Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 26
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vanskelig å si om doser, og det er ikke lov å anbefale mer enn 50µg.

Kan ikke du ta en posrsjon Sanasol, pluss et par kalktabletter med D-vitamin, og kanskje noe tran, da er du oppe i 25-30µg?

pluss noe svolværpostei noen ganger, og sol noen ganger?

Moan anbefaler sol et par ganger i uka. Det ville gjort samme nytten.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Vanskelig å si om doser, og det er ikke lov å anbefale mer enn 50µg.

Kan ikke du ta en posrsjon Sanasol, pluss et par kalktabletter med D-vitamin, og kanskje noe tran, da er du oppe i 25-30µg?

pluss noe svolværpostei noen ganger, og sol noen ganger?

Moan anbefaler sol et par ganger i uka. Det ville gjort samme nytten.
    Hmmm....syntes ikke det hørtes særlig mye ut, trodde man skulle ta mye mer jeg...tok 60 ug en liten måned nå uten å merke noe særlig forskjell...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis du er overvektig, forsvinner alt i fettet (lagerne) før du merker noe. Da må lagerne fylles og når det er skjedd så merker du noe. hvis du er undervektig eller normalvektig må også lagerne fylles mend et tar mindre tid. hvis blodprøvene ikke rikker seg, har du noe galt med opptaket.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Hvis du er overvektig, forsvinner alt i fettet (lagerne) før du merker noe. Da må lagerne fylles og når det er skjedd så merker du noe. hvis du er undervektig eller normalvektig må også lagerne fylles mend et tar mindre tid. hvis blodprøvene ikke rikker seg, har du noe galt med opptaket.
    Jeg er normaltvektig, hvertfall ikke tjukk og nye blodprøver for å sjekke d-vitamin nivået kan jeg nok bare glemme siden legen i utgangspunktet ikke ville gå med på denne prøven fordi calsium nivået mitt var ok og da var også d-vitamin det også sa han...så måten jeg fikk tatt den prøven på var at jeg ble henvist til sykehuset angående slitne binyrer og da krysset jeg av på prøvearket selv...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja den har jeg hørt før, at når kalsium er normal da er vitamin D normal. Det stemmer ikke.
    Kalsium er det strengest regulerte stoffet i kroppen og blir veldig sjelden unormal. Da går PTH opp eller ned for å regulere kalsium.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Nora

Jeg har lavt ionisert kalsium, lå under referanse området også for ca 1 år siden 1,19*. I april sist år var den på 1,21 (1,20 - 1,36). Legen har ikke gjort noe med dette eller snakket om det. Jeg har startet opp med kalsiumtabletter med D3 vitamin i fordi kalsium kan forklare hvorfor jeg er så lav på B12. Tror du det rekker? Jeg har flere ganger prøvd å få legen til å ta den D-vitamin prøven, men han vil aldri. Så vidt jeg kan se av prøvesvarsarkene mine så er det heller ikke målt PTH - om de da ikke bruker andre forkortelser på prøven da.

Har har heller ikke reagert på B12 nivået mitt for 6 måneder siden på 221 (140-680). Når jeg leser om nevrologiske ting i forhold til B12 så blir det jo litt ekkelt. Kjøpte derfor i B12 på 1mg styrke med legens "velsignelse" til å ta norsk anbefalte grense for dagsbehov av B12. Jeg forsøkte å finne normal dagsdose i norge, men fant det ikke. Jeg fant først senere ut at det er det leger gir dem som har mangel på B12. Tror du Nora at det er greit? Ikke at det kan forgifte meg akkurat. Men vet du hvor raskt jeg bør sjekke nivåene igjen? Ikke at jeg fikk tatt prøve av dem før jeg startet ;-) Jeg tror at legen min har fått det for seg at all kunnskapen min gjør meg sykere.

Skal bli spennende neste time for jeg har tenkt å utfordre han til å starte ME utredning på meg og starte meg opp på Arour/Natural Thyroid i kombinasjon med Levaxinen. ;-)

Kan jo bli spennende det der
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Men dere mener at ca. 50 ug vil være tilstrekkelig ved et OH(25) nivå på 71 nmol? Vil opp i 150-200 slik normalen er i solrike land! Og hvor viktig er det å ta kalk i tillegg som noen sier? Er så lei av så mye forskjellige vit/min graps hehe.... Finnes det D3 som legen kan gi meg hvis jeg bare tar det på eget ansvar?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tomat, D-vitaminene som legen gir deg er antageligvis de som ikke virker, D2.

