Side 2 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 64
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Var jeg deg ville jeg krysset av på 25(OH) i hvert fall, når du skal ta prøver i morgen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Var jeg deg ville jeg krysset av på 25(OH) i hvert fall, når du skal ta prøver i morgen.
    Oki, da gjør jeg det! Er ikke de andre nødvendige også da?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei, hei tomat

Først av alt: Hvis jeg var deg ville jeg ikke begynne å ta D-vitamin på egenhånd, og i alle fall ikke store doser. Jeg har lenge trodd at jeg sikkert hadde D-vitaminmangel fordi jeg har så utrolig mange kraftige stoffskiftesymptomer på tross av årevis med medisinering. Men når legekontoret endelig klarte å få tatt en D-vitaminprøve, så lå jeg faktisk litt over. Er jo mulig jeg på andre tider kan ligge under, men kanskje ikke. Så ta prøve først!

Ellers har du jo mange og kraftige symptomer på lavt stoffskifte.

Hvorfor sier fastlegen at det er latent stoffskifte? Og er det nå sikkert at alle blodprøvesvar ligger innenfor referanserområdet? Mange med lavt stoffskifte har for høy Anti-TPO. Har du fått sjekket denne? Og er det denne de andre i familien din sliter med?

Jeg ble ikke medisinert i mange år på tross av alt for høy Anti-TPO. Sønnen min (ca like gammel som deg) har først nå etter mange år med for høy Anti-TPO blitt invilget en liten prøveperiode på lav dose Levaxin. Han ser ut til å reagere positivt på dette. Men ikke jeg. Så jeg har en teori om at hvis man går for lenge uten behandlig tar kroppen varig skade. Så du bør få hjelp raskest mulig hvis det kan fastlås at du har Anti-TPO og/eller et stoffskiftehormon utenfor referanseområdet. Ikke sikkert det er særlig stor dose som da skal til. Men det er viktig at avvik kan konstanteres for hvis det er noe annet som er galt og man tilfører thyroxin, vil skjoldbruskkjertelen produsere mindre selv - og du har da fått et tilleggsproblem.

Hvis legen ikke vil gi deg Levaxin og det er Anti-TPO som er for høy, så er det mulig at et helsekostprodukt som heter Sun-Chlorella kan slå ned antistoffene noe. Jeg kan ikke si dette sikkert enda, da jeg holder på å prøve det ut selv. Du får i så fall følge med her på forumet for fortsettelsen.

Forresten - kan du orke å trene litt? Jeg tror at hvis man "sparker" kroppen litt i gang med trening, så tvinger man i alle fall den lille thyroxinen man har ut i cellene og rundt i kroppen. Det er ganske tungt til å begynne med med lavt stoffskifte, men for min del så er det kun ved trening at jeg våkner både i kropp og hode. Du behøver ikke løpe maraton, bare moderat, og begynn forsiktig. For min del hjelper det også litt på frysinga og verkinga.

Lykke til ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Grunnen til at legen mener det er latent er at alle de andre blodprøvene har vært innenfor referanseverdiene, men at de har gått opp og ned. Derfor har han tatt en ny prøve nå..Anti TPO vet jeg ikke hvordan er med, men når jeg skal til legen neste gang skal jeg få alle utskrifter og legge ut her! Det er derfor jeg tror det kan være veldig sannsynlig med d-vitamin mangel fordi det er ganske svake symptomer på stoffskifte om sommeren, og de tar helt overhånd utover høsten og vinteren... Men hvor mye d-vitamin mener dere jeg skal begynne å ta da?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Du kan uten fare ta 800 - 1000 IE pr. dag, selv om det (mot formodning) skulle vise seg at du er over referanseområdet. Men sørg for at det er D3 (kolekalsiferol), ikke D2 (ergokalsiferol). Les mer på siden min:

http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html

(eller i Oasen).

25(OH)vitamin D er den eneste blodprøven man trenger å ta for å kontrollere vitamin D-status.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

25(OH)vitamin D er den eneste blodprøven man trenger å ta for å kontrollere vitamin D-status.[/quote]

Hva er det da måling av PTH og Kalsium viser?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

For å få et bilde av det totale kalsiumstoffskiftet, bør man ta alle disse prøvene. For høyt eller for lavt kalsium kan også skyldes sykdom eller skade i parathyreoidea, som skiller ut PTH. Men nå har jo du fått påvist kalsium innenfor referanseområdet, derfor er det ikke nødvendig å ta PTH.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Oki tusen takk for svar! Da tester jeg meg for 25(OH) til fredag sammen med binyrebarken og bare krysser av for denne og satser på legen ikke bryr seg om det...men da lurte jeg på å begynne med d-vitamin på fredagen etter denne prøven, men hva skjer hvis jeg tar mer enn 1000 IU? Leste om det prosjektet i Tromsø hvor testpasientene fikk servert en døgndose på 6000 enheter D3...

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Hei
    Jeg får 4000 IE vit D pr dag. Hadde et veldig lavt nivå, på kun 20, da jeg tok alle prøvene for en mnd tid siden. Legen måtte skrive ut en spesiell resept på disse.

Legen min fortalte at det hang sammen med binyrebark og vit d-mangel. Så det er nok lurt å sjekke opp dette sammen med de andre prøvene.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Fins det ordentlig D-vitamin på resept?
    Sist jeg sjekket var det bare den farlige vitamin D2, samt etalpha og andre analoger til aktivert vitamin D.

De som ikke har nyreproblemer (har ikke noe med binyrebarkproblemer å gjøre) kan ta vanlig D3.

4000IE er 50µg.

Hva fikk du?
    Veldig spent.

Side 2 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
    Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 31-10-07, 19:08
  2. fortvilet
    Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 11
    Siste melding: 19-12-06, 16:38

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn