Hei Skaye! Jeg synes at det viktigste er at du ikke gjør noe som kan medføre at du mister rettigheter du har ifht. folketrygdloven. Du har en stoffskiftesykdom og hvis du ikke er helt frisk, vil jeg advare sterkt mot å gjennomføre en utdanning som medfører at du blir selvstendig næringsdrivende.

Det er enormt krevende å etablere egen bedrift og få høy nok omsetning slik at du kan leve av inntektene. Ja, jeg kjenner til overgangsordningen, at man kan få arbeidsledighetstrygd i oppstarten av etablering. Men en dag tar de pengene slutt og da står du der, i verste fall, uten noen rettigheter. For å ha rett til sykepenger som selvstendig næringsdrivende må du ha inntekt av egen næring over en bestemt grense, som jeg dessverre ikke husker. Hvis du som selvstendig næringsdrivende, ( enkeltmannsforetak ), ikke kan leve av inntektene og ikke har tjent innen en bestemt grense, har du heller ikke krav på arbeidsledighetstrygd. Dersom bedriften din er et aksjeselskap og du ansetter deg selv, blir sykepenger beregnet på bakgrunn av lønnen du har fått,- spesielle regler.

Antall uføretrygdede har eksplodert i Norge. Myndighetene har laget mange økonomiske ordninger, som kan synes gunstige, bl.a. for å stimulere til etablering av egen bedrift. Disse passer godt for noen, men ikke for syke mennesker!

Ikke ta noen sjanser hvis du ikke er frisk!

Lykke til!