Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: Hypotyreose og pcos.....
-
15-11-06, 20:38 #1
Hypotyreose og pcos.....
Har disse to sykdommene en sammenheng?
Er det lettere å få pcos når man har hypotyreose?
Noen som vet??
Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
-
15-11-06, 20:50 #2
pco kommer vel gjerne med overvekt om jeg ikke husker helt feil?
var på god vei inn i den der for noen år siden.
siden vi med lavt stoffskifte har veldig lett for å legge på oss og vanskelig for å ta av vekt igjen, tipper jeg sammenhengen ligger der? eller?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
15-11-06, 21:38 #3
Trodde overvekten kom med PCOS jeg og ikke omvendt men det er mulig jeg tar feil. Jeg har hatt PCOS, men var ikke overvektig.
-
15-11-06, 22:05 #4
jeg er usikker på rekkefølgen jeg aldså...
min situasjon var slik:
gikk opp ca 40 kg i løpet av et svangerskap, fikk en unge
og hypothyreose, :(
gikk den 35 kg på et år etter fødselen, men så gikk den nedoverbakker... eller skal vi si oppoverbakke...
jeg gikk opp alle kiloene nesten igjen i løpet av ca et år. jeg la på meg en halvkilo i uka på slutten
da jeg omsider kom meg til ernæringsfysiolog fikk jeg vite at jeg var en hårsbredd fra å utvikle diabetes og at jeg mest sannsynlig hadde pco.
fikk en vite en masse om glykokjemisk indeks, karbohydrater og proteiner og så ble stillingen begrenset og vi som "bare" hadde overvekt fikk ikke flere timer hos ernæringsfysiologen... :evil:
men jeg klarte å ta tak i problemet og ved å spise "riktig" har jeg fåt kontroll over blodsukkerte mitt i alle fall...Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
16-11-06, 04:33 #5
Dette vet jeg utrolig lite om, men for en tid siden leste jeg at PCO og PCOS ikke er samme sykdom.
Kan det stemme?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
16-11-06, 15:20 #6
Ja det er samme sykdom Stina. Men det ene er et syndrom og det andre ikke om jeg ikke husker helt feil.
Man legger på seg av PCO og PCOS. Har ikke hørt at man skal ha større sjanse for å få det pga vekt. Tror heller ikke vi med lavt stoffskifte har større sjanse for å få det. Har ikke lest noe sted at vi har større mulighet for å få det. Og det er ikke en autoimmunlidelse så langt jeg har fått med meg.
Men stoffskifte problemer har en del fellestrekk med PCO/PCOS sånn i forhold til symptomer. Og det med inferrilitet er vel det største fellestrekket tror jeg.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
16-11-06, 15:40 #7
Holder på å bli utredet for PCOS akkurat nå og det er som Anne Ma sier en ørliten forskjell.
Ved PCO kan man fysisk se på eggstokkene at egget ikke løsner, men samler seg i en "pose" som etterhvert samler opp mange egg. Behandlingen for dette er hormon som løsner opp posen eller kikkhullskirurgi hvor man driller små hull i posen. PCOS er et syndrom hvor man har alle symptomene på PCO, men det er ikke fysiske spor på eggstokkene. Forklaringen på dette kan være så enkelt at man ikke har eggproduksjon.
Overvekt kommer som et resultat av PCO eller PCOS, ikke omvendt. Mange med PCOS er også insulinresistente og derfor blir metformin, som er en diabetesmedisin, anbefalt som behandling.
-
16-11-06, 15:50 #8
Ok damer, men da har man ikke mensen ved pcos/pco eller?
Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
-
16-11-06, 16:21 #9
Det kan man ha. Og man kan ha mens forstyrrelser. Det varierer..
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
16-11-06, 16:37 #10
Det er mer om hormoner samt PCOS på http://www.snartgravid.com samt www.inciid.org og mange steder.
Søker man på nett så kommer det også opp noen norske sider fra doktoronline eller noe sånt og veldig lavkarbo ernæring anbefales...
Metformin er vanlig behandling også,
Lignende tråder
-
Hypotyreose og trening
Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 12Siste melding: 21-09-09, 19:21 -
Sykmelding og hypotyreose
Av Elly i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 27-10-08, 22:15 -
Kan jeg ha subklinisk hypotyreose?
Av lemurpiken i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 2Siste melding: 04-06-08, 12:19 -
PCOs - nytt fra forskning
Av Merete i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOsSvar: 3Siste melding: 16-11-07, 16:16
Svar med sitat
Bokmerker