Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Dagens legebesøk - kavitasjon - antistoffer - TSH m.m.

Dette blir nok langt....

Først av alt vil jeg si at jeg har en veldig flink og grei lege, selv om han har tatt feil noen ganger og tok helt av når jeg spurte om jeg hadde ME. Kanskje han egentlig er litt lei seg for det? Vi gjør jo alle feil fra tid til annen. Men jeg er glad for at jeg ikke har gitt han opp, for han har mange gode egenskaper.

Uansett, jeg har alltid mye å spørre om, forsøker så godt jeg kan å følge det gode rådet med å kun ta opp tre ting, men det går dessverre ikke.

Jeg slo dristig til:

Kavitasjon
    Om han hadde hørt om kavitasjon? Jovisst! hadde han det. Han begynte å legge ut om noe, men med min begrensede kapasitet til å få noe inn, så kobler jeg automatisk ut når det ikke er relevant. Kom inn på at jeg trodde jeg muligens hadde dette over ei rotfyllt tann. Spurte om det var mulig å få testet for anaerobe bakterier som kunne forårsake "vanskene" mine. Han sa at det skulle jeg fått gjort da jeg fjernet tannbyllen sist gang - både sjekke for anaerobe og aerobe bakterier. Altså må jeg til tannlege/kjevekirurg eller hva de heter alle sammen - for å evt komme videre på dette.
    (Har forresten konktaten forbundet Tenner og helse for å vite om en biologisk tannlege som evt kan gjøre noe med en betent rot, men ikke fått svar ang dette.)

21-hydroxylase-antistoff
    Så sa jeg at jeg hadde spurt før, men at han da ikke gikk med på det, men om jeg i dag kunne være så snill å få tatt en prøve av 21-hydroxylase-antistoff da jeg via et forum på nettet (som han vet at jeg plukker mye opp på) hadde fått greie på at dette var en enkel prøve. Han fant fram et prøveskjema og fant ut at de visstnok kunne ta en slik på Aker. Så da skulle den prøven være bestilt. Og han krysset visst av en ting til her, men jeg husker ikke hva.

Mykoplasma
    Dristig som jeg var i dag, så slo jeg også til med mykoplasma. Joda, mykoplasma på luftveiene kunne man godt ha, sa han, spesielt hvis man var veldig tungpusten. Og det er jeg jo. Men jeg sa at jeg kunne ikke huske om mykoplasmaen evt skulle være spesifikk for luftveiene, men at noen på "forumene" mente at dette kanskje kunne forårsake "vanskene" mine. Han tok prøve i halsen med en diger "Q-tips".

Autoimmun gonadesvikt - hvilke antistoffer?
    Jeg ville gjerne vite hva antistoffene mot eggestokkene mine het, slik at jeg kan følge med på prøvesvarene ang dette. Dette fordi jeg bruker Sun-Chlorella for å slå ned antistoffer og vil se om det har noen effekt på disse. Han kunne ikke finne ut av hvilke antistoffer dette var, men snakket om diverse prøver han tidligere hadde tatt, f.eks. SHBG, det skulle være et gonade-antistoff. Det var tidligere fint, så da kan det jo ikke være det? Lurer på om det var det han også krysset av på for den prøven som skulle til Aker.

Uansett, jeg går med noen års mellomrom til en spesialist for dette. Han kikket på skjermen og sa jeg skulle dit sommeren 2008. Men jeg mener at denne spesialisten sa 2007, fordi jeg fikk tatt livmorhalsprøven hos han sist og det var en knute i livmoren, og derfor mente jeg å huske dette da han sa vi skulle holde denne litt under oppsikt. Så jeg lurer da på om jeg skal forsøke å få bestilt time hos ham i år, for det er han som har greie på disse antistoffene også. Vi får se, ikke akkurat gøy å gå til "gynekolog".

Men nora, håper du leser dette, selv om det blir fryktelig langt, jeg spurte han også om dette med 5 mg Prednisolon 1 gang i måneden før menstruasjon for å slå ned antistoffer - du har fortalt om ei på et ytenlandsk forum som hadde effekt av dette. Vi ble enige om at denne spesialisten var best egnet til å kunne vurdere dette også. Legen mente dog på forespørsel at en så liten dose ikke skulle være skadelig.

