Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Binyresvikt...
-
17-01-07, 15:08 #1
Binyresvikt...
Hei!
Noen her som har addison (binyresvikt)?
Jeg fant en side på nettet med mange symptomer, og noen av de synest jeg passer til meg....går ned i vekt, og har overdosesymptomer til tross for lav stoffskitfte i blodet....
Er dette farlig? Vil det isåfall forkorte livet? Livskvaliteten, kan den bli som før?
Linken til siden http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage_adrenal.html
Mvh MaiaJeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget
(...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat
)
-
17-01-07, 19:23 #2
Kjære Maia ;)
Jeg kan ikke vite om du har Addisons, men hvis du har noe med binyrene, så er det mer sannsynlig at du har "slitne" binyrer pga hypotyrosen. Se heller her:
http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage ... kness.html
Akkurat som linken du kommer med, er også denne skrevet av vår egen Gurine (jente-guru): Nora, som kommer med så utallige, vettuge tilbakemeldinger til alle her inne.
Kris har også side om binyrene. Også Merete. Anisa har også lagt inn et langt og virkelig nyttig innlegg om binyrene her i forumet. Hvis du søker og kikker i trådene om binyrene, vil du nok finne ufattelige mengder av stoff og linker ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
18-01-07, 21:03 #3
Spent på hva morgendagen bringer!
Ja, da nærmer dagen seg...., i morgen skal jeg til endokrinologen på Haukeland.
Der skal jeg kreve at binyrebarken testes ut, har en veldig sterk følelse av at det er det som vanskeliggjør situasjonen min. Det skremmer meg litt... Har hørt at de som må gå på kortison får forandrer utseende, noen som vet noe om dette?
Skal ha mannen min med, sånn at han kan hjelpe meg å få det jeg har krav på...
Nei, nå er det snart på tide å bli bedre, skal i praksis om 1 mnd! Ironisk nok skal jeg på en avdeling der de bl.a driver med endokrinologi!
Mvh Maia, som er spent ang morgendagen!Jeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget
(...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat
)
-
18-01-07, 21:21 #4
Ønsker deg lykke til med morgendagen.
Tror ikke du får forandret utseende av kortisol, etter som det vel er noe du mangler om binyrebarken svikter, men det er mulig du tar feil.
Du blander ikke med Kortison da? Det kan man få forandret utseende av ved store doser over lengre tid.
-
18-01-07, 21:27 #5
Forander utseende--det er noen med revmatisme og crohns og kols og civerse andre som tar kortison eller prednison, de tar veldig store doser for å stoppe inflammasjonen.
Månefjes og hump på nakken og sotr mage og tynne armer og bein kan de få av store doser.
De med addison tar ca 25-35 mg og det er ikke skadelig, det er så mye som et menneske ellers lager.
Under stress lager friske kanskje tre ganger så mye. Da kan de faktisk få en del bivirkninger slik som de som tar mye får. Magevondt pga. syre er vanlig.
Men ikke i fysiologisk dose (25 mg).
Uten kortisol dør man etter fire dager.
nora
Svar med sitat
Bokmerker