Grete, jeg har lest de tingene i legetidsskriftet, og det er helt topp at du skrev og fikk inn en artikkel.

Jeg fikk spørsmål helt fra tyskland om hva artikkelen handlet om, men det var fordi det var nevnt noen om en lege som haddee sagt noe om at han burde ha gjort en studie /forsøk med t4/t3 behandling. Jeg svarte at det ikke var gjort noen slik studie.

Jeg har fått en personlig melding fra en pasient i england som har snakket med Dayan som har gjort en slikstudie, og Dayan bruker kombinasjonsbehandlign på sine pasienter og er helt for. bare det at opplegget den gangen var slik at de jo ikke kunne forandr på doseringen underveis, og pasientene i studien fikk lavt ft4 fordi de tok vekk for mye t4 og jeg mener ft3 ble ikke noe høyere heller. Jeg må se etter i jcem. Knklusjonen var at placeboeffekten ikke varte lenge, men jeg mener det var helt feil så lenge som forsøkspersonen fikk senket dosen for mye....

(På Internett så sier pasientene at når man senker t4 med 50µg og så tar 10µg t3 istedenfor, at for det første så tilsvarer 10µg t3 bare 36-40µg t4 og for det andre vil TSH gå ned noe fordi hypothalamus er veldig følsom for tilført t3 og ft4 går da ned, slik at man i praksis må øke all t4 tilbake igjen. Og man gjør det vitenskapelig, man prøver ikke liothyronin før man har fått ft4 godt i øvre halvdel, og når man har begynt med liothyronin, er neste trinn å få både ft4 og ft3 i øvre halvdel. ft4 synker jo og man må få den opp igjen.
Jeg personlig kjenner tydelig at jeg må ha dem minst 50% opp. Andre har vel et annet sted, kanskje to tredeler opp, eller mer.)

noa