Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
09-03-07, 05:41 #1
Stofskifteproblemer og endometriose?
Hej
Jeg har endometriose og stofskifteproblemer.
Er der andre der også har samme problemer?
Det forvirrer billedet lidt for lægerne, da de ikke helt kan finde ud af hvilken en af sygdommene er der er årsagen til mine problemer - specielt mave/tarmproblemerne kan jo skyldes begge ting.
Er der andre der også har disse problemer?
Mvh. Gitte
-
09-03-07, 08:08 #2
Har hatt noe sånt, men merker ingenting nå.
Det er også en autoimmun sykdom leste jeg et sted men jeg husker ikke hvor.
-
09-03-07, 18:48 #3
Hei
Har hørt at det kan være en sammenheng mellom disse to sykdommene. Har man det ene så er det stor sannsynlighet for at man har det andre. Noen som vet om det stemmer?
Jeg har lavt stoffskifte, og begynner å tro at jeg har endometriose også. Har disse symptomene som er typisk ved endometriose men som ikke er typisk for stoffskifte. Men hvordan får man stilit diagnose? Er det veldig omfattende undersøkelser?
-
09-03-07, 19:02 #4
endometriose
Hej
For at få konstateret endometriose er man nødt til at få foretaget en laparoskopi (kikkertundersøgelse hvor man med 4 små indstik kigger ind i bughulen).
Jeg har fået det konstateret i sep. 2006 og har efterfølgende fået indsat en hormonspiral for at tage menstruationssmerterne - og det har virkelig hjulpet. Men jeg plages dagligt af smerter i mave/tarmområdet (oppustethed osv.), som måske kan skyldes at jeg har sammenvoksninger omkring tyktarmen.
Ja du har helt ret at nogle af symptomerne ved endometriose kan være de samme som stofskiftesymptomerne, med træthed som det primære symptom. Jeg plages, foruden mavegenerne også af kvalme, utilpashed og smerter før/efter afføring. Mange ved jeg plages også af smerter ved samleje og så selvfølgelig stærke menstruationssmerter.
Jeg er selv meget i tvivl om, om mine gener skyldes endometriosen eller stofskifteproblemerne, ja måske kan det jo skyldes begge dele..
Spørg endelig hvis du vil vide mere..
Mvh. Gitte
-
09-03-07, 22:04 #5
Tusan takk for nyttig informasjon, gitteh. Jeg burde egentlig tatt en slik undersøkelse, men har overhode ikke lyst. Ikke noe morsomt å komme til lege med enda en "innbilt" sykdom. Har nettopp fått lav stoffskifte diagnosen, så tror kanskje jeg venter ei stund før jeg begynner med enda en undersøkelse. Så kanskje har jeg flere spørsmål når den tid kommer.
Ha en fortsatt fin kveld!
-
11-03-07, 18:27 #6
Sannheten er at jeg tør ikke gå til legen igjen å antyde at jeg har enda en sykdom. Han kommer ikke til å ta det seriøst denne gangen heller.
Nå har jeg nettopp hatt foreldrene mine på besøk, fortalt dem hvor bra jeg har blitt etter at jeg har begynt å ta medisiner. Men de klarer ikke å gjøre annet enn å rakke med på meg, fortelle meg at jeg er syk fordi jeg innbiller meg at jeg er syk. De tror at bare jeg spiser nok og tenker positivt så er det ikke noe problem lenger. Og slike kommentarer fra folk man forventer skal forstå er så destruktive at jeg føler meg bare enda mer elendig.
Huff, syting og klaging...men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har noen ideer?
-
11-03-07, 18:35 #7
Opbakning!
Hej
Sikke da noget at dine forældre ikke forstår at bakke dig op og være til opmuntring for dig!
Du må stole på din egen intuition - at der ER noget galt, at der er en Ã…RSAG til alle dine plager...
Jeg blev trist over at dine forældre ikke forstod at vise dig mere medfølelse...
Vedrørende endometriose - så kan du læse lidt mere om sygdommen og dens symptomer på www.endo.dk.
Jeg tog en udskrift fra denne side med til min læge, da jeg havde 8 ud af 10 symptomer - herefter fik jeg en henvisning til kikkertoperation...
Nu har jeg fået en hormonspiral som led i behandlingen af endometriose og den hjælper mig rigtigt meget.
Herfra opbakning til dig - det skal nok gå alt sammen!!
Mange hilsner
Gitte i Danmark
Lignende tråder
-
Endometriose
Av munch i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 30-05-07, 22:19
Svar med sitat
Bokmerker