Side 3 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 64
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Oj, bambi, nå hoppet jeg i stolen her. Hvor bor du? Og hvilken fantastisk lege er det du har som er så oppegående? Og hva heter preparatet du får? Fortell, fortell!

Tomat; dersom det (som sagt; mot formodning) skulle vise seg at du har for høyt nivå av vitamin D i utgangspunktet, kan du risikere å få for høyt kalsium i blodet dersom du tilfører enda mer. D-vitamin (D3) er altså ikke skadelig i seg selv, men det kan føre til hyperkalsemi, som er skadelig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tomat, hvas var tallet som var for høyt, D-vitaminet? Var det 25-OH eller 1,25 dihydroxy D-vitamin?
    Hvis det var det siste så betyr det ikke noe, bare 25-hydroxy D-vitamin betyr noe.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Jeg fikk noe som heter Vitamin D 1000 IU (Douglas laboratories). Det er D-3.

Og legen er Omdal på Balderklinikken. Hadde visst vanvittig flaks, for jeg ringte en dag og fikk time dagen etter pga en avbestilling. Fastlegen min er ikke spesielt oppgående på noe felt, derfor valgte jeg bort henne.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Akkurat, Omdal, ja - da forstår jeg.

Dette er samme type vitamin D som jeg har kjøpt en del av fra Vitaviva, forresten - men de har nå gått over til et annet merke. Noen som aner hvorfor?

http://www.vitaviva.com/da/Shop/Product_List.3.98.aspx

P.S. Nora; Tomat har ikke sjekket D-vitamin, legen ville ikke fordi kalsium var innenfor referanseområdet.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Hei igjen, i dag har jeg fått tatt blodprøver på binyrebark og 25(OH) så nå er jeg spent...får ikke håpe legen hopper i stolen når han ser jeg har krysset av 25(OH) hehe... trodde 2000 IU var det samme som 50ug jeg og ikke 4000?

Var på helsekosten etter blodprøvene i dag og kikket etter d vitamin, fant bare bio d3 på 10ug per tablett i 180pakning. Hvor mange tabletter skal jeg begynne å ta uten å risikere noe skade?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

La oss regne om....hvis man regner om µg til enheter så er 1 µg 40 enheter.
    Da blir selvfølgelig 50 µg 50x40= 2000.
    25µg blir 1000 enheter.

10µg blir 400 enheter.

Husker forresten at i gamle dager fikk barna i Norge ganske mye D-vitamintilskudd, men noe skjedde.
    Norge stemte mot barnematdirektivet pga. for mye vitamin D som følge av direktivet. Jeg mener det var noen som ropte varsko fordi barn kunne få i seg mer enn noen hundre enheter. Må gp tilbake og lese, står om det i legetidsskriftet på nett.

Direktivene står på nett, og det er også et større skriv om D.vitamin. Står essensielt at øvre anbefalte grense er 50µg pga. den grensen man anbefalte på 60-tallet men at man ikke vet om skadelige effekter av høyere doser. De siterer alltid et gammelt skriv fra India hvor en fikk målt forhøyet kalsium på en dose som var noe mer enn 50µg. Vieth og andre som kommenterte saken skriver at tillkuddet antageligvis var mye sterkere enn hva som stod på pakken, noe som har skjedd mange andre steder på kloden og som er dokumentert, at det hender at det er industriuhell. Tvertimot så beviser det hvor trygt store doser vitamin D er, når tusener av mennesker får enorme doser og bare et par blir syke av det etter industriuhell....Det var en som døde, men han var syk fra før med noe annet.

nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

2000 enheter ja, var det jeg trodde...nå har jeg nettopp svelget første d-vitamindose...begynner med 30ug så hvis jeg får lov av noen her å ta mere før jeg får svar på prøven, så gjør jeg det får jo inntrykk mange steder at store doser ikke ser ut til å være giftig..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Langvarig udsættelse for sollys, f.eks i solarium eller ved solbadning øger dannelsen af D-vitamin i huden. For meget D-vitamin får serum calcium til at stige, så man kan blive meget syg. Der er rapporteret om patienter, hvor det første symptom på sarkoidose var svært forhøjet serum calcium, som var udløst af entusiastisk solbadning under sydlige himmelstrøg.

I de første par år efter diagnosen bør serum calcium derfor kontrolleres regelmæssigt. Hvis der er tendens til forhøjet blodkalk frarådes solbadning og indtagelse af vitaminpræparater med D-vitamin.
    http://www.sarkoidosenet.dk/sarkoidose.php?2:27:0

Jeg kan ikke så mye om Sarkoidose selv, men ble advart på et av forumene da vi snakket om å begynne å ta D-vitamin, så jeg vet ikke hvor stor risikoen er. Det er noe en må ta stilling til selv, og da på denne anbefalingen: - i samråd med lege. Jeg valgte å vente på blodprøven...

En står ene og alene ansvarlig for de valg en tar, og det er derfor viktig at en har mest mulig informasjon før en begir seg ut på "eksperimenter".

så hvis jeg får lov av noen her å ta mere før jeg får svar på prøven, så gjør jeg det
    Derfor! ... Håper jeg ingen gir deg lov til det. Dette forumet er basert på likemannsarbeid. Det er jo ikke betalte helsearbeidere som gir råd. Man utveksler tanker, kunnskaper og erfaringer. Husk det ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Da må man ha sarkoidose fra før. de har noen bakterier uten cellevegg i cellene som lager fryktelig mye 1,25 D-vitamin (aktivert D-vitamin) og det kan måles med blodprøve.
    Det med bakteriene er ikke fastspikret i legeverdenen ennå, men det publiseres noen artikler om det for tiden, og en rekke paseinter får langvarig antibiotikabehandling for sarkoidose, opptil flere år og ulike stadier.
    De tåler ikke vanlig lys heller og gå gå med solbriller, og dataskjermer er også noe plagsomt lyse for dem.
    Og han i India som fikk forhøyet kalsium og hvor artikkelen om tilfellet hans blir stadig sitert ang. hvor giftig vitamin D er, det kan godt ha vært en sarkoidose-pasient og ikke en tuberkulose-pasient. Sarkoidose opptrer jo ofte i lungene. (det dreier seg om en som fikk påvist forhøyet kalsium med ca 2000 IE D-vitamin om dagen, må gå tilbake og finne tallet)

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

God jul alle sammen! I dag er 3.dagen jeg har tatt 30ug og jeg begynner allerede å føle meg bedre å se at jeg blir finere i huden...håper ikke dette kommer av noe annet og bare er midlertidig, men at d-vitaminene faktisk fungerer!! Gleder meg for hver dag som går nå på en eventuell bedring

Side 3 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
    Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 31-10-07, 19:08
  2. fortvilet
    Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 11
    Siste melding: 19-12-06, 16:38

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn