Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
    Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    14

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Jeg har diare og høy puls som symptom på lavt stoffskifte. Atypisk for de fleste, typisk for meg.

Akkurat de to symtpomene kan også skyldes B12-mangel.
    B12 mangelen min mener legen er stabilisert nå. Nå har jeg ikke fått høre tallene, men skal få utskrift når jeg skal til legen neste gang. Både av det som ble tatt nå og de som er tatt de siste årene.

Det tok noen år før han tok prøver av B12, det er skremmende, for jeg har vært dårlig i mange år og han har på en måte ikke tatt det på alvor.
    Jeg er ny her men enda ikke fått påvisst noe galt med stoffskiftet. Har tatt blodprøver av stoffskiftet flere ganger de siste årene og fått til svar fra legen at de ser bra ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De med cøliaki sier at de hadde en veldig trøtthet før de ble bra igjen på glutenfri diett. Cøliaki er ganske hyppig, cirka 1 av 100 i studier hvor de måler antistoffer i den generelle befolkningen.
    Det kan godt være cøliaki du har, og de tester ikke alltid for det enda du er inne for tester. De har bilde av en veldig tynn person i hue, men de fleste cøliakere er normalvektige og endog overvektige (39% er overvektige).
    Typisk for cøliaki er også lavt B-12, lavt kalium, lavt calcium , lavt D-vitamin og høye levertall. Sikkert også lavt magnesium .

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    14

Standard

Hvordan testes man for cøliaki?
    Jeg er ny her men enda ikke fått påvisst noe galt med stoffskiftet. Har tatt blodprøver av stoffskiftet flere ganger de siste årene og fått til svar fra legen at de ser bra ut.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Cøliaki kan i første omgang utredes med blodprøver - men du kan ha cøliaki selv om de ikke gir utslag... For å få en "sikker" diagnose må du ta en biopsi av tarmen med endoskopi (du må svelge en slange) - men denne undersøkelsen gir heller ikke bestandig riktig svar...

Den sikreste måten å stille diagnose på er faktisk å gå over på glutenfri diett, og det kan du gjøre helt på egen hånd. Dersom du blir bedre, har du enten cøliaki eller en annen form for hveteintoleranse.

Men vær klar over at for å få utløst rettigheter i trygdesystemet (grunnstønad), MÃ… du gå gjennom biopsien. Og den gir ikke utslag hvis du har innført glutenfri diett - da må du i så fall spise gluten igjen i en periode før undersøkelsen.

Les mer:

http://www.ncf.no/

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Noen fortalte meg for nylig at hvis man gikk gjennom prosessen for å utrede for Cøllikai, så var dette så drastisk at noen pga dette UTVIKLET Cølliaki. Men jeg vet altså ikke jeg....

Lurer på om det var Bioresonans-dama jeg snakket med... ??
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    14

Standard

Frister ikke å svelge den slangen akkurat legen var såvidt inne på dette når jeg dreit (unnskyld uttrykket) meg gjennom 7 mnd, men det ble ikke snakket mere om det. Men klart, om det kan vise hva som er galt, ofrer man vel alt Alt for å bli frisk sier jeg bare.

Var på helsekost i dag for å kjøpe meg ny magnesium, spurte etter D-vitaminer, men det solgte de ikke uten at det var sammen med calsium. Så man får ikke kjøpt det separat? Er ikke de fettløselige, sånn at man ikke bør ha i seg for mye?
    Spurte dama hva det var godt for og hun sa benskjørhet...er det kun det D-vitaminer og calsium er godt for ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hun bioresonans-dama, hun snakket vel om det tilfellet at man hadde gått over til glutenfri kost og når man etter et år går tilbake til gluten og spiser masse (man må innta store mengder da) da kan man utløse cøliaki, jeg tror det var det som hun snakket om.
    Andre har fortalt om at de ble mye mer sensitive når de hadde gått over til glutenfri, at de fikk symptomer av selv små mengder gluten. Det er nok det som skjedde.
    Selve undersøkelsen utløser ikke cøliaki tror jeg men hvem vet...
    (det fins 8 HLA-typer, og bare DQ4 får ikke cøliaki hvis man har to av dem, det betyr at mange kan få cøliaki bare de blir provokert nok) (italia har høye tall)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av ~meg~
    Frister ikke å svelge den slangen akkurat legen var såvidt inne på dette når jeg dreit (unnskyld uttrykket) meg gjennom 7 mnd, men det ble ikke snakket mere om det. Men klart, om det kan vise hva som er galt, ofrer man vel alt Alt for å bli frisk sier jeg bare.
    Som sagt gir ikke den biopsien alltid riktig svar heller. Den eneste helt sikre måten å finne det ut på, er å gå over på glutenfritt kosthold.

