Viser søkeresultater 1 til 10 av 88
-
31-01-07, 13:10 #1
Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå
Hei,
Jeg har lenge lest på forumet uten å poste noe selv. Jeg har har mange symptomer på lavt stoff skifte lenge nå, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Problemer har jeg i grunnen hatt i noen år nå, men i sommer ble jeg skikkelig dårlig. Jeg fikk nettopp beskjed av legen min at jeg nå har en lett forhøyet TSH: 4 (0,7 - 3,5), mens T4 er: 9 (7 - 16) og T3 er: 4 (2 - 6). Siden jeg har hatt mange symptomer så lenge så har hun valgt å medisinere meg. Noe jeg synes er vel og bra, men jeg er selvfølgelig redd for at stoffskiftet mitt er bare et resultat av at noe annet er galt med kroppen min.
Som sagt så har jeg hatt noen av symtpomene på lavt stoffskifte i noen år(tørr/kløende hud, mister hår, vektøkning, milde leddsmerter, lett depresjon) mens andre har kommet til etterhvert (tretthet, kalde hender og føtter, klør i hodebunn, forstørret tunge, vondt i halsen når jeg puster inn, noe hevelse i halsen).
I tillegg fikk jeg symtptomer i sommer som ingen vet hva er. Jeg har endret avføringsmønster. Jeg ble innlagt i sommer med diare (17 doturer om dagen). Hadde colonscopy som viste sår i hele tarmen, men patalogen kan verken si at jeg har ulcerøs kolitt eller crohn's sykdom som er vanlige diagnoser ved slike funn. Heldigvis så har jeg ikke store plager med tarmen nå. Jeg har fast avføring, selv om den er "løsere" enn normalt og jeg er på toalettet 3-4 ganger om dagen på det verste. (Beklager om det blir litt grafisk)
Utenom dette så har jeg smerter ved høyre ribben. Smerten sitter akkurat der hvor ribbenet buer. I tillegg har jeg vondt i ryggen akkurat på motsatt siden av ribbensmerten jeg nettopp forklarte. Jeg har også smerter på samme siden av ribbena bare nederst (i midjen).
Ellers så har jeg også flere symptomer (huff) som tørre øyne og noen ganger munn. Lekkasje fra brystene - vært til gynokolog og mammografi. I tillegg til endret søvnmønster. Noen ganger sover jeg som et barn om natta, mens andre netter sovner jeg og våkner etter 4 timer uansett. Jeg har også stort behov for søvn på dagtid, spesielt merkbart er dette etter jeg står opp om morgenen. Jeg MÃ… legge meg nøyaktig 3-4 timer etter at jeg stod opp, uavhengig av når det var.
Jeg har hatt ultralyd av lever og galle som var normal. Ellers så er alle blodprøver fine untatt de hvite blodlegemene 10.8 (4 - 8,8) med overvekt av lymfocytter og neutrofiler og nå TSH. Venter nå på ultralyd av halsen og CT av magen som jeg skal ha den 9. februar. Er også under utredning for Sjøgrens syndrom. Har fått påvist tørrhet i øynene og skal ha leppebiopsi for å se om jeg har økt tørrhet i munnen.
Beklager det lange innlegget, og håper at jeg (etterhvert) kan være til like stor nytte som dere har vært for meg.Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
31-01-07, 16:32 #2
Velkommen i forumet.
Håper du vil trives og får hjelp med plagene dine.
-
31-01-07, 17:13 #3
Velkommen skal du være!!
Dette er et nyttig og godt sted å være!
Mvh MaiaJeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget
(...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat
)
-
31-01-07, 17:52 #4
Velkommen hit inn Shanita

Håper de finne ut av det og at du får hjelp for alle plagene dine. Det er ikke noe kjekt å ha det slik..Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
01-02-07, 11:25 #5
Hei Shanita
Mange av symptomene dine kan komme av lavt stoffskifte. Jeg synes at det er ille at amn må gå så lenge hypo før man allernådigst får begynne på lavexin, i tyskland har mange lab satt ned øvre grense på TSH til 2,5.
Det med brystene er også typisk for hypo. Prolaktin er ofte forhøyet og går ned ved medisinering.
Vonde ribbein kan forekomme, jeg får generelt vondt i ribbeina (costochondritis på engelsk) ved hypo. Kan også være lavt vitamin D.
Du har blitt sjekket for cøliaki? 10%av hypo-pasientene skal ha cøliaki, og alle er ikke funnet ennå . Og irritabel-tarm-pasientene blir ofte bra på glutenfri diett...
