Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
Threaded View
-
15-11-06, 21:56 #25baremei Gjest
Ã…hhh. Nå hadde jeg nettopp skrevet et langt svar, og så klikket jeg feil og lukket vinduet. Borte vekk!
Men vi prøver igjen, litt kortere.
Jernmangel kan gi hodepine, ja. Og en drøss av andre symptomer. Hvis du gjør et google-søk på "anemi symptomer" finner du alt det jeg akkurat har klippet og limt fra, bl.a. dette:
Kan anemien skyldes andre sykdommer? Inflammatoriske sykdommer, revmatiske sykdommer, nyresvikt, leversykdommer, gastrointestinale sykdommer (ulcerøs kolitt, Crohns sykdom), hypotyreose fører ofte til anemi.
Også sa jeg noe om at legen bør jo være interessert i å la deg prøve, siden du er så dårlig. B12 er vannløselig og overskudd skyldes ut, ferritinen din er ikke høyere enn at du har et godt stykke igjen til forgiftningsfare.
Men det som går igjen på de mer profesjonelle sidene jeg fant er at det er viktig å finne årsaken til anemien (som altså kan være jern-, B12 eller folatmangel eller alle sammen) før man behandler. Har du hypotyreose er saken klar, men men skal likevel gjøre en innsats for å sjekke andre årsaker.
Har man f.eks. hypo eller kraftig menstruasjon vil jeg anta årsaken er ganske klar, har man begge deler er det kanskje ikke engang noe å lure på. Men det presiseres mange steder at man skal sjekke flere ting, bl.a. homocystein.
Se her http://www.astrazeneca.no/sykdommer/ane ... _lege.html
Senere tids forskning har også vist at vitamin B12 og folinsyre er viktig i en annen og mer komplisert sammenheng; nemlig for dannelsen av homocystein og metylmalonsyre. Under utredningen av B12 mangel vil det også sendes prøver på disse ting til laboratoriet. Dette for å stille en mer eksakt diagnose. I dag er forskerne også opptatt av den betydning homocystein har som risikofaktor ved hjerte-karsykdom. Forhøyet homocystein gir i seg selv en viss risiko for hjerte-karsykdom selv om enkelte stiller seg avventende til dette. Det er påvist risikoøkning både for koronar hjertesykdom og hjernekar sykdom. Noen studier har også vist sammenheng mellom høy homocystein og blodpropp
Lignende tråder
-
Lyst på bil? Ikke? Les likevel!
Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 1Siste melding: 04-11-07, 12:41 -
hvorfor går fritt t4 ned når jeg øker dosen?
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 16-11-06, 15:18 -
Gått rett i sengeliggende
Av Tor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 21-08-06, 21:30

Svar med sitat
Bokmerker