TSH og TRAS
    Fortalte han at jeg forsøkte meg på 10 Lio og 150 Lev nå - de siste tre ukene ca. Han så på skjermen og sa at TSH jo allerede var veldig lav sist. Jo, det er den jo (0,12). Men sa jeg, jeg har jo fått konstantert littegrann forhøyet TRAS, og er det ikke slik at TRAS kan gjøre slik at TSH-prøveresultatet "lyver" litt? Jo, i noen tilfeller kunne det det. Han er likevel ikke glad for den lave TSH'en. Og minnet meg på faren med å bli hyper. Jo, jeg har forsøkt det, så jeg skal forsøke å passe på. Men jeg har jo så utrolig mange hypo-symptomer uansett, så noe må jeg jo forsøke. Og senere kan jeg da evt dokumentere at det ER noe vesentlig mer enn stoffskiftet, økt dosering til det maksimale har vært forsøkt, evt flere ganger. Legen vil helst ha TSH rundt 1.

Tørste
    Så var det den forferdelig tørstinga og tørr i munnen. (Joda, sjekket for sukkersyke flere ganger nå.) Han sa det var mange som hadde det slik ved lavt stoffskifte, er jo også tørr i øynene. Og han sa at flere ble ikke kvitt tørre slimhinner på tross av optimal dosering.

Rygg, nakke, skuldre
    De sterke smertene jeg har, er mest relatert til rygg, nakke og skuldre. For flere år siden ba jeg derfor om røntgenbilde. De fant noe, men mente at det ikke var nok til å gi slike smerter. Andre med artrose, er ikke enige, de sier også at dette raskt kan andre seg. Uansett, jeg bad om å få repetert hva de fant den gang, for jeg hadde glemt noe av det.
    "Skjevhet i nakken, slitasje + forkalkninger + skjev øverst i ryggen. Slitasjegikt i begge skuldrene." Han var enig i at artrose = slitasjegikt kunne forverre seg.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei.
    SHBG er et transportprotein og ikke noen antistoffer....
    Ja, de tar mykoplasmaprøver i halsen. Sjekk på www.msa.ahus.no hvor de fører statistikk på det et sted.
    Det mykoplasma som er involvert i autoimmune sykdommer kan man ikke få påvist i prøver, fordi det sitter inne i makrofagene og klarer å leve der.
    Men bakteriene bedøver eller setter ut av spill immunsystemet med megadoser 1,35 vitamin D. Man kan måle 1,25 vitamin D i blodet. Prøven må fryses og sendes frossen, og det er en rubrikk for det på prøveark, ofte tar mea den prøven i forbindelse med calsium og PTH og fosfat og 25OHD.

Ovarialt antistoff heter noe lignende men jeg har ikke sett prøven på noen rekvisisjoner. Skal finne ut om hva det kan hete. Du kan jo søke i http://jcem.endojournals.org .

For om man er overdosert med lav TSH, kan det være lurt å plotte inn ft4 og ft3 og lage stolpediagram og bevise at de ikke er høye, at man altså ikke er overdosert. cirka en tredel av alle pasienter som tar thyroxin sies å få veldig lav TSH. O, tar man liothyronin, blir jo TSH lav og man må gå etter ft4 og ft3.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tusen takk for tilbakemelding, Nora

Litt mer å tenke på....

Jeg har fått tatt en enkel D-vitamin-prøve for ei stund siden. Den lå bittelitt over ref. Legen sa at det var fordi jeg tok tilskudd. Og fordi den da lå rett ved normalen, vil han ikke at vi skal gå videre på dette, så jeg kan ikke få tatt de prøvene du nevner. (Den D-vitamin-prøven jeg fikk tatt, ble ikke sendt frossen, så vidt jeg vet.)

Nei, FT3 og FT4 er ikke så høye.

FT3 litt høy - 4,8 (3,0 - 5,7)
    FT4 mer midt på treet - 14,8 (10 - 19)

Ifølge Rangecalculator'en på kris' side http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html
    blir det prosentvis: FT4: 53,33% og FT3: 66,67%

Derfor tenkte jeg at jeg kunne forsøke å øke fra 125 til 150 µg Levaxin. Ja, selvfølgelig også fordi jeg fremdeles har så mange hypo-symptomer, og jeg hadde stabilisert meg på den tidligere dosen (også inkl. 10 Lio). Og så dette med at mange trives best i øvre del av ref. området. FT4 er jo såvidt over midten. Men jeg er litt engstelig for å få så veldig lav TSH...

