Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Threaded View
-
28-12-06, 21:32 #5
TSH= ThyroidStimulerendeHormon. Når den går opp, er det et signal til skjoldbruskkjertelen: "Lag mer Tyroksin!"
FT4= Fritt (ikke bundet) tyroksin med fire jodatomer. En frisk kjertel skal produsere nok av dette til å ha en TSH på rundt 1.
Klassisk definisjon på lavt stoffskifte er høy TSH og lavt FT4.
FT3= Fritt tyroksin med tre jodatomer. Dette er det aktive hormonet. FT4 er bare et lager som kroppen skal bryte ned til FT3. Mange leger mener det ikke er nødvendig å måle FT3. Er det nok FT4, så skal en automatisk lage nok FT3...mener de.
Anti-Tpo. Antistoffer kroppen danner mot skjoldbruskkjertelen hvis du har en betennelse der. Det gir gjerne symptomer på lavt stoffskifte uten at TSH eller FT4 trenger å virke avvikende.
Jeg tenker at legen din bare har tatt TSH og FT4. Hormonlab'en på Aker har en øvre grense på 3,6 på TSH. Andre laboratorier har gjerne en øvre grense på 4 eller deromkring. I Finnmark er det vanskelig å få behandling før TSH er over 10! Det har noe å gjøre med at legene er uenige om hvor grensen bør være. Vanskelig å skjønne, men en behandles stort sett etter hva blodprøvene viser. Her er det en artikkel om å være syk uten at det vises på blodprøvene: http://www.matoghelse.no/index.php?id=309771
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte. Hva er rett og hva er galt?
Av Tiffen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 07-04-10, 17:34 -
Er det mest kvinner som får/har galt stoffskifte?
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 23-09-07, 12:40 -
Er noe galt?
Av pandalakris i forumet BlodprøverSvar: 31Siste melding: 05-09-07, 09:50 -
Jeg er så trett. Hva er galt med meg?
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 59Siste melding: 13-06-07, 19:56

Svar med sitat
Bokmerker