Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Ei lita øy på vestlandet
    Meldinger
    84

Standard antideppresiva?

Noen har som har erfaring med antidepresiva (cipralex) og stoffskifteproblemer. Nå har jeg ikke p.d.d. høyt stoffskfte. De siste prøvene var:

tsh: 0,83 (0,5-3,6)
    fT4: 14,8 (8,0-20,0)
    fT3: 6,3 (3,5-7,8 )

Skal ta urinprøve av katekolaminer, men legen vill gjerne sette meg på antidepresiva.
    Kjenner at jeg sliter med diverse, og det er fult mulig at jeg er deprimert. Kommer sannsynlig av lite og dårlig søvn de siste 2 årene. (har barn som er urolige om natten), arbeidsledighet mm.

Noen synspunkter om å begynne på medisiner?
    Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

hei

Tror det ligger linker til artikler om temaet på lavt stoffskifte. Hvis du tror du er deprimert kan du jo forsøke, men om du egentlig ikke tror du er det ville jeg lest mer før jeg hadde startet med antidepressiva.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    9

Standard

Hei!

Jeg er i litt samme situasjon som deg. Har hatt høyt stoffskifte (skyhøyt), men har nå fine verdier og går ikke på Neo M lenger. Jeg har i tillegg gått på Cipralex i to år, men er ikke sikker på om de hjelper meg. Sliter med veldig trøtthet og når den er som verst så ser jeg mørkt på det meste. Har dager med mye tårer og fortvilelse. Samtidig begynner jeg å svette i hender og under armer pluss kaldsvette i føttene. Som om jeg skulle være veldig nervøs for noe uten at jeg er det. Som jeg sier til legen så føler jeg meg ikke deppa når jeg ikke er trøtt, så jeg knytter det mest til trøttheten og ikke noen "vanlig" depresjon.

Hadde nylig en utblåsing hos legen. Hun mener jeg kjørte meg totalt ut når jeg gikk med stoffskiftet høyt. Da følte jeg meg merkelig nok ikke syk og hadde et veldig høyt aktivitetsnivå. Ikke særlig lurt ser jeg nå :(.

Når jeg bare kommer meg litt mer ovenpå enn jeg er nå så vurderer jeg å forsøke å slutte med Cipralex. Den kan jo også være med på å gjøre meg trett.

Det er vanskelig å gi deg noen konkrete råd, men nå vet du iallefall mine tanker rundt Cipralex.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    33

Standard

Hei.

Jeg gikk på Cipralex i et par år før de fant ut at det var stoffskifte det var noe feil med.

Jeg synes allikevel at Cipralex hjalp meg veldig i den perioden. Jeg mistet veldig mye følelser mens jeg gikk på dem, men det var igrunnen det jeg trengte da. Ble helt "flat", hverken glad eller lei meg. Jeg synes det var greit da, så slapp jeg iallefall det svingende humøret...

Merket ikke noe problemer når jeg sluttet heller...
    Jeg har diagnosen Graves siden Feb. 2005. Ukjent knute Des.06. 45mg Neo-Mercazole + 60mg Pranolol. Radiojod 600MBq Jan.07. Blokkerende og stimulerende TRAS?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei forvirret

Om du ikke føler at Cipralexen har hjulpet deg nevneverdig, når du har brukt det i to år, det det gjerne på tide å slutte på dem eller forsøke andre. Legen burde jo ha tenkt ut det selv mener nå jeg.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Ei lita øy på vestlandet
    Meldinger
    84

Standard

Tak for svar alle sammen.

Har nå begynt med tabelettene, etter nøye overveielse. Fant ut at jeg vil gi dem en sjangs. Så får jeg se om jeg får det bedre etter hvert.
    Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

hei på deg.
    jeg har selv gått på cipralex, ikke nå lenger.

jeg ble veldig dårlig i innkjøringsperioden som for min del tok 3 uker:kvalme , økt uro, uvelfølelse,svettet veldig.sjelvinger.

Jeg har lenge lurt på om det var denne medisinen som ødela stoffskiftet mitt.
    føler at den stjal hukommelsen min på en måte.
    Jeg har snakket med 3 andre som føler det samme ang hukommelsen og cipralex.

Det er mulig du reagerer bedre på denne enn meg, jeg er veldig følsom for medisiner,kroppen protesterer fort.

En bra ting med var at jeg ble mer sosial,tryggere i mange sammenhenger,dette har blitt en varig bonus.

sexlivet ble skikkelig negativt når jeg gikk på cipralex, følelsen ble liksom borte,dette rettet seg igjen da jeg sluttet.

Det er mange forskjellige meninger og erfaringer rundt denne type medisiner, og mennesker reagerer forskjellig, men jeg TROR faktisk de påvirker stoffskiftet på enkelte mennesker.
    Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
    Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Ei lita øy på vestlandet
    Meldinger
    84

Standard

Takk for svar Sandra.

Sitat Opprinnelig skrevet av sandra
    En bra ting med var at jeg ble mer sosial,tryggere i mange sammenhenger,dette har blitt en varig bonus.

sexlivet ble skikkelig negativt når jeg gikk på cipralex, følelsen ble liksom borte,dette rettet seg igjen da jeg sluttet.
    .
    Det er nettopp det sosiale jeg merker at jeg trenger hjelp til. Kjenner at jeg vegrer meg for å delta i sosiale tilstelninger. Uansett om det er få folk der. Før synes jeg det var helt topp. Kjenner at jeg kvier meg fælt for å gå ut i jobbmarkedet igjen. Har vært hjemme i 4 år nå, og selvtillitten er helt på bånn :(

Når det gjelder sexlivet, så forandret det seg veldig da jeg fikk høyt stoffskifte. Mistet helt lysten, og jeg sliter fortsatt veldig med dette.

Har liksom ikke blitt meg selv på flere områder etter jeg ble syk. Nå er jeg jo per.def. "frisk", siden det ikke vises noe på bl.prøvene. Så jeg håper virkelig at det kan komme noe godt ut av Cipralex medisinene.

Kan jeg spørre hvor lenge du gikk på Cipralex?

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

Hei Tussi.
    Beklager at jeg ikke har svart, men jeg har ikke skrevet noe her inne på en stund.

Jeg er litt der du er akurat nå.
    Etter å ha hatt høyt stoffskifte og gått noen mnd på Neo er stoffskifteprøvene mine fine, men jeg er ikke fin.

Jeg har fortsatt en aktiv Graves, men stoffskiftet er for tiden ikke høyt sier legen.

Jeg er ikke deprimert, men en konstant indre uro,press i brystet, enormt irritabel,hårsår osv.

Sipralex fjerner svingningene mine. Bivirkningene jeg får som varer er:tretthet,vektøkning,munntørrhet,mer ukonsentrasjon og dårligere korttidshukommelse(hvis det går ann å få mindre enn nå..he he)

Jeg har det veldig vansklig i innkjøringer,mange bivirkninger kommer kastende på og lammer meg litt,men etter 14 dager er de borte.
    Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
    Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn