Hei, hei Anisa

Oj, her var det mye. Vet ikke om jeg klarer å få med meg alt, i alle fall ikke i en omgang. Men det er jo veldig OK å ha her, slik at jeg (og andre) kan gå tilbake og lese når spekulasjonene begynner... ;)

Men jeg kan begynne med det siste (og enkleste) først:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa
Men ellers håber jeg at du kan blive tryg igen, som følge af mit svar til dig.
Jo da - mange takk. Men det var ikke fordi jeg var blitt bekymret. Jeg har jo oppdaget at de ulike kremene virker (og siste gang takket være deg) når jeg blir veldig dårlig med PMS, men når jeg leste det jeg siterer og linker til i mitt siste innlegg over her, så lurte jeg da på om en eller flere av progesteronkremene var av bedre kvalitet enn andre. For hvorfor ikke kjøpe den beste hvis man likevel skal kjøpe? Og da setter jeg jo veldig pris på andres erfaringer ;)

Jeg burde måske tilføje, at mit svar til dig - Stina - gælder de cremer jeg kender til - fra LifeFlo, Now m.fl. der direkter refererer til yams som værende råstofskilde.
Men så da noe viktig:

Hvis du spørger om der er tilsat et syntetisk progesteron til cremerne er svaret nej.
Øh - nei, jeg trodde ikke det var det "jeg" mente. Hva står det i linken jeg refererte til?

Hm..

Når apotekene lager progesteronkrem, er progesteronet laget av planter; enten vill jamsrot eller soya som inneholder mye av et stoff som heter diosgenin. Diosgenin er kjemisk sett svært likt progesteron, men når man ga diosgenin til mennesker, så man ingen effekt. Det vil altså ikke være noen nytte i å tilføre kroppen vill jamsrot. Allerede på 1930-tallet greide man å produsere progesteron fra diosgenin med en gevinst på 40 prosent. Det er dette progesteronet som nå finnes i progesteronkremene. Poenget er at det er bioidentisk. Det vil si at molekylet er likt det naturlige, til forskjell fra gestagenene som er kjemisk annerledes. Vanlige tabletter mot plager i overgangsalderen inneholder altså ikke progesteron! På noen progesteronkremer som er til salgs i helsekostbutikker står det at de inneholder ekstrakt av vill jamsrot. Skal de ha den ønskede effekt, må de også inneholde progesteron.
http://www.futhark.no/proggestagen.htm

Hm... det kan jeg altså ikke se noe om. Men artikkelen taler jo mot gestagener som er hormonhermere med en annen kjemisk formel enn progesteron, så en skulle ikke tro det.

Så jeg forstår det ikke helt, Anisa, akkurat som så mye annet. Men jeg har lært at jeg må "lære" mye, mye senere enn om jeg hadde vært frisk, så om jeg bare klarer å være tålmodig og stadig ta til meg kunnskap i det langsomme tempoet jeg har gjort i det siste, vel, så kommer der jo litt inn etterhvert. Selv om det er en ufattelig tålmodighetsprøve - sikkert også for dere andre som er vitne til det ;)

Av det lille jeg klarte å fordøye av det du skrev, så var det mange flere ting som fanget min oppmerksomhet, men jeg klarer ikke å ta stilling til mer i denne omgang. Men håper å komme tilbake...

Ja, også til deg, Lie - takk for innspill ;)