Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Threaded View
-
08-04-07, 14:30 #2
Kjære ninus
Kjære deg, så hyggelig at jeg kan være til litt hjelp ;)Tak, Stina og Lissa, for at bringe dette frem!
(Jeg kommer ikke til å skille mellom lavt stoffskifte og Hashimotos i mitt svar, da Hashimotos jo er en av tilstandene (blant flere) som gir lavt stoffskifte. Skulle man evt ha laget et skille, måtte det kanskje ha vært: gir antistoffer som gir lavt stoffskifte andre symptomer enn lavt stoffskifte som er forårsaket av andre årsaker. Men det får evt bli en annen debatt ;) )Hvad skyldes dette?
Hashimoto?
Lavt stofskifte?
B12-mangel?
ME?
eller ?
Jeg tror ikke dette alltid er lett å avgjøre, da f.eks. flere av symptomene finnes ved de ulike tilstandene, samt at mange mennesker kan ha flere eller alle tilstandene samtidig.
Men jeg kan jo forsøke meg på en liten "analyse", så får vi håpe andre fyller på.
B12 har jeg ikke så god greie på - annet enn at man kan bli veldig trett ved mangler, og sånn som min øyenlege var inne på, kan noen øyneproblemer, så som f.eks. flashing være et symptom på at man er totalt utslitt. Jeg spurte jo med tanke på ME eller sliten binyrebark, i bakhodet, men kanskje dette kan gjelde for B12-mangel også?
Ã… ikke kunne skille en lyd fra flere, ikke klare å konsentrere seg ved flere lyder, det kan nok skyldes lavt stoffskifte og/eller sliten binyrebark og/eller ME. Når det går så vidt at visse lyder går deg fullstendig på nervene, så tror jeg at det skyldes sliten binyrebark og/eller ME. Lydene gir deg faktisk fysisk smerte og stort ubehag. Opplevelsen av å ha dårlig hørsel tror jeg hører under lavt stoffskifte, samt å få "dotter i ørene", ja også tinitus, visstnok (ringing i ørene - jeg får det til tider).
Synsforstyrrelser kan jeg ikke huske å ha lest i forbindelse med lavt stoffskifte, ikke annet enn dette med tørre øyne (tørre slimhinner). Ellers har jeg lest og hørt det mang en gang ved ME, men også ved sliten binyrebark. Også veldig lyssky øyne hører til ved ME, eventult sliten binyrebark.
Forstyrrelser på luktesangs og smakssans, hm.. det har jeg faktisk aldri tenkt på hvor det hører under, så det er jeg ikke sikker på. Men jeg tror da i alle fall at det hører til lavt stoffskifte.
Hukommelse og innlæring er jeg ganske sikker på følger med alle tilstandene. Og jo sykere du er, jo verre vil dette bli, mener jeg. Og sånn generelt vil jeg tro at man kan bli veldig syk ved lavt stoffskifte (men ikke at man nødvendigvis blir det), man kan bli enda sykere ved slitne binyrer, og verst kan man bli ved ME. Men selvsagt er dette å generalisere og det vil jo være alle slags individuelle forskjeller. Mulig denne oppskriften passer best på en situasjon som jeg kanskje er i: For sent oppdaget lavt stoffskifte, deretter for lav dose over mange år, derfor slitne binyrer i mange, mange år. Så kanskje ME pga alt dette. Men jeg vet jo altså ikke dette med sikkerhet, siden jeg aldri har fått det utredet.
Om man blir bedre av at T4 er riktig dosert? Det er jo absolutt det som er håpet. Og mange folk har det jo helt fint med lavt stoffskifte og thyroxin-behandling. Men så er det altså de som ikke blir det. Og da kan det være aktuelt å få målt FT3 - se om man kan få gjort noe med den hvis den er feil. Siden danskene har vanskelig for å få tak i Liothyronin, evt Armour, så kan man se på om det finnes noe mat f.eks. som kan hjelpe til å omdanne T4 til T3 - f.eks. jod og torsk? (Her er jeg absolutt ikke sikker, og noen blir jo dårlige av jod, så man må prøve seg forsiktig fram.)
Og man kan få sjekket binyrene, om legene vil - måle kortisolet og DHEA. Ved mangel, følge legens anvisninger. Men man kan også "hjelpe" sine egne binyrere ved f.eks. inntak av Selen, Rosenrot, Progesteronkrem. Jeg kan ikke gi noen garanti for hva de enkelte produktene kan hjelpe, igjen må man nok forsøke seg forsiktig fram. Progesteronkrem kan jeg kjenne hjelper på meg. Var det du som var plaget av livlige drømmer? Jeg har noen vanvittige mareritt uka før menstruasjon - helt sprøtt - bare "svever" i en døs av skrekkfilmer. Dette avtar betraktelig ved flittig bruk av Progesteronkrem. Så hvis det var du med drømmene, så kan du jo få testet det ut på denne måten.
Så er jeg visst tom, sånn foreløpig, i alle fall.
Lykke til, uansett
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Lignende tråder
-
Hukommelse
Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 19Siste melding: 09-05-10, 20:23 -
endret smak og luktesans
Av Aurora Sophie i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 01-03-08, 21:34 -
hukommelse
Av sofus i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 2Siste melding: 25-01-07, 19:51 -
Nedsatt smaks og luktesans
Av Hsn i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 08-09-06, 17:35 -
dårlig hørsel :-(
Av happygirl i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 06-09-06, 21:08

Svar med sitat
Bokmerker