Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
10-11-06, 20:37 #1
Juhuuu! Jeg føler meg utrolig bra! Kuttet antidepressiva!
Legen min ville så gjerne at jeg testet ut antidepressiva "for å utelukke at jeg har en skjult depresjon som gir alle de diffuse symptomene mine". Siden august har jeg derfor gått på tablettene, og siden august har jeg hatt det helt jævlig med sykdom og følelsen av å ikke henge sammen mentalt.
Jeg godtok likevel å fortsette med antidepressiva en stund for å vise legen at jeg virkelig ønsker å bli bedre fra symptomene mine, men hun var ikke fornøyd etter 2 mnd, for det viste seg på blodprøven at jeg ikke var oppe i ønsket nivå. Hun ba meg øke dosen, noe jeg gjorde i ca. 1 uke. Da var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å gå på jobb. Hodet føltes som en gigantisk ballong stappfull av bomull - helt ubrukelig. Samtidig var jeg så trøtt at jeg sov nesten hele tiden.
Nå er det 2,5 uker siden jeg begynte nedtrappingen og det ble bedre allerede første uken. Idag, 1 uke etter at jeg tok siste bit av dritt-medisinen er energien fra i sommer tilbake og jeg føler at jeg fungerer igjen.
Ikke helt optimalt, men etter de mnd med helvete føles livet som stoffskiftepasient helt topp.
Jeg er nesten helt ruset av å føle meg så bra igjen! hehe - på jobb smilte jeg sånn og var så energisk at jeg ble spurt om jeg har startet på lykkepille. Snakk om å være VELDIG langt fra sannheten...
-
10-11-06, 21:15 #2
Ja, antidepressiav funker særdeles dårlig på mennesker som egentilg er hypo.
Jeg måtte selv gå gjennom denne øvelsen før jeg fikk prøve thyroxin som det het i 2000.
Jeg måtte prøve cipramil.
For det første var jeg kvalme hele dagen hele tiden, for det andre var jeg stadig ett sted mens jeg var et annet sted, og jeg følte meg jævlig.
Jeg var i kjøkkenet, og ble der , mens kroppen min gikk ned i fryseren for å hente ting, for eksempel. Jeg lå i sofaen og var klistret til tv-skjermen )valg i amerika med dramatikk). Jeg begynte å tisse blankt og fikk bihulebetennelse.
Følte meg mye bedre når jeg holdt opp etter hele 10 dager. Orket ikke mer. Bihulene ble straks bra.
I ettertid så leste jeg at cipramil forsterker ting som er der fra før. det forsterket min brain fog. Brain fog er når man finner igjen dopapiret i kjøleskapet ogvaskepulveret i fryseren og man ikke husker hvorfor man gikk i kjelleren osv. Da var jeg oppe mens jeg gikk ned i fryseren. Jeg forstod konseptet brain fog bedre.
Når jeg så fikk prøve thyroxin, merket jeg bedring allerede neste dag, og føttene ble varmere allerede etter en halv time samme dag. Yes!
-
10-11-06, 21:22 #3
Brain fog er et av problemene mine som er blitt sterkere og sterkere de siste 2-3 årene uten at legene finner noen årsak. Jeg er medisinert for hypothyreose i 11 år, og har aldri før hatt brain fog- problemer.
Brain fog er altså det jeg klager mest over hos legen.
Brain fog er også det som var årsaken til at legen ville forsøke antidepressiva. Og jeg er sikker på at anti-depressivaen er årsak til at brain fog´en min har vært ekstra ille de siste mnd.ene.
Det er helt utrolig å føle seg bedre. Selv om jeg fortsatt har brain fog, er det i alle fall ikke så ille som resten av høsten. Jeg har opplevd å gå fra både vett og vilje i et annet rom. Da står man der og klarer ikke å komme seg noen vei og vet verken hvor man skal eller hvor man kom fra. Forferdelig.