Ellers takker jeg for linker og skal tenke litt mer på hva du skriver ;)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Man kan måle noen blodprøver ang. beindomsetning, men jeg må se etter hva de heter.
    Men TSH har littegrann med bentetthet å gjøre, men PTH mye mer og d-vitamin også.
    Hva var over?? 1,25 eller 25-OH?

Det er hundretusener av kvinner der ute som MÃ… ta store doser thyroxin fordi de har hatt ca.thyreoidea.
    De m¨ha en lav TSH. Meg bekjent er det ikke store problemer med dem og benskjørhet. Men de tar jo kalk alle sammen og blirfulgt opp.

Jeg nekter for at du er overmedisinert med en ft4 på 53% og en ft3 på 66%.
    Du kan jo prøve 66% på ft4 også.
    Jeg vet om mange på forumene som skriver at de trenger 75% og noen få trenger 100%.
    Og når amn måler en normalbefolkning, vil 2,5% NORMALE være over refeanseområdet. Tenk på det.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk, nora, ja det er helst det med bentettheten ved en høy TSH jeg er bekymret for - noe annet vet jeg ikke om.

Nei, prøvene av FT3 og FT4 indikerer jo ikke at jeg er overmedisinert, derfor jeg øker... Tror legen alltid har dosert meg etter TSH, og ifølge symptomer og Egil Haugs anbefalinger av dose i forhold til vekt, så har jeg jo i alle år vært undermedisinert. Men det er vanskelig for meg å øke i dose, får "hypersymptomer" etter ei stund, men når jeg "hjelper binyrebarken", så som ved 125 Lev/10 Lio, så gikk det bra til slutt ;)

Jeg vet ikke hvilken type D-vitaminprøve som var litt over (men det var ikke mye - 137 av 37-131), for det var et forskrekkelig styr å få tatt den prøven. Var nede to dager før jeg skulle ta prøvene og spurte dem i "buret" om jeg og ungene kunne komme ned to dager etterpå å ta noen få prøver (TSH, Anti-TPO, FT3, FT4 og da D-vitamin for min del - jeg tror det var 25 (OH) jeg bad om, det er i alle fall det jeg har notert på "ønskelista" mi). De sa dette skulle være helt OK, de skulle be legen legge dette klart. Når vi så kom ned to dager etterpå, så lå ingenting klart, legen var bortreist og alt var bare kaos. Etter mye om og men, fant de ut av at de kunne vel klare å krysse av disse få prøvene selv på et prøveark, men de fant altså ikke ut noe med D-vitamin. Så til slutt skrev de bare på høyre side av arket selv - D-vitamin. Derfor vet jeg ikke hvilken, dessverre.

Men når det gjelder tilskudd av D-vitamin, har jeg da ikke lest noe om at høye doser kan være skadelig? Og noe om at D-vitamin egentlig er et hormon, hva nå enn det innebærer?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det står masse om D-vitamin i et par egne tråder her, muligens også i noen andre foldere her.
    Hos dem med sarcoidose er typisk 25-OHD lav og 1,25 aktivt D-vitamin ganske høyt.
    Hvis du hadde 130-noe med vanlig D-vitamin, den som heter 25OH, og ikke spiste store mengder D-vitamin, har du antageligvis ikke disse mycoplasma som bruker opp 25OH og lager 1,25OHD2. Men du kan ha andre ting, det med tennene for eksempel.
    Referanseområdet for vanlig 25-OH D er skjev fordi mange med lett mangel er med, og de i tropene har høyere nivåer enn oss i tåkeheimen.

25D er en vanlig prøve, mens 1,25 D skal fryses.

Det er 1,25D som heller er et hormon. Hvis den er høy, eller lav, vil det ha med reguleringen av en hel masse andre hormoner å gjøre. Hos normale er det nyrene som omdanner 25D til 1,25 D og visse nyresyke kan ikke gjøre det, de får istedenfor noe som heter etalpha, som er lik 1,25D, et analog, som tilskudd.
    Så hvis du har høy 25D og man ikke vet hvorfor, kunne man kanskje sjekke om det hoper seg opp fordi det ikke blir laget om til 1,25D.....

Noen leger på Balderklinikken sies å ha greie på sånt også.

