Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Øyenproblemer - øyenlege

Heia

Har vært hos øyenlege i dag pga alle mine øyenproblemer, og jeg tenkte jeg skulle dele noe av dette med dere, evt til felles hjelp. Vet ikke hvor mye jeg husker da, for jeg er veldig sliten etter dette...

Vel, vel. Jeg har jo mye rart med øynene. Ser ufattelig dårlig. Har hatt vanskeligere og vanskeligere for å fokusere. Veldig dårlig nattesyn. Tørre og røde øyne. Veldig lyssky, og blir kjempetrøtt når dagslys kommer inn i øynene mine. "Afterburning"? - dvs f.eks. neonlys/baklys på biler "forfølger" blikket mitt når jeg flytter det - flashdance. Dotter foran øynene. Dørkarmer kommer mot meg når jeg går gjennom dører, spesielt når jeg ikke har sovet om natta.

Det var legen min som ville at jeg skulle til øyenlege når jeg nevnte disse tingene for ham, selv om jeg tror noe av dette er hormonelt betinget.

Vel. dårligere fokusering skyldes antarlig endringer ved høyere alder. En del visste han ikke hvorfor, men han sa at en immunologisk sykdom som lavt stoffskifte kunne forårsake mange problemer, bl.a. røde og tørre øyne fordi det påvirker kroppens slimhinner, vondt i øynene fordi de også er en muskel/blir holdt av en muskel, vondt og trykking bak øynene (selv om jeg ikke er spesielt plaget av dette). Men han visst ikke helt hvor mye stoffskiftet kunne påvirke de ulike tingene med øynene.

Jeg sa jeg hadde en del tanker om noen av problemene, men at jeg gjerne ville ha hans mening først. Siden han ikke kom med ytterligere forklaring/forslag, våget jeg meg til å si at jeg trodde jeg hadde hatt et ubehandlet/for lite behandlet stoffskifte for lenge, at binyrehormonene hadde forsøkt å trå støttende til pga dette, med det resultat at de nå var veldig slitne. Jeg mener å ha lest at "afterburning" kunne skyldes dette. Og ME. Han hadde visst aldri hørt om ME, så jeg skulle i alle fall ikke forfølge dette. Men han sa at han visste at når folk var totalt utslitt, så kunne de få sånne symptomer som jeg hadde.

Ja, totalt utslitt, er ordet - utmattet. Så dette bekrefter mange ting som jeg nå har antatt lenge.

Ellers vet jeg jo fra før av at jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner, så det er klart noe av vanskene med å se, skyldes dette.

Men jeg er veldig glad for å vite at det ikke fysisk er noe alvorlig med øynene, og at jeg fikk bekreftet at stoffskifte og utmattelse kan påvirke synet i stor grad. Og ikke minst - jeg følte jeg ble tatt på alvor med "alle mine rare" symptomer, og ble møtt med respekt.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Stina, du har nok møtt en flink øyenlege. Jeg har selv vært to ganger hos øyenlege pga mange like symptomer som du har.
    Han blåste av min teori om at det kom av stoffskifteproblemer. Det samme gjør min fastlege.

Men vi får jo bare enda en gang slå fast at øyeproblemer henger sammen med sykdommen vår! Det er bare å lese innleggene på forumet her.

Håper du finner noe som lindrer symptomene dine!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har også problemer med tørre såre øyne, men vet ikke om det er stoffskiftet eller at jeg sitter foran pc hele dagen på jobb og skriver.

Jeg bruker øyegele som heter visscotears som jeg drypper øynene med. Dette skal visst helst ikke brukes om man bruker linser da. Det hjelper.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk, nosy ;)

Det "lindrer" i alle fall å bli tatt på alvor.

Jo, tenkte nok at mange ikke er blitt trodd, så jeg mente at dere andre kanskje kunne dra noe nyttig ut av dette, samt at jeg synes ikke jeg skulle til øyenlege når jeg drøftet dette med legen - jeg ville snakke mer om det hormonelle. Men nå var det godt å få øyenlegen på "sin side". Håper bare han skriver noe av det han sa i papirene mine tilbake til legen igjen.

Ellers som lindring - det er jo så rart at jeg skal ha så mange hyposymptomer på tross av årevis medisinering. Så det er nok noe med dette med sliten binyrebark og/eller ME. Bruker masse tilskudd for binyrene og prøver meg fram forsiktig med doseringen av thyroxin, så jeg håper jo at flere ting vil bedres etter hvert. Og det håper jeg også for dere andre som sliter hardt.

Klem fra meg

Forresten - han sa at jeg kunne forsøke meg med reseptfri kunstige øyedråper UTEN konserveringsmiddel for de tørre øynene.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Så deilig at du ble møtt med respekt og seriøsitet Stina. Man blir så glad av slikt
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Re: Øyenproblemer - øyenlege

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Heia
    Og ikke minst - jeg følte jeg ble tatt på alvor med "alle mine rare" symptomer, og ble møtt med respekt.

Så flott Stina! Jeg ble glad på dine vegne! Men det er jo noe rart når vi blir ekstra glad og takknemlig når vi møter en fagperson som gjør jobben sin! Dette er jo en selvfølge!!! Hvorfor er det ikke i hovedsak slik? Men for all del: alle yrkesutøvere som gjør en god jobb fortjener ros, enten det er en bussjåfør, blomsterdekoratør eller en lege! Hvorfor i all verden er så mange misfornøyd og skuffet over leger??? Men dette tema hører jo ikke hjemme i denne tråden. Undskyld Stina! Glad for at du ble møtt med respekt!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Slutter meg til her. Jeg kjenner meg igjen i mange av disse symptomene og skal til øyenlege om 1 måned...om jeg ikke ombestemmer meg da?

Nytter det? Oppmuntrende fra deg da Stina. Håper du deler med oss fortsettelsen..
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Stina: Har prøvd "alt" av øyedråper. og de beste som er uten konserveringsmidler syns jeg er Oculac - engangsdosetter (som jeg bruker etpar ganger, da...) :P

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Hallo'en :P !

Dette har helt klart en hormonell sammenheng bl a mht stoffskifte og binyrer. Lysømfintlighet er typisk for binyreproblematikken. Tørre øyne kan også eller i tillegg til lavt stoffskifte henge sammen med for lite østrogen. Ofte har en også andre hormonelle problemer i tillegg til stoffskifte og binyrene.

Prøv deg frem til "riktig" tårevæske uten konserveringsmiddel. Jeg bruker Celluvisc på dagen og Viscotears pipetter på natta. Fungerer godt for meg ;)!
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Interessant Ada.

Lite østrogen? Javel. Jeg tar snart imot resept på østrogentilskudd. Gynekologen har i løpet av 3 år gitt meg 2 respeter på østrogentilskudd - som jeg ikke har hentet. Hva med disse naturlige hormonkremene?

Jeg funderer ennå hvordan man kan vite om man har nok østrogen...

Disse tårevæskene? Er de reseptfrie? Og hjelper de mot tåkesyn og "slørete blikk"? Har helt legefobi for tiden...
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn