Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
12-11-06, 15:55 #1
Problemer med medisin dosen etter opperasjon
Hei
Ble opperert i mars 06. fjernet hele kjertelen.
Ble først satt på 150 mikrogram pr.dag, stoffskifte ble da for for høyt, ble så satt på 100 mikrogram pr.dag, stoffskifte sank da sakte nedover, lå i grensen til for lavt, ble skikkelig dårlig, økte så til 100 mkg 4 dager pr.uke og 150 mkg 3 dager pr.uke. (hjalp ikke)
Endret slik at jeg fikk lik dose pr.dag 125 mkg.pr.dag, stoffskifte økte raskt, prøvesvar nå er ft4 19.8 tsh 0.19.
Kjenner på kroppen at økningen har vært litt rask, urolig innvendig, hyper/sliten, dobbelslag, raske hjerte slag, skjelven osv.
Jeg håper nå at økningen staner og at jeg holder meg på disse verdiene, da jeg har tidligere trivdes godt her.
Jeg vet at medisin dosen skal tilpasses vekten og høyden man har, men husker ikke hvordan legen regnet det ut. Er det noen som vet det.
Veier 56 kg høyde 167.
Ellers så setter jeg pris på tilbakemedlinger fra noen som har vært igjennom det samme.
IselinBle opperert i mars 06. fjernet hele kjertelen. Problemer med medisin dosen etter opperasjon
-
14-11-06, 08:44 #2
Bruker
- Medlem siden
- Apr 2006
- Sted
- Eidsvoll (utflytt Harstad)
- Meldinger
- 5
problemer med dosering etter operasjon
hei Iselin
Kjenner igjen symptomene du nevner. Jeg ble operert i 1998, og har variert doseringen av Levaxin, alt fra 100x4-3x150, 100x3-150x4, 100x2-150x5 og nå 150x7.
Står nå på det siste, og sliter med de symptomene du nevner. Jeg tror man må venne seg til en dose over ganske lang tid.
Så kunsten er å være tålmodig, og kanskje langsom opptrapping
har ikke hørt om dosering etter høyde og vekt ang Levaxin, men det hadde jo vært interressant å få litt mer kunnskap:-)
-
14-11-06, 13:54 #3
Det fins en tommelfingerregel på 1,6-1,7 µg per kg.
den er mest ment for dem som skal startes på levaxin.
Hva man trenger, kan være noe annet.
Husk at noen trenger liothyronin i tillegg til levaxin og at det er lurt å se på ft3 samtidig med TSH og ft4. ft3 skal også i øvre halvdel vanligvis. Noen må ha den såvidt over.
Andre trenger Armour Thyroid for å føle seg som menneske...
Hva TSH blir, er individuelt. Min blir lav, 0,02.
-
14-11-06, 15:42 #4
Hei Iselin

De fleste med hypothyreose bruker mellom 100 og 125 pr. dag. Det er det som står skrevet, men som Nora sier, så er det individuelt.
Krysser fingrene for at dette er dosen du skal ha. Det er så frustrerende å ikke finne dosen sin! Men vær forberedt på at det ofte skal flisespikking til for å finne sin optimale dose.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
26-11-06, 22:33 #5
Jeg leste litt på Levaxin (har startet på 100μg selv)
Det varierer vist veldig mye hvor mye man tar opp av Levaxin:
-
Absorpsjon: Variabel, men tilstrekkelig. Faste øker absorpsjonen. Den absolutte biotilgjengelighet er opptil ca. 80%, men det er funnet store variasjoner.
Det er også veldig lang halveringstid, så det tar lang til fra man endrer dosering til noe skjer...
-
Halveringstid: Tyroksin elimineres langsomt fra kroppen med en halveringstid på 6-7 dager ved eutyreoid tilstand, forlenget halveringstid ved hypotyreose og redusert ved hypertyreose.
-
Det virker jo nesten umulig å dosere dette riktig...:(Jeg har diagnosen Graves siden Feb. 2005. Ukjent knute Des.06. 45mg Neo-Mercazole + 60mg Pranolol. Radiojod 600MBq Jan.07. Blokkerende og stimulerende TRAS?
-
27-11-06, 00:19 #6
Nei da, det tar bare litt tid. Tålmodighet er desverre noe man må ha når det kommer til dette med medisinering.
Det skal visst nok, også være letterefor menn, å finne den optimale Levaxindose. Slik jeg har oppfattet det så har det noe med den kjemiske forskjellen mellom jenter og gutter.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
12-12-06, 18:42 #7
operert
Hello!
Jeg kjenner meg veldig igjen! Ble operert april 2006. Fjernet hele kjertelen. Fikk radiojod terapidose etter 5 uker uten levaksin.
Mine verdier var da tsh over 100 og fritt t4 på under2!
Begynnte rett opp på 125 Levaksin. Følte meg ELENDIG.
Zoombie og slapp. Fikk hjertebank, ble satt på betablokker.
Begynte å føle meg bedre etter 3 mnd.
Tar nå annenhverdag 125 og 150 Levaksin men er enda ikke megselv dessverre.
-
12-12-06, 18:51 #8
Hei sann! Jeg fikk radiojod og deretter levaxin. Husker ikke dosene nå lenger. Men etter min erfaring tok det kanskje 3 mnd å venne seg til dosen, og særlig var det mange ubehagelige symptomer i den perioden. Så tok det sikkert 3 mnd til før jeg følte meg noenlunde bra. Nå har det gått et år siden jeg da ble "frisk", det har vært ganske greit. Har hatt noen snev av symptomer, men langt fra slik som før. Jeg har kunnet jobbe fullt igjen.
Men alt kommer an på hva man lider av og hvor mye syk man har vært (hvor ille lavt eller høyt det har vært osv). Jeg har nok ikke vært kjempesyk, bare sånn middels.
Lignende tråder
-
"overdosert" etter 9 år på medisin??!!
Av merethe i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 13Siste melding: 01-11-08, 21:23 -
OPP i vekt - problemer?
Av MizzyCat i forumet MeningsmålingerSvar: 4Siste melding: 16-01-08, 13:24 -
problemer med stemmen, magen, neglene, halsen.
Av rikke i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 31Siste melding: 05-11-07, 10:34 -
Problemer med øynene
Av Yvette i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 37Siste melding: 29-05-07, 16:14
Svar med sitat
Bokmerker