Sitat Opprinnelig skrevet av nora
Du har åpenpart noen knuter som lager stoffskiftehormon uten å bli bedt om det......da får man symptomer på hyper og hypo.
Legene sier at man ikke får symptomer før knuten er 3 cm men det stemmer ikke. Det er feil.
Jeg hadde tre knuter, to små og den største på 2,5cm. Det var nok for massevis av trøbbel i massevis av år.

Jeg kunne selv velge mellom operasjon eller radiojod. Jeg valgte det siste for å kunne ha operasjon som "backup", og det ble sagt at det _kunne_ hende at knutene (nye) ville komme tilbake og at det kunne bli nødvendig med en dose til med radiojod. Hos meg forsøkte de lavest mulig dose, bare stor nok til å nuke knutene uten å drepe kjertelen. Det gikk ikke, antakelig fordi jeg hadde gått så lenge med dette at kjertelen var utslitt og ikke klarte å ta seg opp igjen (iflg Norheim).
Jeg hadde så dårlig grohud frem til da at operasjon ble andrevalget, jeg hadde arrdannende hud og hadde sannsynligvis endt med en diger pløse på halsen.

I ditt tilfelle tror jeg at jeg hadde vært ganske overbevist om at operasjon var beste valget.

Men det minner meg på: etter at stoffskiftet ble normalisert får jeg blåmerker som alle andre, ikke lenger bare noen "ser på meg", og sår gror rent og pent uten nevneverdige arr. Jeg hadde et digert brannsår for en stund siden, og etter noen få uker var det knapt skygge igjen. Før hadde det vært hissig rødt og etterhvert brunt og skrukkete i årevis. Så skyggen av arret viser jeg frem til alle som gidder å se.

Så at det skyldes dårlig stoffskifte er jeg overbevist om.