Hei Stina
En liten kommentar til østrogendominans: for å finne ut om østrogen dominerer så brukes progesteronverdiene til å dividere med østradiolverdiene (progesteron/østradiol). Hvis resultatet havner utenfor normalområdet har du østrogendominans.

Dette blir gjort med spyttprøver som sendes til USA. Jeg vet ikke noe om blodprøver, men jeg vil tro at det også her er forholdet mellom disse to tingene som er viktig. Og selv om du har liten østrogenproduksjon kan du ha tilsvarende enda lavere progesteronproduksjon, og da vil østrogen likevel dominere. Jeg skal ikke utgi meg for å være spesialist på dette, men det kan være forklaringen på at du har positiv effekt av progesteronkrem. Nå hadde jo du veeeldig lav østrogenproduksjon da, så jeg vet ikke helt....

Progesteronkremen som inneholder 1,7% progesteron som apotekene produserer skal smøres på tynn hud (mengde: en ert) morgen og kveld fra dag 12 i syklusen og fjorten dager fremover. (Dette står forklart på den websiden du henviser til i postingen din.)

fra Lie