Hei

Ja! Be om oppfølgingsprøve. Jeg fikk også en masse svada om at en prøve utenfor referanseområdene ikke betyr noe, men hos gutten min viste jo oppfølgingsprøven at verdiene bare falt, og han har jo nå fått diagnose medfødt hypofysesvikt.
Min erfaring så langt er at svært få leger vet noe særlig om barn og stoffskifte, så prøve å få en time hos endokrinolog for vurdering hvis du føler deg usikker på de svarene du får. Jeg synes mange leger svarer ut fra kjennskap til stoffskifte hos voksne, noe som kan være helt feil i forhold til barn. Ellers så ser jeg at referansene jeg har fått på ft3 faktisk går opp til 6,5....
Hva sier helsestasjonen om vekten? Jeg fikk beskjed om at de var mye mere obs på lengdekurven enn vekst fordi den indikerte først om noe var galt. De stresset ikke så med vekten. At den stopper opp rundt ettårsalderen når ungene begynner å bevege seg mere er jo normalt, men 700 g fra 8 - 15 mnd vill nok jeg også ha reagert på. Ellers så kan det være svært vanskelig å påvise matintoleranse på tross av blodprøver. Jeg ble anbefalt å prøve meg frem selv, om jeg hadde mistanke om slikt, evt i samråd med homeøpat. Men et hint kunne være om bæsjen luktet ekstra ille....
Det var vel ikke så mye konkret, matnyttig hjelp i dette innlegget mitt, men stol på magefølelsen og forlang skikkelig utredning om du mener det trengs.
Lykke til!
Klem fra Eias