Ellers er det mange som har bra erfaring på The specific carbohydrate diet , som er det motsatte av hva sykehusavdelingen setter deg på. De propper en med pasta og ris osv. mens man unngår alt korn på denne dietten. Enzymene på tarmtottene er bare på tuppene, og når tarmen er skadd, modnes aldri disse enzymene og man har det best uten disse karbohydratene....(pasientenes erfaringer)...og alt med melk kan også være problamatisk pga enzymmangel.
hilsen
nora
-
02-02-07, 14:35 #6
Hei Nora,
Takk for en nyttig tilbakemelding. Jeg håper at det fleste av symptomene mine er forårsaket av lavt stoffskifte. Jeg har bare brukt levaxin i litt over en uke nå, mens jeg dessverre har hatt lekkasje fra brysene mye lenger. Prolaktin nivået mitt er også normalt. :(
Grensen du beskriver er jeg bare så enig i. Jeg merket problemer med en gang TSH begynte å stige. (Har fulgt ekstra godt med på den siden min mor var hypo) Tok nesten et år før den kom utenfor normalen og det er klart at man blir sliten av å gå med symptomer så lenge. Heldigvis så får jeg medisiner nå, og håper i motsetning til mye av det jeg har lest at medisinen tar bort symptomene mine.
Ribbena er en av hovedproblemene mine, og Tietze syndrome eller costochondritis er noe jeg har hatt og har i tankene. Jeg føler vel bare at jeg må utelukke problemer med organer først.
Cølaki og alle disse "parasittene og bakeriene" ble jeg sjekket for på sykehuset. Hadde hele 4 dager i karantene pga det. (kjedelige greier). Dessverre ble det funnet sår i tarmen min og da får jeg nok ikke diagnosen irritabel tarm. Noe forårsaker sår, men patalogen som tolket biopsien min kunne ikke si at jeg hadde verken Crohn's eller UC som er de to vanligste sykdommene ved sår i tykktarmen. Jeg personlig tror det har noe med kortisol å gjøre. Mange celler i tarmen blir aktivert av kortisol. Det er bare utrolig vanskelig å finne ut av det på egenhånd, men jeg gir meg ikke!
Jeg går over på diett fra mandag av. Har lest boka til han svenske fyren som gikk ned masse kilo; Sten Sture Skaldeman sin Spis deg ned i vekt. Han baserer seg på mye av det samme som steinalder dietten. Jeg vet av erfaring av at jeg går ned i vekt ved å spise proteiner og fett, så hans versjon høres fornuftig ut i mine ører. Mandag blir en spennende dag, men skal kose meg i helgen først.. hehe
En ting er hvertfall helt sikkert... man burde vært frisk for å være syk. Fy flate så mye jobb det er!!!Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
-
02-02-07, 14:57 #7
Ang. dietten, det er mye om The specific carbohydrate diet på nettet. Noen som antar de har cøliaki men uten diagnose, og som ikke er blitt bra på vanlig glutenfritt, dirver og prøver den dietten. Har med tarmens evne å lage snzymer å gjøre, og det gjør den ikke hvis den er skadet, og da utelater man de vanskelige tingene (visse karbohydrater, i praksis alt korn , ganske lik skaldeman men med noe mer grønnsaker tror jeg)
det er mange menesker so har tarmlidelser. Se bare på nettsiden til foreningen mot tarmsykdommer.
synd at du måtte vente og vente mens TSH sakte gikk opp.
Jeg selv ble alt for dårlig når TSH plutselig steg til 2,5 og forlangte å komme på levaxin selv. legen ble dritsur, jeg underskrev at det var på eget ansvar, og jeg fikk levaxin. Merket straks at det var det jeg trengte.
nora
-
11-03-07, 20:14 #8
Noe forvirret over prøvesvar...
Hei alle sammen,
Jeg har fått tilbake min 3. runde med prøvesvar siden jeg fikk vite at jeg er hypo. Vet fortsatt ikke hva som forårsaker det da min TPO var 1 og dermed normal. Har også vært til ultralyd, men ingen funn der, bortsett fra noen uregelmessigheter. Legen som tok ultralyd mente at blodprøveene fikk være avgjørende. Uansett.. Jeg føler meg langt fra bra, men iflg. svarene mine så er jo alt normalt.
TSH: 1,4 (0,4 – 3,5)
FT4: 12 (7 – 16 )
FT3: 3,8 (3,0 - 6,0)
T3 er kanskje noe lavt, men kan T3 alene være årsak til at jeg har så mange symptomer? Jeg er sliten og trøtt, verker i muskelatur, tankegangen går på tomgang, sover dårlig om natta, tørr hud, klør osv. For å si det sånn så har jeg stort sett de fleste symptomene.
Tar gjerne imot gode forslag til dere. Skal til legen min i morgen tidlig.Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
-
11-03-07, 21:13 #9
Hei, er de tallene på levaxin, de ser slik ut pga den lave ft3?
-
11-03-07, 21:40 #10
Har du tatt prøver av anti-TG og TRAS. Jeg har hypotyreose, men ingen anti-TPO. Jeg hadde store utslag på anti-TG noe som ikke er helt uvanlig og som indikerer lavt stoffskifte like godt som anti-TPO. Jeg hadde også positiv TRAS, men ikke så høyt.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Kan jeg ha hatt el har lavt stoffskifte selv om det ikke synes godt på prøvene?
Av Aina i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 27Siste melding: 07-10-10, 21:15 -
Lavt stoffskifte. Sikker diagnose?
Av Maxern i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 16-11-08, 14:33 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
Av Alani i forumet Lavt stoffskifteSvar: 51Siste melding: 18-05-05, 19:30
Svar med sitat
Bokmerker