Side 2 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 73
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

En slik lav ferritin på 15-16 er sikekrt grunnen for den høye pulsen. En gjenganger på forumene.

Man må ta jern i dobbel dose (en tablett er bare vedlikehold, man trenger to) i omtrent ni måneder før ferritin går opp. har sett en lege skrive ta jern i et par -tre uker til en jeg kjenner med en ferrtin på 6....

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    46
    Meldinger
    106

Standard Forstørret kjertel?

Takk for svar! Ferritinen min ligger på 30...., ligger innenfor normalen.
    Er endelig henvist til endokrinologisk poliklinikk..., håper det får fart på sakene!

Kan en ha en voksende skjoldbruskkjertel uten at dette er synlig på halsen? Jeg har et konstant trykk mot spiserøret, og har litt problemer med å svelge. Har ingen synlige forstørrelser på halsen.

Stoffskiftet mitt har vært veldig svingende i det siste, med en TSH på mellom 0,03 (var overdosert) opp i 69,1 (uten levaxin noen uker) Den ligger nå på 12, 1 mens fT4 er 21,5 ( På halv dose av det jeg gikk på)

Mvh Maia - som ønsker å bli frisk snart

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    46
    Meldinger
    106

Standard Sv: Jeg ble født med hypothyreose

Godt nytttår!!

Nå har jeg plaget dere noen uker med mange rare spørsmål, så da er det ve kanskje på plass med en presentasjon!

Jeg er 27 år, og sturderer for tiden, 2.året på sykepleien. (rart jeg er hypokonder?) Jeg er gift, og har 2 jenter, på 8 og 5. Er veeeeeeeeldig interiør interessert. Ellers så tar familien, studier, jobb (jobber 2.hver helg) og venner største delen av tiden.

Jeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget. (...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat ) Dette skulle forandre seg i begynnelsen av november. Jeg holder på å besvime i praksis, og føler meg ikke særlig ernergisk. Leker meg litt med tekniske dubeditter på sykehuset, og finner ut at jeg har en syk hvilepuls (120). Er heldigvis snart ferdig med praksis, og blir sykemeldt, som jeg er enda. Legen har rotet mye med dosen min (Levaxin) de siste ukene, men jeg bruker nå 0,75mg (halv dose av den opprinnelige). Problemet mitt nå er at selv om stoffskiftet mitt nå ligger under normalen, raser pulsen likevel
    Dette er altså min korte hypo-erfaring- som jeg håper forsvinner like fort som den kom!!

Jeg har lest at muskelsmerter er vanlig ved lavt stoffskifte. Jeg har ikke smerter, men har i ettermiddag hatt en maktesløshet i armene, kan tenke meg det er slik det føles for de som har MS, er muskelsvakhet et symptom? Jeg var så fornøyd i formiddag, fordi jeg har følt meg så bra, så dukket dett opp, så blir jeg bekymret igjen....

Ellers så må jeg si at jeg har fått time hos endokrinologen på Haukeland, ringte inn og purret i går, og visp så er timen ordnet. (t.o.m gratis, fordi jeg først skal være prøvekanin for studenter - dette gjorde at jeg fikk time på under 2 uker..., vanligvis over 1 mnd ventetid)

Håper noen som gidder å svare!!

Mvh Maia

baremei Gjest

Standard

Muskelsmerter og/eller -svakhet er typisk. Selv hadde jeg trøbbel med trappen en etasje opp: hadde spaghetti-bein før jeg nådde toppen. Jernpanne og jernkjele ble gitt bort, jeg hadde ikke styrke til å håndtere dem.

Ingrid Norheim på Thyreoidea-klinikken på Aker bekreftet at det var vanlig.

Med riktig behandling har det forsvunnet helt - nå jogger jeg opp trappene uten problemer og har gått til nyinnkjøp av både jernpanne og jernkjele.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    46
    Meldinger
    106

Standard Redd...

Nei nå begynner jeg å bli redd....
    Var hos endokrinologen som hadde svar på de siste prøvene mine
    TSH 15 og fT4 24,5..... TSH'en er jo altfor høy.
    Tok masse hypofyseprøver o.l, og visst ikke tilstanden normaliserer seg, så må jeg ta MR med tanke på hypofysesvulst. (selv om han presiserte at det trodde ikke han det var) Det verste er jo at jeg må gå og vente i 2 uker, kan jo bli sprø av mindre.
    Det som også er rart er at jeg hadde høy fT4 til tross for at jeg går på halv dose av opprinnelig dose....

Uff, begynner å tenke på døden og slikt med en gang jeg...., evig "optimist".

Hilsen Maia, som trenger noen trøstende ord!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Huff så skummelt! men som han sa så tvilte han at det var det.. Opp med håpet og hold skrekken på av stand så godt det går.

Kan desverre ikke si så mye mer, men jeg kan sende deg en giga-klem i håp om at det trøster en anelse...
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvordan føles det, tror du at den høye ft4 stemmer, eller?

Det finnes noen feilkilder, TSH kan være falskt forhøyet i analyseprosessen også påga museantistoffer, eller at ft4 er falskt forhøyet i analuseprosessen pga. anti-t4-antistoffer.

Ser at legen skal undersøke hva det er som gjør at hypofysen lager for mye TSH.

Men åssen føles det? Symptomer?

(ved siden av bekymringen altså)

Ønsker deg god bedring.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

Jeg ville ikke bekymret meg før du evt. har noen flere svar.

Jeg hadde en TSH på 83! Det har vist seg at dette skyltes en betennelse i kjertelsen. TSH er nå på god vei nedover.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

Standard

og jeg hadde en tsh på over 100 ikke målbar på 3 mnd. Dette går nok bra skal du se.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    46
    Meldinger
    106

Standard

Takk for omtanke!!
    Vi får håpe det stabiliserer seg!!
    Tror ikke det er så lett å leve med meg for tiden!!
    Jeg har under 1 mnd på å komme i form, så ting må ordne seg snarest, ellers så blir det 1 års permisjon fra skolebenken!

Hadde dere høy ft4 samtidig med høy TSH? Det var det endokrinologen stusset på...

Ha en fin helg!!

Mvh Maia

Side 2 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Født med Hypotyreose. Lav dose? Er Levaxin en bra medisin?
    Av egfins i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 17
    Siste melding: 26-02-08, 18:19
  2. Jenta mi ble født med forhøyet verdier...
    Av Krapylet i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 4
    Siste melding: 13-08-06, 23:05

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn