Jeg vekker denne tråden igjen, siden jeg fikk pm med spørsmål om hvordan jeg har klart å få fradrag for økte strømutgifter.

Altså:

Jeg var sykemeldt, ja, og hadde vært det av og på i flere år. Denne gangen hadde jeg blitt radiojodbehandlet året før. Så stoffskiftet var helt i kjelleren mens vi ventet på at kjertelen skulle begynne å virke igjen.

Så jeg argumenterte for det, og jeg har revmatisme i tillegg. For revmatikere er det "vanlig" å søke om fradrag for økte strømutgifter, og i bladet Revmatikeren står det hvert år en artikkel om hvordan man bør søke.

Jeg hadde legeerklæring på diagnosene fra fastlegen som ble lagt ved.

Jeg skrev ganske tydelig hva diagnosene innebærer og hva slags behandling jeg fikk, men jeg holdt meg strengt til fakta. Kvitteringer ble stiftet på ark, nummerert og forklart.

Jeg søkte om fradrag for flere ting, noe fikk jeg og andre ikke, og ligningskontoret sendte brev tilbake hvor de tok for seg punkt for punkt og åpenbart gjorde en grundig jobb. Så ting som ble ansett for utgifter utover det friske personer har fikk jeg, også vitamintilskudd.

Så det året fikk jeg ekstra fradrag for 15000 totalt. Hver eneste krone foruten strømmen var altså dokumentert i form av kvitteringer - hadde jeg kvittering for f.eks. B-vitaminer på resept bare for en gang skrev jeg at disse var tatt gjennom hele året, og ganget opp beløpet deretter.

Skikkelig oppsatt regnestykke, altså, med dertil hørende brev og dokumentasjon.

Jeg har ikke hatt tid/ork til å ta den jobben omigjen siden, men har fått for noe ved å henvise til tidligere år og kopi av den samme legeerklæringen.

Jeg vet det ikke er vanlig å bli behandlet så skikkelig som jeg har blitt her, men det er jo verdt et forsøk.