Man må alltid ta kalsium med D-vitaminer.

Kan ikke svare på hvor mye man trenger, men det er en del artikler på www.ajcn.org som har eksempler på doser og hva nivåene blir.

Anne ma, leit at de ikke tok disse prøvene, og du må da ha hatt sekundær hypoerparathyreose med slik lav ionisert kaslium. da blir man deprimert og får vonder også, det er det den høye PTH gjør. Høyt blodtrykk også.

I Oslo vet jeg om en lege som man kan snakke med for å få tatt prøver uten å være pasient. Kostet meg 208 kr når jeg ville ha en gentest for om jeg burde tåle melk samt cøliakiprøver.
    Han er ikke flink med å skrive trygdeting og slikt og har kanskje for mange paienter? slik at det ikke er helt lurt å få ham som fastlege. Men det koster ikke mye å få tatt prøver hos andre leger enn fastlegen.

Vi hadde forelesning av noen farmaseuter, og en fortalte at enkelte leger skriver ut mye B-12.

1000 mikrogram er vel det du fikk? Det er beregnet fr dem som har lavt B-12, da gir man store doser og noe siver inn allikevel. Schneede og flere har skrevet om emnet, og funnet ut at ca 650µg trengs. Rart at ikke Trio-be er 650 eller 750µg per stk, de har 500µg og da må man ta to og da får man dobbel B6....

Anne ma har do problemer med opptaket siden kalsium var så lavt?

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

[quote="nora"]
    Man må alltid ta kalsium med D-vitaminer.

quote]

Takk for svar Nora, du virker som du kan mye om stoffskifte o.l.
    Er kalsium det samme som kalk eller? Hvor mye må man ta da og hvorfor er det så viktig?

Lest en test nå på ajcn.org som sier 100ug er anbefalt dose ved lavt d-vitamin nivå, men fant liksom ikke helt ut hvor lenge man skal bruke det og når på høsten man bø begynne med det og slutte på våren...

Link: http://www.ajcn.org/cgi/content/full/73 ... type=HWCIT

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Nora

Anne ma, leit at de ikke tok disse prøvene, og du må da ha hatt sekundær hypoerparathyreose med slik lav ionisert kaslium. da blir man deprimert og får vonder også, det er det den høye PTH gjør. Høyt blodtrykk også.
    Høyt blodtrykk har jeg ikke hatt. Det er det han har sjekket jevnlig. Men jeg har mye smerter.

Jeg fikk ikke resept av legen for B12, han ville bare at jeg skulle gå på apoteket og få noen der uten det. De jeg kjøpte, ble kjøpt på apotek i Sverige og det forklarer at jeg fikk den styrken da jeg sa at jeg hadde lave nivåer av B12 men ikke brist.

De heter Betolvx 1mg. Så jeg regner med at det beyr 1000microgram I kalsiumtablettene er det Calc. carb. 1,3g respond. Calsium 500 mg, Cholecalciferol. 5 mikrog respond. Vitamin D3 200 IU. vet jo ikke om det er mye D vitamin engang jeg da...

Anne ma har do problemer med opptaket siden kalsium var så lavt?
    Jeg har ikke den fjerneste anelse faktisk. Jeg synes veldig mange av prøvene mine ligger lavt i referanseområdene, men det er nok til at legene ikke har gjort noe med det. Men når det kom til B12 har jeg ikke klart å riste av meg at jeg burde få opp nivåene litt, så nå gjør jeg det. Og jeg vet at kalsium kan gjøre at det blir tatt opp lettere av kroppen. Om jeg har lavt kalsium så kan det jo ha en effekt.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  2. Svar: 6
    Siste melding: 12-10-06, 20:48
  3. resultat etter legebesøk
    Av Theodora78 i forumet Hos legen
    Svar: 7
    Siste melding: 30-09-06, 18:33