Akk og ve, ja den forbaskada tanna!

To år etter at jeg rotfylte den med mange betente røtter som måtte renses ut flere ganger før gjenfylling - fikk jeg en ny og kraftig type hodepine, noe som kan indikere ME-utbrudd - ja, det var også etter en veldig kraftig luftveisinfeksjon. Så jeg lurer på sammehengen her ja. Har lenge tenkt på ME ang dette, men i det siste har det gått opp for meg når jeg rotfylte tanna. Har i ettertid hatt tannbyll to ganger utenfor røttene (eller mer eller mindre hele tiden, men de to gangene ble den så stor og vond at den da er blitt fjernet ved inngrep). Og hele tiden gjør det vondt når jeg tygger på denne siden, bare det er det minste hardt/litt motstand i maten. Så der er altså en betennelse der, kan ikke skjønne annet.

Tannlegen snakket sist om å fjerne tanna hvis tannbyllen kom igjen. Så jeg vurderer, vurderer, men det koster minst 10 000 å få inn ny tann + jeg må file ned to helt friske tenner (i alle fall den ene - ikke hull i en gang), for å sette inn den nye - på bro? Og dessuten, hvis det er kavitasjon i beinet over/ved de betente røttene, så må det også fjernes for å bli kvitt alle problemene. Har hørt noe om at biologiske tannleger i Norge borer ned littegrann i beinet og fjernet litt. Vet ikke om disse klarer å få med seg alt, og ikke vet jeg hvor man finner slike biologiske tannleger. Noen som vet det her inne?