Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Tråd: Prøvesvar

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    9

Standard Prøvesvar

Jeg har akkurat fått prøvesvar fra aker sykehus og de er som følger:
    TSH: 5,6
    FT4: 12,4
    FT3: 4,7
    Anti Tpo: helt fint
    TRAS: helt fint
    Anti TG: helt fint

Er det noen som kan hjelpe med noen synspunkter på dette?

Er ikke alle verdiene helt fine bortsett fra TSH, eller?
    Takker for svar!
    Eir. Hypo oktober 06

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Jeg synes ikke FT4 ser så høyt ut at det er spesielt bra. Har du referanseområdet? Mange lab'er har 10 - 20 men så er det noen som har mye lavere, hvor det høyeste ligger på 15 - 16. Vanskelig å bedømme hvor høyt opp du ligger da.

Men hvordan har DU det? Har du symptomer på lavt stoffskifte? Prøver du medisinering?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    9

Standard

Referanse område for FT4 er 8-20 og FT3; 3,5-7,8. Jeg har det ikke helt bra, er veldig frossen, brainfog (klarer ikke helt å konsentrere meg på jobben og gjør masse feil som jeg aldri pleier å gjøre), er veldig svimmel og tørr hud.

Jeg skal måle insulinresistens til torsdag for å sjekke dette da det kan ha en sammenheng med TSH'en (visst nok, jeg skal på Fedonklinikken). Jeg får også tilbud om å prøve behandlingbåde Levaxin og Armour, så jeg føler legen er åpen for forslag. Jeg skal også spørre om jeg kan få tatt en ultralyd av kjertelen da den er forstørret. Og ettersom jeg skjønner kan det være noe galt med kjertelen selv om jeg ikke har antistoffer som vises på blodprøvene?

Jeg er nok litt engstelig av natur og har begynt å uroe meg for at det kan være en svulst i hypofysen. Vet noen hvordan dette har utslag og kan det ses på feks en MR av hodet?
    Eir. Hypo oktober 06

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

ft3 er 28%, veldig lavt, oftest trenger man det på mist 50%,
    ft4 er 36,6%, veldig lavt, samme som ovenfor.

Beregnet på http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm og tallene for referanseområdet er fra www.aus.no

Altialt er du fremdeles på en veldig lav dose for deg, og den høye TSH bekrefter det.

Jeg selv merker at det begynner å hjelpe straks ft4 og ft3 kommer opp over 50%, og mange andre har det slik også. Best er ofte to tredeler opp, men det er individuelt.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Subklinisk hypotyreose

- Subklinisk hypotyreose refererer til en form for hypotyreose som ikke her utviklet seg noe særlig. Med det menes det at pasienten har noen få symptomer eller ingen symptomer. Subklinisk hypotyreose defineres ved forhøyet nivå av TSH og normale verdier eller veldig nær normale verdier av T4. Dette kan være første stadium av å utvikle hypotyreose. Ved subklinisk hypotyreose er sjansen for manifest hypotyreose mindre enn ved latent hypotyreose, men det hender.
    Psykiske og kognitive plager forekommer ofte ved klinisk og latent hypotyreose og bør håndteres aktivt.

Latent Hypotyreose

- Diagnostikk for latent hypotyreose defineres ved normale verdier for T4 og T3, mens TSH er lett forhøyet (4-10 mIE/l) og at det er thyreoidea antistoffer tilstede. Dette kan være første stadium av å utvikle hypotyreose. Hvis det ved gjentatte målinger påvises forhøyet TSH , tyder det på nedsatt thyreoideareserve, og man kan snakke om latent Hypothyreose. Ofte vil en autoimmun hypotyreose begynne med latent hypotyreose, og hos noen kan det vare i lang tid før den blir manifest. 5 - 10% av pasientene med latent hypothyreose og positive thyreoidea-antistoffer utvikler hypotyreose hvert år.
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1048

Jeg vet ikke om du er under behandling da disse prøvene ble tatt, men dette er det jeg kan kommentere sånn ut fra prøvesvarene dine. Nå har du ikke antistoffer så subklinisk er vel det nærmeste.

Godt å høre at du har en lege som har vett nok til å behandle deg på disse svarene og symptomene
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    9

Standard

Takk for svar! Ja, det kan se ut som om det er subklinisk hypotyreose jeg kan ha ut fra teksten, Anne Ma! Dere er virkelig flinke på dette!
    Det må sies at jeg enda ikke er under behandling, men dette er svarene jeg fikk i dag og legene ser ut til å være villige til å hjelpe meg. Jeg har nok tenkt å be om å bli sendt til endo og ultralyd av kjertelen også og håper de ikke setter seg på bakbeina
    Eir. Hypo oktober 06

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg tror du først og fremst skal konsenterere deg om å få Levaxin og Armour. Så du er dikker på at de steeter i gang med behandling. Og så kan du presse på med ultralyd osv etterpå.

Og hvis du skal til endo så pass på å komme deg til Aker for det er de som er spesialister på Thyreoideasykdommer. Der vil du få ordentlig hjelp
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn