Viser søkeresultater 1 til 10 av 64
-
19-12-06, 17:18 #1
Ny på forumet her: Fortvilet! Oppdatert med prøveresultater.
Hei, håper dere vil ønske meg velkommen her i disse førjulstider.
Har i en del år nå begynt å føle meg verre og verre med følgende symptomer:
- Tretthet, umulig å komme seg opp om morran!!!
- Oppblåst og treg mage
- Lettere depresjon
- Irritabel
- Veldig nedsatt hukommelsesevne!!
- Nedsatt sosial evne
- Veldig nedsatt konsentrasjon!!
- Lite energi uten anstrengelse
- Sliten
- Tiltaksløs
- Svak verking i muskler og ledd av og til
- Veksler veldig mellom å fryse eller å koke over
- Tørr og deigete hud med eksem som KLØR!!! Fet hud i ansiktet
- hoven under øynene
- Fryser lett
- Går ikke ned i vekt selv om jeg spiser lite
- Tørt hår + håravfall
Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole. Det er ikke så veldig lett når jeg sliter med disse symptomene som jeg nå antar i samråd med leger, er lavt stoffskifte. Dette er de symptomene jeg kommer på akkurat nå, men er sikkert et par til. Trettheten er det verste hvor jeg har en vekkeklokke som ringer hvert 10. minutt fra kl. halv 8 og utover...Pleier som regel til slutt å orke å stå opp i 10-11 tiden hvis jeg legger meg i 11-12 tiden. Da går jeg dødstrøtt hele dagen og kan gjerne legge meg til å sove et par timer når jeg kommer hjem. Sovner på bussen, gjør jeg nesten alltid for ikke å snakke om i forelesningene. Fastlegen mener det i så tilfelle bare er snakk om latent lavt stoffskifte fordi jeg har ligget innenfor referanseverdiene før, noe jeg får svar på når jeg skal til legen 15. januar etter nyttår.
Men så kommer det store spørsmålet: For meg er alt dette VELDIG sesongavhengig..Når våren kommer blir jeg sakte men sikkert mye friskere og om sommeren er jeg så godt som helt fin..Eneste jeg kommer på som jeg kan sette fingeren på er at jeg blir veldig fort varm, klam og svett hvis jeg anstrenger meg litt... Og kanskje også veldig svake symptomer av de overnevnte så det kan muligens virke som om stoffskifte er latent og på vei...Så har jeg i en stund nå gått og trodd det var vinterdepresjon, og jeg har investert i solbriller som gir meg uva og uvb stråler rett på øynene uten merkbart resultat! Så har jeg snakket med Kristin her på forumet og hun nevner mangel på D-vitamin som en meget sannsynlig årsak i og med at jeg fra september og utover mot vinteren blir verre og verre og blir bedre og bedre fra våren og mot sommeren. D-vitamin produksjonen settes jo i gang gjennom sol på huden. Hva tror ekspertene her om dette? Hun nevner også mulig binyrebarktretthet som en årsak noe jeg skal ta blodprøver på i morgen... D-vitamin prøvene må jeg prøve å overtale legen om å få tatt nå snart..
Stoffskifte er forresten arvelig og både mamma, onkel og mormor har det...
Tusen takk for svar!
Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole.
Det er ikke så veldig lett når jeg sliter med disse symptomene som jeg nå antar i samråd med leger, er lavt stoffskifte.
-
19-12-06, 18:42 #2
Hei jeg vil ønske deg velkomme på Forumet
Jeg kan ikke så mye om Stoffskifte sykdommen så det overlater jeg til andre, du får helt sikkert svar de er så hyggelige og flinke her
Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.
-
19-12-06, 19:17 #3
Hei og velkommen hit!
Jeg har vel antakelig bidratt det jeg kan - håper du får mange og gode svar her!
-
19-12-06, 19:23 #4
Det har du absolutt gjort Kristin så det sier jeg tusen takk for! Men fikk du den siste mailen om at legen ikke ville ta noen ny blodprøve fordi kalsium verdien var fin, og da kunne ikke de 3 andre verdiene (PTH, OH(25) og OH(1.25) være gale...? Fikk heller ikke noe ordentlig svar fra sykesøsteren når den kalisumverdien ble målt for de kan jo ha vært på sommeren liksom!
Opprinnelig skrevet av kris
Det er ikke så veldig lett når jeg sliter med disse symptomene som jeg nå antar i samråd med leger, er lavt stoffskifte.
-
19-12-06, 19:39 #5
-
19-12-06, 19:53 #6
Hei!