Cipramil og cipralex er liknende medikamenter.
-
10-11-06, 21:31 #4
Cipramil gjør altså brain fog noe verre, ser det ut som...(Avdekker det leste jeg)...
Det fins mange årsaker til brain fog, men for oss så pleier det å hjelpe å få ft3 opp .
Men man kan i tillegg ha brain fog pga. allergier, cøliaki, lavt B-12 og mye mer.
Skulle gjerne hatt en lengre liste.
-
10-11-06, 21:35 #5
ft3 ligger ifølge blodprøvene midt mellom referanseverdiene. Da er det vel ikke noe å hente på å få tilskudd? Legen mener i alle fall at jeg har fine blodverdier...?
-
10-11-06, 22:09 #6
Midt på er nok for lavt for mange, to tredeler er ganske vanlig, og en del må ha nesten helt oppe.
Hva er dine konkrete tall? legene kaller alt mulig for bra...
I det hele tatt er ft3 veldig viktig ved brain fog.
derfor er hele internett stappfullt av innlegg fra psienter som fikk et nytt liv med t3, enten i form av liothyronin (cytomel på amerikansk) eller Armour Thyroid. Nå forstår du vel hvorfor det skrives så mye om Armour Thyroid både her og på andre forums.....
Jeg selv tar to eller tre ganger en kvart tablett liothyronin , ellers blir min ft3 for lavt, og jeg blir dårlig, til tross for nok t4. Tar også selen, som man må ha for omvanlingen av t4 til t3.
Lavt cortisol gir også en ille brain fog, forresten mens vi er på temaet. OPg depresjon.
-
10-11-06, 22:11 #7
Her har vi nok et eksempel på at vi som har en dokumentert FYSISK sykdom blir behandlet som om vi er PSYKISK syke.... Det er jo helt på trynet, eller??? :evil: Jeg merker a jeg blir veldig sint... :twisted:
-
10-11-06, 22:46 #8
Verden går jammen ikke mye framover gitt - "skjult depresjon" brukte også primærlegene imitt tilfelle.
Psykologen på Ulevåll forkastet dette etter første timen med ham.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-11-06, 00:06 #9
Kamelona, forferdelig det du har vært igjennom,- jeg føler med deg!
Opprinnelig skrevet av nora
Legen min har aldri før hørt om liothyronin!!! Når jeg spør om refereranseområdet for TSH og ft4, slår hun opp i gammel lærebok!!! Hun vet ikke at laboratoriene har forskjellige referanseområder. Det er heller ikke nødvendig å måle ft3!!! Hvordan i all verden skal vi bli frisk når vi har med idioter å gjøre??????????????????????????????????????????
En annen lege forklarte meg med stor patos og autoritet at ytterligere økning av medisinen hadde ingen hensikt, en TSH innenfor referanseområdet, var, gjett 3 ganger: fiiiiiiiiin! :twisted:
-
11-11-06, 00:22 #10
jeg søker artikler osv. Samtidig driver jeg å skriver på dette brevet til Ploiklinikken. Har 7 sider skrevet ned til nå. Og så kommer blodprøveark og brev fra legen min... kanskje jeg får noe vetthugt tilbake???
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Jeg har både Graves og Hashimotos
Av Lissa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 5Siste melding: 30-10-07, 21:58 -
Antidepressiva - for og imot?
Av Stina i forumet DepresjonSvar: 2Siste melding: 30-06-07, 22:43 -
Så utrolig sliten....
Av grynet i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 08-02-07, 17:00 -
Hjelp, antidepressiva/stoffskifte litteratur..
Av Anne Ma i forumet DepresjonSvar: 15Siste melding: 12-11-06, 01:30 -
endelig føler jeg meg ganske så bra:) :)
Av isa1 i forumet SolskinnshistorierSvar: 5Siste melding: 23-09-06, 08:09
Svar med sitat
Bokmerker