Var på helsekost i dag for å kjøpe meg ny magnesium, spurte etter D-vitaminer, men det solgte de ikke uten at det var sammen med calsium. Så man får ikke kjøpt det separat? Er ikke de fettløselige, sånn at man ikke bør ha i seg for mye?
    Jo, man får kjøpt høydose D3 separat, men ikke i norske butikker. (Unntatt Frogner helsekost i Oslo...) Du får kjøpt det på nett.

Hvis du søker litt på vitamin D her på forumet, vil du finne linker til mye dokumentasjon om at man kan ta veldig mye større doser enn norske myndigheter har anbefalt fram til nå. Nora har bl.a. lagt inn mange gode linker på det. Det diskuteres internasjonalt å innføre mye høyere anbefalinger for inntak, og å heve referanseverdiene for blodprøver. Du kan også finne noen linker på siden min, skroll ned til "Kosttilskudd":

http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html

Spurte dama hva det var godt for og hun sa benskjørhet...er det kun det D-vitaminer og calsium er godt for ?
    Langt ifra. For lavt og for høyt kalsium er alvorlige tilstander, som gir mange ulike symptomer, bl.a. nevrologiske (prikking og nummenhet i armer og bein, for eksempel). For lave nivåer av vitamin D settes nå i sammenheng med mange ulike sykdommer, bl.a. kreft, hjerte-/karsykdommer, irritabel tarm, Alzheimer, diabetes, revmatisme, multippel sklerose - og benskjørhet.

http://mercola.com/2006/dec/30/the-depr ... ciency.htm

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det fins nå en hjemmetest for cøliaki som jeg tror koster 135 kr på apotek 1 som måler Ttg IgA og er ganske bra.

Hos legen: Samme prøve, Ttg. Noen mangler IgA og da gjør labben IgG-versjonen av denne testen hvis man gjør denne testen hos legen. Hos legen er også antigliadin IgA i pakken mener jeg.

Datter har diagnose selv med negative blodprøver og negativ biopsi. De tok bare 4 prøver og tittet på bare to av dem. Cøliaki er flekkvis og de i amerika anbefaler 6 eller 10 eller mer prøver tatt og analysert. 2 er for lite.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    14

Standard

OI Kris, der sto det masse Mye og bra informasjon på din side.

Jeg har vært endel dårlig i jula nå, kan det faktisk komme av at jeg har proppa i meg masse nøtter? Hmm blir jo litt stressa av hva man kan spise og ikke hehe.... Drikker altfor mye pepsi max også sikkert ikke bra, eller jeg vet det ikke er bra, men har blitt så avhengig av det. Har faktisk trappa ned endel og prøver å holde meg til et glass om kvelden.

Problemet mitt er at jeg vet jeg reagerer på noe jeg spiser, men har enda ikke klart å lokalisere det. Skal nå på nyåret skrive opp alt jeg putter i munnen noen dager for å finne ut av mere. Melk og enkelte melprodukter er jeg ikke i tvil om, men det må være mere.

Takker så mye igjen for masse informasjon og engasjemang fra dere, så flott at det finnes et slikt forum med så flotte mennesker er utrolig takknemlig!!

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte. Hva er rett og hva er galt?
    Av Tiffen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 36
    Siste melding: 07-04-10, 17:34
  2. Svar: 4
    Siste melding: 23-09-07, 12:40
  3. Er noe galt?
    Av pandalakris i forumet Blodprøver
    Svar: 31
    Siste melding: 05-09-07, 09:50
  4. Jeg er så trett. Hva er galt med meg?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 59
    Siste melding: 13-06-07, 19:56

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn