Anne: Kirurgisk tape over arret? Det har ikke jeg fått noe info om, velja det er vel for sent å begynne med det nå snart 3 mdr etter? Arret er ikke spes pent... Kirurgisk tape, er det sånn hvit tynn tape man får kjøpt på apoteket? Så vet jeg til "neste gang"...
Prøver å massere litt pr. dag, men jeg vet ikke om det får det til å "løsne" akkurat...

Sugarfre: Biopsi ETTER første operasjon?? Så rart, jeg trodde de alltid tok biopsien FØR evt. operasjon. Iallfall fikk jeg det, viste godartet knute heldigvis, men dog måtte alt fjernes pga. størrelsen/Thyritoxikosen, og som kirurgen sa at man ofte endte med hele ut allikevel. Har hørt at godartede kalde knuter kan utvikle seg til kreft etterhvert, stemmer dette? Nå slipper jeg iallfall å få klumpen sjekket regelmessig, nå er knutene borte for godt alle som en ! Da jeg var til biopsi sa de at hvis den var godartet hadde man bedre tid på å bestemme seg for om den skulle opereres ut eller ikke, men jeg fikk likevel time til operasjon 4 uker senere.

Ang. kalsium har jeg ikke hatt problemer med dette. Fikk kun 1 kalsiumdrikk etter re-operasjon, men jeg kastet så voldsomt opp at de gav opp å få meg til å drikke den. Uka jeg svimlet og ble verre og verre etter opreasjonen trodde jeg kansje det var noe med kalsiumet, endte på lokalsykehuset her med "mini-kollaps" (kom meg ikke til Akershus), men da viste kalsiumet nesten høyt mente de. Men altså var Tyroxinen da veldig lav, jeg lå bare og ristet og skalv, var så kald som jeg aldri har vært før. Overlegen/endo på lokalsykehuset anbefalte å øke Tyroxin til dobbelt straks, og i løpet av 3-4 dager begynte jeg å få litt "farge i kinnene" som de sier (og fra da av har det gått rett vei iallfall).
Pga. dette fikk jeg ny kontroll lokalt uka etter, men jeg ser at de lærde strides der. Endo'en på Akershus ønsket første kontroll etter operasjonen ca. 10 uker senere, mens overlege/endo på lokalsykehuset mente det var altfor lenge å vente etter å ha fjernet hele kjertelen, det beste var å ha en kontroll raskt etterpå så gradvis "nedtrappe". Akershus-endo'en mente jeg hadde trappet opp Tyroxinet for snart bare 1 uke etter opr, stikk i strid med lokal-endo'en. Det eneste jeg vet er at jeg kom meg på beina ved å øke Tyroxin straks, det er det som teller for meg!

Det er som du sier utrolig at man kan bli såå dårlig, føles fjernt nå ja. Ser på det forholdvis lille arret og tenker hvor mye en sånn liten drittkjertel kan ha å si for hele kroppen. Ikke rart mannen min ikke forstod at det var mulig å svimle sånn, jeg forstod det jo ikke selv engang!
Så forferdelig det må ha vært å legges inn for ny operasjon når du opplevde blødning første gang, å tukle der igjen hadde skremt vettet av meg!! Noen har foreslått at jeg bør ta laserbehandling siden arret mitt ikke er så pent, men pokker om jeg tør! INGEN skal røre det arret (med mindre det er kritisk), jeg er livredd ny opplevelse med blødning eller kvelning (selvom laser sikkert er risikofritt), er faktisk ennå sånn at jeg knapt klarer å ha noe over det, føler det strammer mer da.

Blødning etter Thyroid-op skjer visst bare 1-2 ganger i året på sykehuset de opererte meg, vi var nok de "heldig utvalgte" der Sugarfre .
Snakkes vi ja

Zena