Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
10-03-07, 11:34 #1
Dosis - hvor meget må man øge?
Hej
Min læge har anbefalet mig at øge dosis fra 0,50 mikrogram Eltroxin (Levaxin?) til 100 mikrogram - jeg sagde til ham at jeg synes at det lød til at være en stor forøgelse, om det ikke var bedre at tage 0,75 i nogle uger (det synes jeg at jeg har læst herinde), men han sagde at det kun var et problem hvis man var hjertepatient.
Er der nogen der har nogle gode råd? Jeg har taget 0,50 mikrogram i 3 uger nu og tog 0,75 første gang igår...
Mvh. Gitte
-
10-03-07, 11:47 #2baremei Gjest
Generelt har han rett. Men de fleste tåler dårlig en så stor økning, rett og slett fordi kroppen blir kjørt for hardt for fort.
Siden du bare har brukt det i tre uker er det i hvert fall for fort, og jeg synes du gjør klokt i å øke bare til 75. Og så holder du den dosen i minst 6 uker før du øker igjen.
Det som ofte skjer hvis man øker for fort er at enkelte symptomer øker/kommer tilbake, og da tar det enda lenger tid å bli bedre selv om du senker dosen en stund.
Hør på deg selv - det er bedre å øke sakte enn å være utålmodig og øke fort for så å bli enda sykere. Da er du også helt sikker på at du ikke tar noen sjanser.
-
11-03-07, 16:29 #3
Må bare si at jeg er helt enig i det som baremei råder deg til
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
11-03-07, 19:53 #4
Hør på Anne Ma og Baremei er mitt råd. For meg ser det ut til at til og med 25 mikrogram er for mye å øke av gangen, Har aldri hatt hjertetrøbbel før jeg økte dosen. Øk lite og vær nøye med at det går 6 til 8 uker før neste økning. Det tar også lang tid før man kan lese av nye prøver...altså det tar lang tid før Levaxin har nådd ordentlig ut til alle organer og stabilisert seg.
Lykke til
-
12-03-07, 05:43 #5
Tak skal i have!
Hej igen
Tak for de gode råd!
Mange hilsner
Gitte
-
12-03-07, 13:07 #6
Noen tenger økning etter to-tre uker og noen etter 6 uker, jeg selv merket tydelig at jeg måtte øke etter tre uker da.
Og det er mange som anbefaler å øke med 12.5µg, speliet når man nærmer seg dosen man skal ha.
ellers kan man rett og slett skyte over riktig dose.
Poenget er at TSH kan svinge fra 2-noe til ganske lavt ved en liten økning og man vil helst nå en TSH på 0,5-1,5.
Det er nemlig noen enzymer som skal omdanne t4 til t3 som skrur seg ned når TSH blir lavt ser det ut som. Da er det bedre å finne en balanse slik at e fremdelses virker.
(deiodinase-ennzymer heter de, og de har navn, den ene lager rt3 og den andre lager t3 )
Lignende tråder
-
Hvor stor dosis?
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 30-08-07, 14:15 -
Armour Thyroid - dosis, erfaringer
Av Louise i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 25Siste melding: 21-06-07, 23:34
Svar med sitat
Bokmerker