Hei Gitte.
Jeg bruker medisin mot forhøyet prolaktin i tillegg til medisin mot lavt stoffskifte.

Jeg tar Parlodel (virkestoff: bromokriptin) mot hyperprolaktinemien, men har aldri fått prolaktinverdien særlig under øvre referanseverdi. Bivirkningene er kvalme ved høy dose. Verdiene svinger fra 900 til 1600 på stabil dose. Før jeg begynte medisineringen var verdiene mine på 2500 (referanseverdier 95-975), men eneste symptom jeg hadde var manglende menstruasjon.

I 2005 fikk jeg lavt stoffskifte, og begynte på Levaxin (=Eltroxin?). Jeg endret ikke dose på Parlodel på ved oppstart på Levaxin, og har ikke sett endring i behovet. Jeg bruker nå (etter 1 år) 500 µg Levaxin (ukesdose!), og har ok stoffskifteverdier. Jeg er også i bra form for tiden.

I januar 2007 økte jeg Parlodel-dosen til 1,5 tabelett (*2,5 mg), som er 50% økning. Jeg har tidligere tatt slik dose, men har redusert pga bivirkningen (kvalme). Nå er jeg ikke kvalm, altså tåler jeg denne dosen nå (skyldes at jeg spiser morgensmat nå...) Jeg økte dosen (i samråd med legen) fordi jeg vil forsøke å få Prolaktin-verdiene ned i normale verdier.

Altså har aldri hatt plager med høyt prolaktin, hverken før eller under medisinering. Heller ikke etter at jeg fikk lavt stoffskifte.
Mitt forslag til deg er at du forsøker en annen medisin mot det høye prolaktin, det finnes jo flere alternative. Spør legen din om du kan forsøke andre!

Mvh Studine

Edit: Fant en lenke til Parlodel (Word-dokument) på dansk legemiddelside