Hei igjen!

Jeg har hatt nesten alle symptomene du har Helene,- hvis det kan være noen trøst. Det er først den siste tiden, etter 1 år med medisin, at jeg klarer å følge med på et TV-program OG greie å oppfatte og huske innholdet. Det samme gjelder avislesing, ( en kjær aktivitet), nå klarer jeg t.o.m. å huske igjen folk som jeg bare overfladisk kjenner. Nå klarer jeg, i motsetning til hva jeg gjorde for en måned siden, å ta med meg søppelet på vei ut OG huske handleliste, penger og posen med tomflasker
på vei til butikken.

Jeg har fått igjen mye av følelseslivet mitt, føle glede, "nå skal jeg kose meg"-følelsen, mm, alt dette har vært fraværende lenge. Jeg har gått som en zombie i en tåkeheim med svært lite ingredienser. Konsentrasjonsevnen varte i noen minutter av gangen. Muskel- og leddsmertene har blitt mye mindre, hudfargen er nesten normal igjen, depresjonen er borte, kunne nesten begynne å gråten hvor som helst, når som helst, litt ugreit når jeg skulle betale matvarene i butikken. Den verste tiden, i vår, sommer, var jeg paranoid,- var aldri tidligere plaget med det! Jeg hadde også problemer med å finne de riktige ordene. Det er grusomt! Hele kroppen dirret innvendig, sjanglet og var svimmel. Synet ble dårligere og "rarere", hadde Tinnitus,- er bare litt plaget med det nå. Dette er en grusom sykdom for noen. Noen har mange symptomer, andre få.

Jeg forstår din bekymring fordi jeg har vært der du er nå. Du skriver at du har begynt å tenke i retning av MS, pga synsnervebetennelsen du har hatt. Den sykdommen kjenner jeg lite til. Men symptomene du beskriver er hyposymptomer.

De siste prøvene dine viste at TSH var 3.6 og 2.7. Behandlingsmålet er en TSH på 0.5 - 1.5. Hvordan ligger du an mht økning? Bl.a. ikke øke for mye på kort tid. Dosering i fht vekt? 1.6-1.7 mikrogram pr kilo kroppsvekt. Har Nora regnet ut hvordan du ligger an i fht de 3 blodprøveverdiene?

I et av innleggene dine, klippet fra Nettpsykiateren, ble det anbefalt at deprimerte tar Magnesium, (MG+++). Jeg inntar 1 stk hver dag. Andre tilskudd jeg tar er Selen, Spektro (mineral og vitamintilskudd), Rosenrot, jern og tran.

Denne sykdommen er jo veldig rar fordi den arter seg så forskjellig for den enkelte. Noen får bedre form etter forholdsvis kort tid,- andre trenger lenger tid. Noen har skrevet at det tar 1 - 2 år før vi blir frisk.

Ha troen på at du blir frisk Helene! Hold ut! Klem fra Joni