Om kvinner som tar høye doser thyroxin pga ca. thyreoidea, står det en artikkel i medscape, det er jo ikke om hypo men om hyper og/eller ca.thyreoidea man finner artiklene. De skriver at det er ingen fare for benskørhet før man kommer opp ien dose på over 2,6 µg/kg. Artikkelen er fra en studie i Østerrike. Skal prøve å finne den og tilføye den her. Jeg har sikkert postet den flere ganger før.
    Her er den:
    http://www.medscape.com/viewarticle/456961 publisert i thyroid, og er derfor en anerkjent studie siden thyroid slapp den inn. Gratis å registrere seg på medscape.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei, hei

Har lest litt om D-vitamin. Vet ikke om jeg blir så veldig mye klokere, vi får se om forvirrelsen noensinne legger seg!

Leser at D-vitamin er et prohormon. Og at D3 er et hormon. Har ikke tatt store mengder D-vitamin før den prøven, kun da i form av multi-vitamin (det var vel Herbalife sin på den tiden).

Og så er du vel inne på et område som jeg ikke har turt å åpne døren til enda, ja, noen sider jeg leste på, var vel også inne på dette.
    Er det slik at kalsium-stoffskiftet foregår i parathyroidea? Og parathyroidea sitter like ved (bak?) thyroidea? Og at D3 har noe med kalsium-stoffskiftet å gjøre? Vel logisk - for må vi ikke ha D3 for å kunne ta opp kalsium?

Jeg har hittil i mitt liv hatt et bra skjellett. Har aldri brukket noe i hele mitt liv og har hatt forholdsvis lite hull i tennene. Kan dette indikeret at mitt kalsium-stoffskifte fungerer bra? (Kanskje litt for bra - for jeg må da være helt forkalket i skolten )

Håper det, og håper at mykoplasma da ikke gjelder for meg. Så da har vi vel sirklet oss inn til dette med kavitasjon igjen.

Men hvis jeg fortsetter med å ha veldig lav TSH, vil det da gå ut over bentettheten, og bør jeg da ta mer kalsiumtilskudd, samt D3?

Takk for at du hjelper meg med å se mulige årsakskilder, og også å begrense disse.

Skal forsøke å få lest den artikkelen du sist nevner her.

nora, du sier over:
    Det mykoplasma som er involvert i autoimmune sykdommer kan man ikke få påvist i prøver, fordi det sitter inne i makrofagene og klarer å leve der.
    Men bakteriene bedøver eller setter ut av spill immunsystemet med megadoser 1,35 vitamin D.
    Se her, dette underbygger vel det du sier:
    Vitamin D opprettholder calcium homeostasen. Vitaminet syntetiseres fra previtamin D3 (cholecalciferol) som fotosyntetiseres i hud eller tilføres via kosten. Adekvat vitamin status diskuteres, og PTH nivåer kan være med i vurderingen. Det er forslag om å øke anbefalte vitamin nivåer, på bakgrunn av dokumentasjon om forsterket skjelett, bedret muskelstyrke og balanse hos eldre. Ved siden av dette er det påståtte effekter som antihypertensiv effekt, reduksjon i insidens og mortalitet av visse typer kanser og reduksjon av autoimmun sykdom. Enkelte har derfor anbefalt soling og bruk av solarier for å oppretholde adekvat vitamin D status. Det er også hevdet av bruk av solkrem kan forårsake vitamin D mangel.
    http://avd.rikshospitalet.no/hps/forleg ... pril06.asp

Eller "påståtte effekter", men de hadde vel ikke tatt det med hvis de ikke hadde rimelig tro på det.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det med skjeletet og sånt, PTH har mye med det å gjøre, og høyt PTH løser ut kansium fra skjelettet fordi høyt PTH er signalet fra parathyreoidea om at kroppen trengrmer kalsium i blodet.

Men PTH vil også ha noe med aktivt D (1,25) å gjøre siden de har innflytelse på hveramdre. Jeg forlkarer ikke alle sammenhengene her.

Men, det er viktig å holde D3 og lagerformen(25OH er lagerformen) og aktivt D-vitamin,som jo er hormonformen, (1,25 D2) fra hverandre her. Det er tre forskjellige ting.

Men hvis din 25OH er høy, har du neppe disse mycoplasma inne i makrofagene men heller problemer pga tannbyllene dine tror jeg. Har snakket med noen forleden som sier at hun er sikker på at hennes revatisme startet slik.

Det med ben og kalk og så videre foregår jo flere steder, det ene er blodet som måha vise menger, nivåer, ellers slutter hjertet å slå sliden kalsium treng si blodet og nervecellene i riktig mengde for signaloverføringen, og det andre stedet er skjelettet og tennene. Når blodet trenger mer kasium, hentes mer fra skjelettet helt enkelt.
    Men vi trenger også riktig mengde magnsium og forfat og sporelementer. Jeg husker ikke alt dette, hvordan det er.

Men veldig høye nivåer aktivt D-vitamin løser også ut kalk fra skjelettet leste jeg på marshallprotocol-siden. Skal finne en referanse en gang.

Tilbake til deg med 53%ft4 og 66%ft3: Det er ikke i nærheten av hyper eller overdosering, så derfor har den lave TSH ikke noe å si i praksis. Tvertimot gjør unersosering at tarmenikke funker bra nok, noen sier det er ødemer i tarmen, den er noe opphovnet og kan ikke ta opp næringsstoffene og mineralene optimalt ved hypo.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Går det an å få målet PTH på en enkel blodprøve?

OK - tre ulike former for D-vitamin.

Nei, jeg er jo så hypo som det går an å få blitt, så jeg fortsetter på 150/10 nå.

Og det er noe galt i magen min også, det vet jeg. Og jeg har selv vært inne på tanken om at kroppen ikke får nyttiggjort seg næringsstoffer m.m., for jeg er jo nesten alltid sulten og så utrolig utmattet. Og det at hjertet mitt dunker hardt inn i mellom kan jo kanskje indikere at kroppen jobber hardt med noe (jo, vet det med ME, men uansett, hvorfor har jeg i så fall fått ME?)

Så nå har jeg ødemer rundt øyene, veldige på beina, trolig på stemmebåndene ifølge n'Finn og så nå i tarmene. Er det på tarmtottene, eller hva? Kanskje ikke så viktig, men egentlig så reagerer jeg på veldig mye slags mat. Hadde jeg ikke vært så sulten, så hadde jeg ikke giddet å spise, så mye plager gir det.

Så har jeg kikket litt på den Medscape-artikkelen. Jeg forstår altså ikke særlig mye, blir alt for mange sykdomsuttrykk for meg. Prøver å finne oversettelse på noen ord, men jeg kommer til at dette carcinoma er en kreft-form, kan det stemme? Og LT4, er det thyroxin? Og er det så dette som går på antall mikrogram pr kilo av vekta til et menneske? Trodde kanskje det var D3 du mente tidligere? I så fall er anbefalingene her høyere enn Haugs. Og jeg har ikke vært oppe på hans anbefalinger ei gang, eller dengang jeg ble hyper, men det var jo ikke så lenge, og da gikk jeg helt tilbake til "startdosen" på 100 mikrogram Levaxin. Og så snakker de om østrogen. Vet ikke om jeg har nok østrogen, trolig ikke siden jeg har antistoffer mot eggestokkene, og jeg tar jo østrogen-tilskudd i kunstig form. Hva heter østrogen på blodprøvene? Ã…jo, det ser jeg: SØSTR <0,05 (0,00-0,30). Altså er jeg lav på østrogen på tross av tilskudd?

Kjære nora, det blir visst mange flere spørsmål enn svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Stina! Du tar jo østrogen , og da har du jo lov til å ha en lav TSH, akkurat som dise kvinnene i artikkelen og du har jo ikke noen høye ft4 og ft3 å vise til!
    Altså for å argumentere til legen! Der har vi det. Du må jo få lov til å prøve høyere dose.

(artikkelen er om kvinner sommer postmenopausale som MÃ… ta store doser thyroxn fordi man må ha en lav TSH etter kreft i skjolkjertelen. Alle disse blir jo rutinemessig satt på en dose thyroxin som gir en lav TSh, og det heter at de må ha minst 2µg per kg synes jeg å huske.
    men artikkelen sier at det ikke var fare for bentap før de tok over 2,6µg/kg. Legen klarer nok å lese det. Og kvinnene tok østrogen. Husker ikke om alle gjorde.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Munnen, tenner, bakterier, kavitasjon, løsninger
    Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 24
    Siste melding: 22-11-18, 23:03
  2. Dagens lille slanketips
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 76
    Siste melding: 29-03-08, 01:06

Bokmerker

Regler for innlegg