både den amerikanske delen og UK-forumet somer nederst på forumlisten.
    Der står det nemlig litt om leger.

Lignende tråder

1. lurer litt på stoffskiftet mitt
    Av evius i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 01-05-07, 20:36
  2. litt teit men, lurer på
    Av rikke i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 25-03-07, 20:28
  3. Kan jeg ha kastet opp levaxin?
    Av Lilja i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 20
    Siste melding: 24-04-06, 21:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn