Viser søkeresultater 1 til 10 av 33
Threaded View
-
02-01-07, 11:30 #3
Jeg har hatt knutestruma og fjernet halve skjoldbrukskjertelen, hele prosedyren var svært effektiv og smertefri. Det var verste var å stå i kø for å få operasjon, tok ca ett år.
Lagt inn på kvelden (Aker), neste morgen kjørt ned, våknet forvirret opp på overvåkningen uten smerter, bare døsig. Utskrevet neste kveld, største problemet mitt var å bo på firesengsrom med snorkende nabo....
Sykmeldt i to uker, enkelte holder det med en ukes sykmelding. Bruker kirurgisk tape på arret i ca 5 mnd for at det skal gro pent, ellers ingenting. Og arret ser fantastisk bra ut. Jeg hadde en struma som vokste utover, virkelig stor og skjemmende så dette er en overgang til det bedre.
Kom inn til måling etter operasjon og fikk konstatert normale men litt lave verdier. Skal derfor nå teste ut litt levaxin (50mg) for å se om jeg er en person som skal ligge litt høyt. Legene på Aker sier det er individuelt hva som er den enkeltes nivå, for noen kan det være ok å ligge lavt på normalskalaen, andre igjen SKAL ligge høyt.
Jeg har hatt noen hypo symptomer av typen mye sliten og har gått litt opp i vekt. (Svært lite vektoppgang men er opptatt av å ikke få på meg flere kilo.) Ikke hatt noen store endringer etter operasjonen/medisinering annet enn at jeg har fått mer energi, trener masse og ser lyst på livet. Så om jeg skal fortsatte med levaxin er usikkert, må vurdere noen uker til. Har man først startet skikkelig må man holde på, og det ser ut som min halve kjertel ihvertfall produserer endel thyroxin. Det beste er jo å klare seg uten medisiner, men hvis den lille tabletten hver morgen får meg til å føle meg ENDA bedre er det virkelig bryet verdt.
Jeg er kjempefornøyd, både med behandlingen jeg har fått fra helsevesenet samt min egen tilstand !
Forøvrig er jeg enig med baremei som sier at det er best å fjerne hele stasen. For meg var det mest et kosmetisk problem, men fy fader så store og stygge de knutene kan bli! Folk så rart på meg, lurte på om jeg hadde svulster eller kreft. Gikk alltid med noe i halsen, også om sommeren. Og knutene blir ikke mindre, de bare fortsetter å vokse til de som hos meg trykket på både luftrør og stemmebånd.
Det jeg syns var vanskelig var at jeg ble litt forvirret av legene fordi de hele tiden sa det var min avgjørelse. Men jeg ønsket kvalifiserte råd, jeg er slett ikke lege og følte meg veldig usikker siden altså kjertelen min stort sett produserte nok og en fjerning høres rimelig drastisk ut. Og når de i tillegg maser om at det "alltid er risiko ved operasjon" hjelper det jo ikke. Tror det er knapt noen som har dødd ved en slik operajson i Norge, risikoen er nesten lik null, det man kan risikere er varig heshet men selv jeg med svært store knuter rundt bla stemmebåndet slapp det. De er flinke til å operere disse kirurgene hvis man kommer til et stort sykehus som gjør dette ofte.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
NRK hadde en god sak om mat og tilsetningsstoffer
Av helgemann i forumet Helbred og kostholdSvar: 2Siste melding: 03-11-10, 14:23 -
Hadde antistoff i minst 5 år før eg fekk lågt stoffskifte hausten 2005
Av Delisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 56Siste melding: 03-07-10, 15:08 -
Ville du gått med en t-shorte det sto jeg hadde lavt stoffskifte på?
Av Larah i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 1Siste melding: 25-06-10, 22:06 -
Frustrert over legen... Hadde ikke forventet meg dette!
Av Moxa i forumet Hos legenSvar: 14Siste melding: 11-12-09, 14:49 -
Jeg fikk et barn i desember 1997 og hadde absolutt ingen oppfølging av hypothyreose
Av rubimor i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 24-08-06, 11:19

Svar med sitat
Bokmerker