På alle internettsamfunn jeg har tittet på, sier de at det er noen som kan følge TSH, men det finner man fort ut av om man kan eller ikke.

De fleste er nødt til å følge ft4 og ft3, og finne sitt individuelle nivå hvor de må ha det. Det er flere referanser til det i medisinsk litteratur også. Jeg har selv gjengitt flere av dem.

TSH er mer følsom, som betyr at når ft4 synker så stiger TSH plutselig fra en viss terskelverdi og den er logaritmisk, stiger altså generelt ganke fort da. Men når man skal medisineres, er ofte TSH helt ubrukelig fordi tilført thyroxin og liothyronin senker TSH ganske mye. Det er noe helt annet enn TSH hos friske. Står på nettsiden til både Fürst og capio og diverse andre steder. Dr. Toft skriver også i THyroid International, som NTF abonnerer på (og som ligger ute på nett) at det hos en del pasienter vil de bare føle seg ok hvis TSH er lav og ft4 er over referanseområdet. Jeg har andre data også som sier at hos 30-60 prosent av medisinerte vil TSH bli veldig lav og det er veldig liten korrelasjon mellom ft4 og TSH.
Jeg har også artikler fra intervjuer med leger som Mary Shomon har gjort, hvor de påpeker at ft4 og ft3 er de beste parametre på thyriodhormonstatus.
De på møtet skiller seg altså fra flertallet på internett.
Men, på internett er det alltid noen som best følger TSH ved dosering. De bør jo fortsette med det. Vanlig TSH som er da relevant er rundt 1.

Jeg får også en TSH på 0,02 og er hypo ved 0,05.