Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
15-02-07, 18:49 #1
Svingende TSH - nye prøveresultater - HJÆLP
Hej
Så fik jeg svar på de nye blodprøver. I januar fik jeg målt TSH til 10.30 og jeg var spændt på om det stadigvæk var ligeså højt. Nu ligger det på 3,50!! (som det også gjorde i november). Var det mon en fejlmåling?
Det har før lagt på 7,20 og 6,9 og 5,7 osv. - så det tyder på at jeg har et meget svingende stofskifte.
T3 og T4 har jeg ikke de præcise tal på, men de lå indenfor referenceværdierne (dog i den nedre ende).
Jeg har rigtigt mange symptomer; træthed/udmattelse, hukommelsesbesvær, kuldskærhed, svært ved at tænke klart, appetitløshed, kløe i hårbunden, poser under øjnene, forstoppelse, forhøjet prolaktin osv. osv., så det undrede mig MEGET at TSH var faldet!
Er der andre af jer der også har oplevet et lignende meget svingende TSH?
Jeg havde en god snak med min læge om normalværdier/referenceværdier og han besluttede at sætte mig i behandling med Eltroxin, for at se om det ville kunne hjælpe på mine symptomer. Jeg skulle slet ikke kæmpe med ham! Bare det nu hjælper.
Han foreslog en dosis på 50 mikrogram dagligt og en kontrol om 2 måneder, lyder det rimeligt nok? Hvornår tror I at jeg vil kunne begynde at kunne mærke resultater? Jeg HÃ…BER virkelig på resultater - jeg har været syg siden 2002 uden at man har kunnet finde årsagen. Jeg gik faktisk hos en endokrinolog - som endte med at ville give mig lykkepiller!! Jeg er nu sygemeldt på 3. måned og er derfor desperat!!
Vil man virkelig kunne føle sig så syg med et TSH kun på 3,50?
Taknemmelig for hjælp! og hej fra Gitte
-
15-02-07, 21:47 #2
Re: Svingende TSH - nye prøveresultater - HJÆLP
Hej Gitte,
Opprinnelig skrevet av gitteh
Tillykke med at du nu får en behandling og kan tale med din læge. Det i sig selv er rigtigt fint! Jeg håber, at det går fint og at dine symptomer forsvinder. Lad os vide, hvordan det går.
-
15-02-07, 22:29 #3
Gratulerer med prøveperiode Gitteh
Du har en våken lege som får prøve slik behandling.
Det er rimelig med 50 mcg Eltroxin som start dose. Det var det jeg startet på også. Noen mener man bør starte med halvparten av den dosen, men det gikk bra for meg. Ã… sjekke etter 2 måneder er greit nok det også. Det tar tid for thyroxinen å virke i kroppen uansett. Hvor lang tid det tar å få bedring av medisinene varierer fra person til person. Ikke forvent underverker, men sakte bedring.
Lykke til
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
15-02-07, 22:55 #4
Ja det er vanlig å starte med 50 mikrogram, men du kan ta 25 den første uken synes jeg, andre har gjort det slik etter legens ordre.
Det er egentig ikke så himmelvid forskjel på en TSH på 7 og en på 2,5, fordi TSH er logaritmisk og 3,5 er veldig høyt også.
Forskjellen på 3,5 og 7 er det samme som fra 1 til 2, eller fra 2 til 4.
Hypofysen og hypothalamus kan bli slitne også , slik at TSH ikke stiger til tross for masse symptomer, er en teori. Stod i bmj.com en stund siden. De fant ut at det ikke var noen sammenheng mellom symptomer og TSH.
I begynnelsen av det lave stoffskiftet vil ft3 holde seg ganske høyt, og senere først vil den falle. Hos deg har den vel falt for lengst, siden du har så mange symptomer.
Det tar gjerne 6 måneder på riktig dose før man merker en vesentlig forbedring, men først blir de kalde føttene og mye annet bedre....
nora
-
16-02-07, 15:36 #5
De kalde føttene
Mine er fortsatt kalde de, men jegt er mye bedre. Men tror kanskje jeg er født med kalde ben
Lignende tråder
-
Hjælp til fordøjelsesenzymer!! HJÆLP generelt, please!
Av Sille83 i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 8Siste melding: 07-07-14, 09:27 -
Hypotyreose og vanvittig svingende form??
Av Mann1983 i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 9Siste melding: 11-09-11, 06:51 -
Svingende tal igennem årene (langt)
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 01-03-07, 11:01 -
Svingende stoffskifte?
Av Bille i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 4Siste melding: 25-02-07, 14:48
Svar med sitat
Bokmerker