Kalsium er det strengest kontrollerte stoffet i hele kroppen, og det skal veldig mye til før det forlater referanseområdet.
Så det argumentet kjøper jeg ikke.
Dessuten har jeg sett blodprøver til to mennesker i min omgangskrets, og de har begge vitamin D (den som heter 25-OH) på 60 nmol/l. Nedre grense er ofte 50 men kan også være lavere.
Imidlertid så har det vært rundebordskonferanser og de har blitt enige om at 80 er laveste anbealte nivå.
Den ene jeg kjenner har da forhøyet PTH og noen ganger ionisert kalcium innenfor, og noen ganger under referanseområdet. Kroppen gjør alt den kan, også på bekostning av tenner og skjelett, for å opprettholde blod-calciumet. Derav den høye PTH hos den ene. Så etter logikken til legen din har hun da ikke for lavt vitamin D de dagene i måneden som hennes PTh er så høyt at calcium ligger såvidt innenfor.......
Leger tror også at prøven må sendes frossen, men det er bare 1,25 vitamin D som skal. Trengs ikke til dette bruk.
Den andre vet jeg ikke PTH på, den andre som har 60 altså.
Det er en større og bra artikkel om D-vitamin av Moan i legetidssriftet iår. se på www.tidsskriftet.no .
Vitamin D har så mange andre oppgaver enn dette med calcium. For eksempel er det noen forskere som skriver at man burde forebygge hypo-og hyperthyreose med vitamin D, istedenfor å vente til det oppstår pga. vitaminmangel. (vitamin D forebygger alskens autioimmune tilstander)
Se ellers posting i kosttilskudd-folderen her om vitamin D.
Print ut artikkelen av Moan og forsøk med den ovenfor legen.
Eller start på egenhånd med å ta mer D-vitamin.
Masse hilsner
nora
-
19-12-06, 20:23 #7
"Eller start på egenhånd med å ta mer D-vitamin"
Tusen takk for svar Nora, kjempe snillt! Skal sette meg inn i d-vitaminet så mye som mulig, men lurte på det med d-vitamin... Hvis jeg skal begynne å ta d-vitamin på egenhånd, hvordan vet jeg da hvor mye jeg skal ta? For hvis jeg nå begynner å ta d-vitamin og går å tar blodprøver, så vil jo de kanskje være normale da... Og da kan ikke legen si hvor mye jeg skal ta? Får man kjøpt D-vitamin rent i store mengder eller må det fås på resept? Og så synes jeg Kristin sa noe om å ta kalsium i tillegg ved store mengder d-vitamin?
Jeg skal jo forresten gå å ta prøve på sykehuset i morra angående binyrene, og da har legen gitt meg et skjema med de prøvene jeg skal få analysert som jeg skal levere...på det skjemaet står også de verdiene OH, PTH og calisum så frister veldig å bare krysse de av så jeg slipper å vente til januar med å få tatt de prøvene for så å vente 3 nye uker på svarene...men vet ikke om jeg tørr det heller hehe..uff, hater å vente...spesielt siden jeg skal til på siste halvår på studiene og er avhengig av å fungere normalt i de avsluttende fag samtidig som jeg må konte et par eksamener!!Er en 22 år gammel gutt som for tiden går 3 året på Høyskole.
-
19-12-06, 23:18 #8
Velkommen til forumet.
Vil bare minne deg om dersom du ikke vet det at om du har kronisk sykdom eller kanskje også er syk generelt det er jeg ikke sikker på så har du dersom du har med legeerklæring rett til lengre tid ved eksamen. Du må da levere inn søknad om dette.
-
19-12-06, 23:21 #9
Glemte å legge til at jeg har også vært plaget med en fryktelig hudkløe når stoffskiftet mitt har vært for lavt. Prøvde allverdens kremer.
Den som hjalp meg var Coconut Body Butter fra Body Shop, den lukter litt kokus, i tilfelle du ikke liker det, men den var veldig effektiv for meg. Koster149 kroner.
-
20-12-06, 00:14 #10
Hei, vet om det med eksamens tiden ja men har liksom ikke hatt tiltakslyst til å søke om det engang så det sier jo litt... men måtte det sånn krem fra bodyshop til for å bli kvitt kløa? forsvant ikke den med stoffskifte medisiner? kremen bare lindrer der og da og jeg er jo mest interresert i å bli kvitt problemet liksom
Opprinnelig skrevet av cat
Tusen takk for svar!
Lignende tråder
-
Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 7Siste melding: 31-10-07, 19:08 -
fortvilet
Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 11Siste melding: 19-12-06, 16:38
Svar med sitat
Bokmerker