Hei Gitte

Jeg har sett anbefalinger på å begynne på 25 mikrogram Levaxin den første tiden, men andre mener at spesielt hvis man er ung og har et friskt hjerte, er det OK å begynne på 50 mikrogram. Kanskje noen er mer følsomme for tilskudd av thyroxin enn andre (kanskje pga sliten binyrebark eller annet). Det er mulig det hadde vært riktig for deg å starte med 25 mikrogram istedenfor 50. Men jeg kan jo ikke vite dette sikkert, bare sitte her og fundere litt.

Så mener jeg å ha lest at det går 4-8 uker før Levaxinen kan måles i blodet. Nå skriver du jo at TSH er falt på kun 3 uker, så da vet jeg ikke sikkert, men det er ikke sikkert at det betyr annet enn at medisinen allerede virker i kroppen din.

Du sier du er gått opp til 75 mikrogram (eller du skriver 0,75 mikrogram, men jeg antar at du mener 75, eller at 0,50 mikrogram Eltroxin tilsvarer 50 mikrogram Levaxin). Allerede etter 3 uker når det ser ut til at 50 var litt mye for deg? Jeg synes du er inne på en riktig tanke med å bli på 50 mikrogram, evt t.o.m. gå ned til 25 mikrogram og bli der i 6-8 uker, så øke til 50 mikrogram og bli der i 6-8 uker, så øke til 75 mikrogram og bli der i 6-8 uker. Og før hver EVT økning, ta nye prøver.

Så spør du om hvordan få opp T4. Vel, noen har fortalt meg at mangesium kan få opp T4 noe. Det er jo kanskje en mulighet for deg å forsøke? Kanskje 25 mikrogram "Levaxin" og noe magnesium - som startdose? Så kan du også ta litt for støtte binyrene dine, så de lettere kan takle thyroxinen, f.eks. Selen - maks 200 mikrogram om dagen.

TABLETTER 25 μg, 50 μg, 75 μg, 100 μg, 125 μg, 150 μg, 175 μg og 200 μg: Hver tablett inneh.: Levothyroxin. natr. aeqv. levothyroxin. 25 μg, resp. 50 μg, 75 μg, 100 μg, 125 μg, 150 μg, 175 μg et 200 μg, lactos. monohydr. Tabletter 50 μg, 75 μg, 100 μg, 125 μg, 150 μg, 175 μg og 200 μg med delestrek.
http://www.felleskatalogen.no/ - søk på "levaxin". µg = mikrogram = mcg.

Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.

Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet. Hos pasienter med iskemisk hjertesykdom må doseøkningen skje spesielt forsiktig.

Ved behandlingskontroll bør blodprøve til bestemmelse av TSH-nivå og nivået av fritt tyroksin tas om morgenen, og pasienten bør ikke ta dagens L-tyroksindose før etter prøvetakingen. Det er nødvendig fordi konsentrasjonen av fritt tyroksin er økt med 15 - 20 % de første 8 - 9 timene etter inntak av L-tyroksindosen. Det er også viktig å huske at etter en doseendring går det 6 - 12 uker før TSH-nivået i blodet reflekterer den nye L-tyroksindoseringen.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Her til sist står det faktisk at det går 6-12 uker før TSH-nivået reflekterer den nye "Levaxin"-dosen, så det er litt merkelig at din TSH sank så hurtig. Kanskje for høy dose? Kanskje en "naturlig" variasjon?

Lykke til fra amatør-amøben