Sitat Opprinnelig skrevet av kris
Men oppfordringen går til alle andre som har mulighet og interesse - her kan dere lese mer:

http://uit.no/nafkam/nytt/3368
Det er nok ikke alle der har muligheden, men alle vi med stofskifteproblemerne burde interessere os særligt for amalgam og andre "kilder" til forurening med kviksølv i vores omgivelser startende med:

1. grundig overvejelse inkl. personlige ofre for at slippe af med de sølvplomber vi allerede har i munden;

2. sætte jord og himmel i bevægelse for af HINDRE, at nogen repererer ungernes tænder med kviksølv;

3. undersøge grundigt om det ikke er BEDRE, at indtage de nødvendige fedtsyrer via kapsler fra en "kviksølvfri" producent, fremfor at spise for mange fede fisk i den daglige kost.

Det sidste er et påstand, jeg selv ikke har udforsket grundigt endnu. Jeg spiser kun rødspætter, torsk og andre "slanke" fisk, hvor der ikke er mulig ophobning af kviksølv og andre tunge metaller, da de fortrinsvis deponeres i fedtholdigt miljø i levende organismer.

Hvorfor alt dette?

Fordi enzymet, der betinger en ordentlig omdannelse af T4 til T3 - er kviksølv-følsom og processen nemt ødelægges eller forringes af at "værtskroppen" dagligt tilføres kviksølv enten fra sine egne tandplomber eller fede fisk i kosten...

Jeg selv kan meget godt nyde f.eks. varmt- /koldtrøget laks eller dampet laks i hvidvin eller citron.... men kunne altså ikke få opklaret om f.eks. nors opdrettet laks er mere fri for miljøgifte end den vildtlevende i naturen. Af en eller anden mystisk grund klapper alle leverandører i, når man stiller et enkelt spørgsmål om netop det.

Er der nogen herinde, der ved noget mere om det kunstige fiskeopdræt er mere fri for forurening?

Og rigtig pæn weekend til alle os herinde, og tak for svarene, når/hvis de kommer