Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
03-03-07, 10:15 #1
Bruker
- Medlem siden
- Mar 2007
- Meldinger
- 3
Prøvesvar, trenger hjelp til tolkning..
Hei
Jeg har i lengere tid hatt store problemer med kuldefølese og slapphet (størst problemer om vinteren). Har nå lest en del på forumet og kjenner meg veldig godt igjen i de plagene og symtomene som blir beskrevet.
Jeg har følgende symtomer på lavt stoffskifte:
-slapp og trett
-følsom mot kulde
-tørr hud (kløe i hodebunn og et utslett)
-Lav hvilepuls (50 selv om jeg er veldig dårlig trent)
-ofte vondt i halsen og litt hes
-deprimert
-forhøyet kolesterol
Det er tatt en del prøver, fastlegen mener de er normale.
Hva mener dere??
Kolestrol 8,8* (3,3-6,9)
THS 2,11 (0,4-3,50)
T4 fritt 11 (7-16)
Anti-TPO 8 (0-35)
FSH 4 (0-19)
LH 3 (0-10)
Prolaktin 329* (0-300)For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
03-03-07, 16:43 #2
Høres hypo ut, men utsiktene til å få startet behandling er dårlige hvis du ikke kan trylle fram en litt høyere TSH......
I tyskland har de senket øvre grense til 2,5 men den er 3,5 eller 3,6 på noen lab i Norge, 4 på andre og 4,2 og mer hos noen andre....
Har du tatt prøvene på morgenen? Da er TSH dobbelt så høyt som om ettermiddagen. Men dat har vært noen få på forumene som hadde det motsatt.
Jeg var ganske hypo selv med en TSH på 2,5 og en ft4 på 11 men da var referanseoråtet 10-20...
Din ft4 er litegrann lavere enn midten og det har vært flere som har dukket opp på forumet med slike tall , til og med lavere TSH, og masse symptomer.
Hvis man har gått lenge med litt lavt stoffskifte så ser det ut som om man får like mange symptomer som en som har høy TSH kort tid, det ser ut til å være en tidsdimensjon også....
Din forhøyede prolaktin og kolesterol peker på lavt stoffskifte i denne sammenhengen alt sett under ett.
Du kan ha noen antistoffer av typen TRAS som gjør at din TSH blir feil. Du har noe anti-TPO. 10% av dem med hashimotos har ikke noen positiv antistoffprøve. I yTYskland ville en som du blitt sendt til ultralyd av kjertelen og de ville sett med en gang om det var hashimotos, fordi kjertelen da blir mørk og man ser noen andre forandringer også. Jeg leser stadigvekk på det tyske forumet at de blir sendt på ultralyd for å se om det er hashimotos. Har ikke hørt om at noen har blitt sendt til utltralyd av den grunn her.
Når på dagen tok du blodprøven?
nora
PS tilføyd: ser nå at de har overgått seg selv i tyskland, dette laboratorium har øvre grense på 2,1
http://www.ht-mb.de/forum/showthread.php?t=1064816
og jeg hadde fra før postet en studie hvor de nettopp brukte ultrasyd til å utelukke foersoner med hashimotos for å finne en normalverdi, og de kom fram til at 2,1 var øvre grense med hjelp av ultralyd..
http://www.schilddruese.net/oeffentlich ... ws4436.php
Her i NOrge på HUNT-undersøkelsen så satte de et kunstig høyt skille på anti-TPO, de brukte 200 for å sile vekk personer som inngikk i referansematerialet, mens de normalt brukte 100. Da kom de fram til 3,6 som øvre grense. Hadde de vært modige og brukt 100 ville tallene vært anneledes, og ved ultralyd ville tallet vært nærmer 2,1...
"FT3: 1,20 pg/ml Serum (Referenz: 2,1 - 4,7)
FT4: 2,61 pg/ml Serum (Refernz: 8,9 - 17,9)
TSH-Basal: > 150 μE/ml (Refernz: 0,32 - 2,1; unter med. Therapie 0,3 - 0,8 )"
-
03-03-07, 18:23 #3
Bruker
- Medlem siden
- Mar 2007
- Meldinger
- 3
Takk for svaret
Jeg tok prøvene ca kl 10
Tror du/dere at jeg burde prøve medisiner, hvis jeg klarer å overtale en lege??
Eventuelt hvilken medisiner er aktuelle for meg?
(Jeg glemte et par opplysninger tidligere.
Symtom: Svimel
Testresultat: Tot.prot. 83* (62-78 )For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
03-03-07, 19:59 #4
Du kan jo spørre legen, men de vil uansett ta en ny prøve etter en stund for å seom det er forandring.
Og TSH rikker seg langsomt og følger flere uker etter symptomene. Det er en fallgrube det og. Beeb there, done that, got t-shirt....
Man kan kreve behandlig etter loven her, men da blir legene veldig sure og avvisende, anbefales ikke. Har gjor det selv. Legen flyttet til utlandet, og jeg gikk til legesenteret og ba om mer thyroxin, for jeg brukte thyroxin, og fikk resept på mer. no problem. men etter et par år og fastlegeordingen så sa en lege atjeg ikke hadde noen diagnose og ville sende meg til endokrinolog. (det gjør de none ganger når de er usikre elelr uenige....)
Jeg måtte slutte med thyroxin og TSH ble 4,5 og 4,6 og endokrinolog sa det var helt normalt og etter en stund skrev jeg til den første endokrinologen, hun jeg hadde vært hos først, og hun satte meg på levaxin igjen.
Så det kan muligens være best å vente noe fordi TSH antageligvis vil stige omen stund. Spør om legen starter behandlig når TSH blir 3,5 og du har symptomer.
Du kan også prøve deg og spørre om du kan få startet med levaxin siden kolesterol og annet er unormalt og TSH-grensen er 2,1 å noen labi tyskland.
Det med protein i blodet, alt mulig annet kan også skje ved hypothyreose.
Hvis du hadde en TSH på 1-tallet ville jeg sagt få sjekket D-vitamin først, den skal være minst 80 nanomol/l.
Prøv neste gang åfå blodprøve kl 8 eller lignende.
nora
-
04-03-07, 14:30 #5
Bruker
- Medlem siden
- Mar 2007
- Meldinger
- 3
Jeg får ta noen flere prøver. Er enig i at det beste ville vært å fått noen prøveresultater som viser hva som er feil.
Tenker på å sjekke:
-T3
-TRAS
-Vitamin D
-Noen prøver for å sjekke binyrebarken, (vet ikke helt hvilke prøver som er mest relevante for å sjekke det?)
Håper at jeg finner ut av dette snart, ellers prøver jeg Levaxin.
Jeg takker for fine svar. Har forøvrig lært mye nyttig av å lese på forumet
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-03-07, 19:15 #6
Ta med anti thyreogolbulin (anti-TG) også. Det er en del som har autoimmun hypotyreose som ikke har hverken anti-TPO eller TRAS, men som har store utslag på anti-TG.
Sånn for sikkerhets skyld :-D
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Trenger hjelp med prøvesvar
Av Sjalabais i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 18-04-07, 01:45
Svar med sitat
Bokmerker